Äntligen start för lite större Rotax Challenge

av Classe Uddgren -

Årets Rotax Max Challenge skiljer sig en hel del från tidigare års omgångar. De flesta tävlingarna körs nämligen som exklusiva Radne-helger med enbart Rotax- och Raketmotorer på schemat. Vid något tillfälle är även KZ2:s Cambio Cup med. Dessutom har Radne motor anskaffat ett partytält med egen prispall, där tättrion efter varje final hyllas med pokaler och något drickbart. Sedan bjuds det på grillad korv vid ett senare tillfälle. Nytt är även att Microklassen också har fått sin egen Raketcup. Premiären skedde ovanligt sent i år. SMK Västerås var först ut med sin dubbeltävling 13-14 maj.

Rotax Max

Till lördagens tidskörning inställde sig 31 förare. Eftersom banan bara är godkänd för 30kartar, så blev det två tidsgrupper och sedan tre kvalheat. Snabbaste tiden sattes av Fredd Eriksson, som inte tänker köra hela RMC-serien eftersom hannormalt jobbar som mekaniker åt den flitigt tävlande skåningen Axel Bengtsson. Axel var tävlingsfri denna helg, vilket alltså tillät Fredd att göra ett inhopp med sin Tonykart. Han körde i den andra gruppen och noterade 34,085 sekunder. Jesper Sjöberg i en CRG blev både grupp- och totaltvåa med 34,116. Sedan följde första gruppens etta David Rehme i en FA-Alonso med 34,250 och Oliver Fürstenhoffs CRG med 34,285

Härnäst kom ett intressant namn, nämligen Thomas Harrison. Han är engelsman och ingår i nya Morin Racing Academy tillsammans med Hannes Morin, Patrick Rundquist, Hugo Andersson och Mathilda Olsson. Hannes, Hugo och Mathilda kör FA-Alonso, medan Patrick och den gästande engelsmannen kör Kosmic. Harrison, som såg Hälla Ring först dagen före racen, kom snabbt ner på 34,293 och var alltså femma totalt. Efter honom placerade sig Mathilda Olsson, Charlie Andersen, Erik Bergstrand,Hugo Andersson samt Patrick Rundquist.

Rasmus Fridell orkade bara med tolfte tid och Kalle Åstrand 14:e.

Fredd ledde under alla varv i det första heatet. Till att börja med skuggades han av Oliver,C harlie, Jeppe och Thomas. Jeppe tog sig snart förbi göteborgaren Charlie ochnågra rundor senare fick även Oliver stryka på foten. Engelsmannen blev snart också varm i kläderna och följde Jeppes exempel och tog över tredjeplatsen. Denna ordning stod sig sedan till mållinjen. Oliver slutade fyra, Patrick femmaoch Charlie sexa, medan Kalle fick vara nöjd med sjundeplatsen.

I det andra heatet stod Jeppe och David i första ledet med Thomas i tredje rutan. Det blev ett rafflande lopp, där Jeppe ledde i inledningen, sedan var det Thomas tur, varpå David var uppe och luktade på frisk luft, innan Thomas kom tillbaka och sedermera vann heatet. Jeppe såg ut att bli tvåa, men så kom Hugo och David flygande. Till sist var det David, som tog tredje plats föreHugo och Jeppe. Rasmus körde samtidigt upp sig till femte plats före Mathilda och Kalle.

I det sista kvalet var Fredd ute igen och ledde åter från start till mål. Charlie verkade trivas i den svåra, inledande hundraåttiograderskurvan. Även denna gång krånglade han sig nämligen fram och lade sig på andra plats, medan Hugo och Lucas Ask brakade ut i naturen. Oliver var en tidig trea tills David kom sättande. Längst bort på banan blev det en touch mellan Oliver och David,som i sin tur brakade in i Charlie. David fick en varning för denna incident trots att han inte var upphovet till den.

Följden blev att Oliver kunde ta andra platsen före Mathilda, David, Rasmus, Patrick, Pierre Karlsson samt den uppåkande Hugo Andersson.

Sex förare fickköra B-final. Fem gick vidare, en bröt, så alla som kom i mål fick köra final.B-finalen vanns för övrigt av Hampus Öhrn.

Den första finalen blev högdramatisk. Fredd och Thomas stod i första led, Jeppe och David i andra. Vad händer i starten? Jo, alla nämnda utom David åker rätt ut i periferin och hamnar således sist i fältet. David blev nog i alla fall sinkad av händelsen och det var Oliver från femte rutan, som anförde fältet under det första varvet. Rasmus fick sedan lukta på ledningen en kort stund innan Oliver kom tillbaka. Under tiden hade David samlat ihop sig och klippte den ene efterden andre tills han låg först.

Både Rasmus och Patrick körde under loppets gång om Oliver, som verkade tappa i speed ochsenare även blev omkörd av Hugo. Under slutvarven blev det en uppgörelse om andraplatsen som Patrick vann (?). Eller var det så att Rasmus hellre villestarta från den tredje rutan i finalen? David tog nu en klar seger före Patrick, Rasmus, Hugo, Oliver, Lucas Ask och Felix Jansson.

De tre grönbetesförarna hade mycket att göra för att komma ikapp resten av fältet. Därav kom det sig att Fredd blev 20:e man, Jeppe 25:a och Thomas 27:a.

Den sista lördagsfinalen handlade enbart om de båda stockholmarna David Rehme och RasmusFridell. Rasmus tog snabbt täten, men lär enligt ett vittne ha vinkat fram David, som sedan ledde fram till sista varvet, där den rävaktige Rasmus smet förbi och tog en knapp seger före den inte lika rutinerade David. Inte mer än 77 tusendelar skilde dem åt över mållinjen.

Oliver kom iväg som trea men kunde än en gång inte hålla tätt bakåt utan fick finna sig i att bli omåkt av en radda kartar. Han blev till slut sjua. Först att passera Oliver var Patrick och sedan var det Hugos tur. Hugo fortsatte sedan och snodde tredjeplatsen från Patrick. Men Felix Jansson, som dittills inte hade gjort så mycket väsen av sig, hade mer att ge. Han dök nämligen förbi Patrick och snodde åt sig fjärdeplatsen med några tiondelar tillgodo. Sista förare att peta ner Oliver var Mathilda, som hade startat från tionde rutan. Oliver hade på slutet Erik Glaerum i hasorna.

Jeppe Sjöberg gjorde en stark uppåkning från 25:e plats och kom i mål som nia, medan denomåkte Fredd Eriksson blev elva. Thomas Harrisson tog det lite försiktigare ochhamnade på 15:e plats.

Till söndagstävlingen hade manskapet decimerats med två ekipage, vilket innebar att  det räckte med två heat och att man slapp köra en B-final. För att slippa trängsel blev det emellertid två tidsgrupper. Kalle Åstrand var överraskande snabbast på tidskörningen, där han tog sin Kosmic runtpå 34,140 sekunder. Närmast honom kom Fredd Eriksson med 34,203, Jeppe Sjöberg med 34,213, David Rehme med 34,215, Thomas Harrison med 34,280, Hugo Andersson med 34,306, Mathilda Olsson med 34,318, Patrick Rundquist med 34,323,Rasmus Fridell med 34,333, Felix Jansson med 34,364, Madeleine Radne med 34,403 samt Charlie Andersen på 34,407.

Tyvärr hade jagingen möjlighet (= ork) att besöka Västerås under söndagsracen, så vad somhände under loppen har jag ingen aning om. Kan dock konstatera att någontinghände med mastern Kalle, som förlorade nio sekunder på sitt sista varv och komi mål först på 22:a plats i första heatet. Blev han påkörd eller blev det någotfel på karten? Troligtvis ledde han just då.

Nu blev det istället engelske Thomas som vann före Rasmus, Jeppe, Hugo, Fredd och Erik Glaerum, som körde upp sig från 14:e rutan. I det andra heatet gick det ändå sämre för Kalle Åstrand. Det gick bra i tre varv, men sedan hände någonting som tvingade honom att bryta. Thomas och Rasmus ordnade en ny dubbelseger, medan Fredd tog hand om tredje platsen före Hugo, Mathilda, Madde, Charlie och Lucas Ask. Heatresultaten är tagna från amigoo, så det kan ju hända att ovanstående resultat inte stämmer. Det gör däremot finalresultaten, vilka kommer från en säker källa.

Fredd Eriksson hade ju lite oflyt under lördagens finaler, men under söndagen funkade allt. Fredd inledde med att ta hem den första finalen efter en hård fight med i första hand Hugo, Mathilda, Rasmus och Thomas. Alla fem trängdes inom 1,545sekunder. En bit bakom vann David kampen om sjätteplatsen över Jeppe. 84 tusendelar skilde dem åt över mållinjen. Erik Glaerum var åttonde man imål, men både han och tian i mål, Patrick Rundquist, fick några sekunderstillägg, så Madde fick ärva åttondeplatsen före Lucas, Charlie och Kalle.

Den andra finalen skilde sig lite, då tättrion var utspridd. Fredd tog sin andra raka seger medHugo 3,569 sekunder efter samt Mathilda 5,904 sekunder efter. Sedan var det ettnytt stort hopp till trion Thomas, Jeppe och Erik G. Även nu blev det omkastningar i listan efter målgång. Lucas och Charlie hade kört om Madde, menbåda fick flytta bakåt, så Madde tog över sjundeplatsen före Lukas, Charlie, Felix och Rasmus.  

 

 


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.