Bara tre svenskar i Tyskland

av Classe Uddgren -

När den fjärde och samtidigt näst sista deltävlingen i Tyska Kartmästerskapet kördes i Oschersleben så var det bara tre svenskar, som gjorde sig besvär att åka dit, alla tre från Kristianstads KK för övrigt.

OK

Efter den mindre lyckade satsningen på KZ 2, var Noah Milell tillbaka i sitt rätta element, OK-klassen. Efter kvalen var Noah femma totalt. Från sin femte startplats i den första finalen körde han upp sig till tredje plats, slagen av finnen Paavo Tonteri och tysken Tim Tröger. I den andra blev det lite tuffare, så Noah fick nöja sig med sjätte plats, cirka sju sekunder efter finnen, som åter var först över mållinjen med sin CRG.

OK Junior

Här hade vi 34 startande inklusive Daniel Vebster, vilken liksom Noah körde en Exprit. Italienaren Leonardo Marsiglia i en Tonykart vann både kvaltävlingen och den första finalen. Daniel bröt sitt första heat på första varvet men körde in på åttonde plats i det andra loppet. Det gav dock bara 21:a rutan till första finalen, där han avancerade till 19:e plats. I det sista loppet, som för övrigt vanns av norrmannen Dennis Hauger i en CRG, gick det bättre. Daniel kunde nämligen ta sig upp till tolfte plats, ungefär lika många sekunder efter Dennis.

KZ 2

Flertalet svenskar brukar köra i denna klass, men nu var det bara Benjamin Törnqvist-Persson, som gjort sig besvär. Kvalen gick inte alls bra ur svensk synvinkel. Benji var bara 17:e och 14:e man i heaten, vilket innebar att han fick stå i 17:e rutan i starten för den första finalen. Kvaletta var den för mig okände tysken Daniel Stell, som sedan "kom bort" i finalerna. Den första vanns av välkände Jorrit Pex, medan Benji klättrade tre positioner till 14:e plats. I den andra finalen var det den andra broden Pex, Stan, som var först i mål med sin CRG. Han följdes av Patrik Hajek, Jorrit Pex och Marco Ardigo, medan Benji blev nia, cirka åtta sekunder efter Stan.


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.