Benji bäst i Junior 125

av Classe Uddgren -

Junior 125

Sonny Broströmo ch Jakob Sandqvist tävlande för OKM Konsult i Linköpings MS toppadetidskörningen. Sonnys OTK var snabbast med 46,156 sekunder med Jakobs Exprit tätt efter på 46,191. Sedan kom Rasbos Rasmus Jansson i sin Gillard på 46,284 med Benji Robertsons Tonykart hundradelen efter på 46,294. De nämnda tävlade även under lördagen, medan det var premiär för Linköpings Tonykartåkare Jacob Jonsson på 46,315. Sexa var Oscar Malmstens RK på 46,349 och sjua varSkellefteås Ceilia (uttalas Cilia) Forsberg med sin Tonykart, som hon körde medi Rotax Max dagen innan. Tiden blev 46,414.

Under förstaheatets första varv kivades Sonny och Rasmus om förstaplatsen. Sonny vann denfighten och fick det sedan lite lättare, när Rasmus blev attackerad och omkördav först Jakob S och sedan även av Benji. Den sistnämnde var verkligen påhugget och gjorde lite senare processen kort med Jakob. Sonny däremot klarades ig undan uppvaktning med nära en sekund tillgodo.

Bakom Jakob och Rasmus blev det ett stort tomrum på cirka 4,5 sekunder till en kvartett bestående av Jacob J, Oscar, Kenzo Torpling och Maja Hallén-Fellenius. Ceiliavar den enda som hade otur med att behöva bryta.

Nästa heat följde ett liknande scenario med Sonny i täten från start till mål och Rasmus tvåa enliten stund. Det såg ut som om Benji blev rejält inklämd i röran av kartar iförsta kurvan, men när ett varv var avverkat, låg han i alla fall framme på enfemteplats. Trea och fyra just då var Jacob J och Ceilia, som nu hade en friskoch fullt fungerande kart.

Sedan gick det på samma sätt som i första åket - Benji brassade förbi allihop utom Sonny, som nuhade 1,426 sekunder tillgodo på stockholmaren.

Efter det att Benji hade passerat Rasmus, så gjorde Jacob J om bravaden och tog följaktligen tredjeplatsen före Rasmus, Jakob S samt Ceilia. Även nu blev det ett stort gaptill de övriga, vilka anfördes av Kenzo.

Sedan blev det enren förfinal - inga poäng att slåss om, bara startuppställningen till finalen. Det blev Sonny och Benji i första startled, Jakob S och Rasmus i andra, Jacob Joch Kenzo i tredje samt Oscar och Linda Blixt (nia och tia i kvalen) i fjärdeled.

Tolv varv skulle köras och efter bara ett varv blev mastern Sonny Broström stående med en trasigkedja. Benji Robertson, som hade smitit in på andraplatsen, ärvde nu ledningen och behöll den sedan till mål. Jakob Sandqvist, Rasmus Jansson, Oscar Malmsten och Jacob Jonsson radade direkt upp sig i nämnd ordning och så såg det även ut,när racet var över. Från nionde rutan avancerade Maja H-F fram tillsjätteplatsen, precis i hälarna på Jacob. Även Celia Forsberg fanns med i denna grupp och tog flaggan strax efter Maja.

Det blev intealls lika stillsamt i finalen, om man undantar att Benji kom att leda frånstart till mål. Till en början följdes han av Jakob S, Rasmus och Oscar. Den sistnämnde lyckades sedan köra upp sig till andraplatsen, varpå Jakob och Rasmus krockade. Ingen av dem behövde bryta, men Rasmus kom inte igång förränhan var sist, medan Jakob lyckades rädda sig in på tionde plats. Med dessa båda ur vägen tog Jacob J över tredjeplatsen med Celia så tätt efter, att hon råkadek nuffa till Jacob. Båda förlorade speed på kuppen och det tackade Sonny för. Från 16:e rutan kom han farande som en projektil genom fältet och låg nu redantrea. Sedan var det bara en formsak att hala in Oscar och även passera denne upp på andraplatsen. Till vinnaren Benji skilde det dock hela 2,264 sekunder, när de gick i mål.

Ceilia lyckadestill slut vinna duellen med Jacob, vilket innebar att hon slutade på fjärdeplats, något att suga på under den långa resan tillbaka till Västerbotten. Nästbästa tjej blev ingen av de tidigare nämnda, utan den äran gick till RasbosGoldcart-chaufför Johanna Jansson. Hon var uppe på åttonde plats redan underförfinalen, så sjätteplatsen i finalen var helt logisk. Maja blev för övrigtsjua före Kenzo och Linda. 

 

 

 


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.