Benji i stöten

av Classe Uddgren -

Det kom hela 26 förare till start i söndagens Junior 125, varav ett flertal hade tävlat i Rotax Junior under lördagen. Givetvis fick de byta från Mojo till LeContdäck. Benjamin Robertson från Järfälla MK har kört hela MKR-serien i J125, så han hade inga problem med omställningen. Så faktum är att han vann samtliga fyra söndagsrace. Enda smolket var att Benji "bara" blev sjua totalt på tidskörningen, som var uppdelad i två grupper.

Junior 125

Den längsta resan till Sviestadsbanan hade Oscar Hedqvist från Luleå MS gjort. Det blev lite lön för mödan, då han vann tidskörningen på 44,305 sekunder före Göteborgs OliverAhrenstedt, som jag förmodar körde med en X30-motor. Olivers tid blev 44,369. Trea totalt samt snabbast ur första gruppen blev Casper Jansson med 44,418.Sämre gick det för Caspers bror Rasmus, som fick en igensatt nålventil oc htvingades avbryta efter ett varv. Eftersom inga debutanter ställde upp, fick Rasmus starta båda heaten från 26:e rutan. 

Lucas Björk har nu lämnat Miniklassen och körde med den äran till sig fjärde tid med 44,526 följd av hemmasonen Hugo Kahnborgs ovanliga Parolin på 44,572. Björks ärkerival i Mini, Vigor Hjorvard, gjorde också debut i J125, men ovanan lyste igenom, så det blev bara 21:a.

William Karlsson från Katrineholm men tävlande för kungliga KAK höll stilen från lördagen ochgick in som sexa med 44,612. Han hade då en enda tusendel tillgodo på Benji Robertson, som i sin tur hade Oliver Fürstenhoff tätt bakom sig på 44,622.

Vid starten för första heatet tog Oscar starten före Casper, men den senare råkade toucha Oscar och kom ur rytmen så att han rasade bakåt till femte plats. Hugo tog snabbt över andraplatsen före den snabbstartande Benji. Den sistnämnde hade så bra fart på grejorna att han efter några varv hade tagit över i täten. Oscar hängdepå och var bara 0,439 sekunder efter Benji vid målflaggan.

Hugo låg sedan trea tills William blåste förbi, men Williams noskon satt inte rätt, så han pådyvlades tio sekunder och skickades ner till tolfte plats istället. Därmed återfick Hugo tredjeplatsen före Casper.

Oliver A ramlade raskt bakåt och fick till slut nöja sig med sjunde plats sedan han fått se ryggtavlorna på Oliver F och Johanna Jansson svepa förbi. Tidselvan Albin Eriksson och tolvan Liam Andersson hade också fart på grejorna, så de avancerade snart upp till åttonde och nionde plats.

Rasmus Jansson hade det inte lätt i kön, men han friskade på och var elfte man i mål. Tyvärrhade nosen fått sig en törn, så det blev tio sekunder extra och ras till 21:aplats.

Nästa heat hade samma mönster. Oscar först iväg med Hugo och Casper i hälarna. Men redan på andra varvet hade Benji snott åt sig tredjeplatsen. Nu fick Hugo eld i bakenoch körde om Oscar, men Benji följde med och berövade sedan Hugo på ledningen, medan Oscar fortsatte att falla bakåt.

Oliver A fick till en lite bättre start denna gång och låg snart uppe på fjärde plats, sedan även han hade passerat Oscar. Så såg det även ut när den svartvitrutiga flaggan hängdes ut. Men sedan torskade Casper på nosen och flyttades ner till tolfte plats.

Duon Oliver F och Johanna följdes åter åt när de avancerade fram till femte och sjätte plats. De hade då lämnat William en bra bit bakom sig. Stackars Rasmus Janssons elände verkade aldrig ta slut. Nu tog det stopp efter bara några varv, vilket ju inte var så kul inför förfinalen. Det blev 25:e startrutan...

I topp återfanns Benji och Hugo med Oscar och Oliver A i andra ledet. Sedan hittade man Oliver F och Johanna i tredje med Casper och Liam i fjärde. William stod i femte led tillsammans med Albin.

Benji tog starten och ledde sedan under hela förfinalen, medan Oliver F krånglade sig fram tillandra plats genom första kurvan. Oscar var trea iväg, men han blev snabbt rundad av Oliver A och Casper från sjunde rutan. Casper var riktigt snabb och körde undan för undan upp sig till andraplatsen. Men Oliver F fick lite senare tillbaka andraplatsen sedan Casper fått tio sekunders tillägg och samma öderönte Oscar på femteplatsen, så Casper blev till slut bara tolva och Oscar14:e.

Albin Eriksson från tiondeplatsen gjorde ett kanonrace, tog sig upp till sjätte plats i det hårda gänget och tjänade sedan två positioner efter Caspers och Oscars missar,så resultatlistan var klar, låg Benji etta före Oliver F, Oliver A, Albin ochWilliam. Men vem återfanns på sjätte plats om inte Rasmus Jansson - från 25:e rutan. Ett dacapo från Rasbo ett par veckor tidigare.

Det fanns andra hjältar också. Jämtlands Jesper Lindberg startade från 15:e rutan och blev klassad som sjua strax före Sofia Svennberg-Jakobsson, som hade startat från14:e rutan. Stort ras blev det däremot för Hugo, som kanade ner från andra till16:e plats samt Johanna, som tappade från sjätte till 13:e plats. Men ett lopp återstod, så allt var möjligt.

Benji Robertson kom att leda även finalen från start till mål. Men hade det varit något varvtill, så kanske Rasmus Jansson hade fått stå överst på pallen. Att starta sexa är ju ingen hit, men Rasmus smet upp på femteplatsen under första varvet och började sedan avancera. Han klarade sig undan när Oliver Ahrenstedt blev bortkrockad och hade Albin Eriksson närmast före sig. Albin jagade i sin tur Oliver Fürstenhoff på tredjeplatsen och William Karlsson på andraplatsen. Både Albin och Rasmus smet snart förbi Oliver F samtidigt som de fick sällskapbakifrån av Casper. Härnäst körde bröderna Jansson om Albin och sedan ävenWilliam och så såg det ut när det hela var över. Rasmus jagade som en furie för att nå ifatt Benji, men det fattades 0,775 sekunder vid målgång. Casper vartätt efter. Sedan kom då William, Albin, Oliver F, Jesper Lindberg och den uppjagande Hugo Kahnborg. Sofia blev nia och Johanna tia. Oscar Hedqvist var egentligen nia, men han hade nosen på sned och skickades ner till 18:e plats. Trist slut på en så bra inledning. Klassdebutanterna Hjorvard och Björk slutade på 19:e respektive 26:e plats, men i Lucas fall handlade det om att han fick bryta redan i inledningen.

 


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.