Blött som vanligt i Jönköping

av Classe Uddgren -

Axamo Ring uppe på ett berg utanför Jönköping drar alltid till sig alla regnmoln. Gissar att det regnar ungefär åtta gånger av tio tävlingar. Så när det var dags för tredje omgången av Rotax Max Challenge, andra för Raketcupen och tredje för Cambio Cup kom regnet naturligtvis in över banan. Typiskt nog hade man valt att köra samtliga 24 race under söndagen, då det inte var torrväder långa stunder. Under lördagens alla träningspass gick det dock att åka på slicks dagen lång.

KZ 2

Sista träningspasset (eller "stintet" som man säger på TV) körde 17.20 ochdå gick det som allra fortast. Jesper Westerholm noterade 41,056 sekunder och den tiden stod sig även över söndagen. Men under söndagens warmup 08.35 kom Freddie Carlsson med sin Praga ner på 41,204 sekunder. När det en dryg timme senare var dags för tidskörning 09.50 var det så blött att det tog åtta-niovarv att komma ner till 52,108 sekunder. Alltså elva sekunder sämre. Bästa tiden noterades av Simon Sundahls Praga. Näst bäst var Freddie Carlsson på52,197 följd av David Forslöfs Tonykart på 52,710, Alexander Jeppssons Falconpå 52,766, Jesper Westerholms Tonykart på 52,840, Haris Imamovics Tonykart på 52,884 och Axel Bengtsssons Exprit på 52,890. De övriga kom inte under 53sekunder. Den i Sverige sällan sedde gästen Benjamin Törnqvist-Persson kördeför ovanlighetens skull på hemmaplan med sin CRG. Han satte den åttonde bästa tiden med 53,118.

Första heatet startade 11.10. Då var det torrt igen, så vinnaren Freddie kunde notera 41,331sekunder. Mastertrean David smet in på andra plats och sedan kom Benji, somhade avancerat fem positioner. Simon fick hålla tillgodo med fjärde plats,medan Jesper höll sig kvar på sin femteplats före Axel, Haris och Alexander.

Det andra heatet kördes 13.10. Då var det fortfarande torrt, så alla hade fortfarande slicks. Men efter cirka tre varv började det regna och sakta men säkert så steg varvtiderna med 15 sekunder. Freddie hann notera 42,263 innan blötan infann sig. På slutet låg hans varvtid på 57,742, men det räckte för en ny seger före mastern Simon. Benji tog en ny tredje plats. 

Första finalen kördes 15.00 och då var det inte torrt. Freddie brukar trivas i regn och gjordeju en bejublad uppvisning just på Axamo Ring för en del år sedan, då han varvade hela startfältet utom Benji T-P:s storebror Morgan. Då körde man påslicks i regnet. Nu hade alla regndäck och då fick familjen Törnqvist-Persson lite revansch på Freddie i och med att Benji gick fram och vann med Axel B en överraskande tvåa. Med 52,823 var Benji ensam om att köra ett varv under 53 sekunder.

Freddie vartredje man i mål, men han fick tio sekunders tidsstraff och flyttades ner till  sjätte plats. Alexander Jeppsson och Haris Imamovic var långt efter i mål, mende kunde nu ändå kliva upp på tredje och fjärde plats. Emil Bäck tjänade ocksåpå andras missöden och hoppade upp till femte plats efter att ha målat somåttonde man. Endast 14 kartar nådde mållinjen.

Benjis första finalseger skrevs till 4,890 sekunder. I den andra finalen var han ännu meröverlägsen i det nu ännu blötare väglaget, där bara tre förare var under 54 sekunder.

Axel försvannefter nio varv, medan Haris gjorde ett felfritt race och tog över andraplatsen före Emil och överraskningen Albin Pettersson, som hade startat från åttonde rutan. Jag vet inte om Freddie hade något problem, men han blev inte bättre än femma trots att han stod i sjätte rutan. Närmast efter följde Linus Lagerström,Hjalmar Sjölin och Simon Sundahl.


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.