Bra svenska kval men dåliga finaler vid Kristianstad-EM

av Classe Uddgren -

Årets EM-säsong med fyra klasser avslutades på Åsum Ring i Kristianstad. Det blev tyvärr inga framskjutna placeringar i finalerna, så Alexander Dahlbergs åttondeplats i KZ 2 blev det minst dåliga resultatet, sedan flera förare hade kvalat bra. Noah Milell i OK-klassen startade exempelvis tvåa i finalen, men de eviga OK-motorproblemen spökade igen precis som vid SM och Noahs motor orkade nu bara med ett enda varv. Det var för övrigt en regnig helg med många lopp på regndäck.

OK

Åtta svenska förare deltog, varav fyra från Kristianstads KK. Något överraskande var det italienaren Lorenzo Travisanutto, som vann tidskörningen. Men Noah Milell varen god tvåa med 51,323 sekunder. Lorenzo vann på 51,308. Sebastian Persson blev tolva med 51,481, Simon Ohlin 17:e med 51,502, Axel Malmström 18:e på 51,525,Alfred Nilsson med ny och bättre motor 20:e med 51,531 och Daniel Vebster 30:e med 51,609.

Rasmus Lindh körde varken i SM eller i Finlands EM. Det förefaller som om han har brutit med Ricciardo, för nu dök han upp i en Exprit och satte 34:e tid bland de 55deltagarna med 51,657. Allra sist utan tid hamnade Katrineholms Tim Albertsson,som av någon obekant anledning blev diskad.

Medantidtagningen skedde under fredagen, så var det kval hela lördagen och halva söndagen. Några förfinaler kördes ej, utan det blev final direkt efter lunchuppehållet.

Noah var i högform under kvalen och vann tre av sina fyra heat, men en förarglig sjundeplats i andra åket gjorde att han fick starta finalen i andra rutan. Engelsmannen Jack Kenneally blev master efter en seger och tre andraplatser. Sebbe föll till 14:e plats, Simon till 26:e, medan Daniel föll till 33:e plats.Så det var just dessa fyra hemmaåkare, som fick åka final.

Alfred Nilsson såg i det längsta ut att också greja en finalbiljett, men efter att han hadeblivit påkörd i sitt sista lopp, så blev det bara 21:a plats där samt 36:e totalt. 34 fick köra final.

Axel föll ändatill 40:e plats, medan Tim gick upp till 53:e. Rasmus Lindh blev tyvärr nästsist efter bara ett skapligt åk, som resulterade i en 13:e plats.

Kenneally och norrmannen Dennis Hauger kom iväg bäst och turades under de första varven om att leda, men sedan tog engelsmannen över och vann före Karol Basz, Travisanutto och Hauger. Noah hängde på som trea från start, men redan efterett och halvt varv så small motorn i hans Kosmic. Det var bara att promenera tillbaka.

Sebbe fick bara vara med i sju varv, innan det var hans tur att parkera. Då låg han och fightades om 18:e plats. Simon låg som bäst 22:a, men rasade på slutet ner till 27:e plats. Så bäste svensk blev Daniel, som tog sig upp från 33:e till 25:eplats. Således inte mycket att glädja sig åt. I blötan gick det för övrigt åttasekunder långsammare än under tidskörningen.

Marockanen Sami Taoufik blev femma och tog därmed hem EM-guldet.

OK Junior

Här fanns också åtta svenskar. Det har gått tungt ett tag för östgöten Viktor Andersson, men denna helg gick det betydligt bättre. Av de 63 deltagarna var han bäste svensk på 25:e plats med 52,849 sekunder. Tysken Hugo Sasse i en CRG var snabbast med 52,371 före engelsmannen Jonny Edgars Exprit på 52,436. Hemmahoppen Viktor Gustavsson och Caesar Kristiansson kom in på 27:e respektive 35:e plats med 52,886 och 52,952. Härnäst följde Dino Beganovic på 39:e med 52,982, Fabian Almqvist på 43:e med 53,003, Bastian Ensgård på 44:e med 53,010, Hugo Lindström på 52:a med 53,094 samt Ville Malja på 51:a plats med 53,280.

Hälften avsvenskgänget bättrade sina positioner under kvalet, men tyvärr var det bara treav dem som fick åka final. Viktor A inledde med en 20:e plats, men sedan gickdet betydligt bättre, så han slutade på 21:a plats inför finalen. Caesar togett rejält skutt upp till 22:a plats och även Dino gick till final som 30:eman.

Viktor G hade ett katastrofheat, där han krockade. I de tre andra var han aldrig sämre än 14:eman. Men sammantaget blev han nu 35:a och var förste man utanför final. Fabiantog sig upp till 42:a plats, medan Bastian rasade till 57:e, Ville till 62:aoch Hugo till 63:e och allra sista plats.

Kvaletta blev australiern Jack Doohan före engelsmännen Harry Thompson och Jonny Edgar.

En vecka tidigare ledde Doohan EM-finalen i Finland tills motor eller däck tröttnade. Nu hade han ordning på grejorna och höll undan för engelsmännen, som krigade för fullt. Jonny gick i mål som tvåa före Thompson och Sasse men fick tio sekunders tillägg för en omkörning under gulflagg. Därmed flyttades Edgar ner till fjärdeplats, vilket ändå räckte för att ta hem EM-titeln.

Alla tre svenskarna kom i mål, men alla fick tio sekunders tillägg. Så efter att ha flaggatsav som 18:e man, flyttades Dino ner till 24:e plats. Caesar var 22:a man, menefter tillägget slutade han på 27:e plats. Viktor A till slut kom på 31:a platsmen utan tidsstraffet hade han blivit 26:a.

KZ 2

Eftersom CIK-FIA delat upp KZ-förarna i KZ och KZ 2, hamnade de allra främsta och mest kända i KZ, vilket givetvis underlättade för övriga att nå bra resultat i KZ 2. Här fanns nu 54 förare på plats. Inte mindre än tolv var svenskar, varav sju gick till final.

Tidskörningen vanns av schweizaren Jean Luyets Tonykart med 50,211 sekunder. Alexander Dahlberg i en systerkart var en lysande fyra med 50,283. Sedan kom David Forslöf på 17:e plats med 50,546 följd av Brandon Nilsson på 18:e med 50,561, Axel Bengtsson på 19:e med 50,568, Benjamin Törnqvist-Persson på 20:e plats med 20,570, Emil Skärås på 25:e med 50,639, Simon Sundahl på 28:e med 50,719, Jesper Westerholm på 29:e med 50,726, Linus Lagerström på 37:e med 50,819, IsakSjökvist på 41:a med 50,904, Andreas Johansson på 43:e med 50,935 samt Skellefteås Daniel Lindholm på 48:e plats med tiden 51,016.

Det var tidstrean Tom Leuillet från Frankrike, som blev kvaletta före italienarna Riccardo Longhi och Matteo Vigano. Men Alexander höll stilen och var fortfarande fyra, när han på söndagseftermiddagen fick ställa upp till final. Benji T-P bättrade sig upptill tolfte rutan och Brandon och Axel B hoppade också upp några snäpp till15:e respektive 18:e plats. David F föll till 23:e men var ju ändå finalklarliksom Emil på 26:e plats och Isak, som avancerade hela tio platser från 41:atill 31:a plats.

Utslagna blev Simon på 38:e plats, Linus på 40:e, Jesper på 44:e, Andreas på 49:e och Daniel L på 53:e plats.

Otroligt nog körde fransmannen Adrien Renaudin så fort att han vann finalen med nästan 16 sekunder efter att ha startat från tionde rutan. Därmed kvittade det att han fick tio sekunders tillägg för att nosen flyttats. Brassen Gomez startade från14:e rutan och gick i mål som tvåa. Alexander Dahlberg kom in på tredje plats, men sedan han fått tio sekunder för nosen, blev han bara åtta.

Emil körde ocksåbra i blötvädret - det gick ungefär 20 sekunder långsammare än under tidskörningen - och kom in som elfte man. Benji var före Emil i mål men hadeockså nosen på fel plats och skickades ner till 13:e plats. Endast 18 förareorkade ta sig i mål. Sist av dem var David Forslöf.

Brandon brötefter 17 varv och stannade på 26:e plats, medan Isak stoppade efter 15 rundormed 28:e plats som resultat. Axel Bengtsson orkade bara med sju varv ochslutade därför på 33:e plats.

Tysken LeonKöhler blev 14:e man men tog hem det slutliga EM-guldet.

KZ

Endast elva förare deltog. Douglas Lundberg var liksom till SM anmäld men tog åter tillbaka anmälan och verkar nu vara förlorad för kartsporten till förmån för racingen.Tjecken Patrik Hajek vann på Åsum Ring före holländaren Bas Lammers och italienaren Paolo de Conto. Det var den sistnämnde CRG-föraren, som fick sista ordet och tog hem EM-titeln.

 

 

 


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.