Charlie vann Rotax i Genk

av Classe Uddgren -

Svenska segrar utomlands är ovanliga. Men när nio svenskar gästade Rotax-tävlingen Golden Trophy i Genk, Belgien, så stämde allt för göteborgaren Charlie Andersen, som tog hem segern i Rotax Max seniorklass med 36 startande. Charlie lär då få göra Rasmus Fridell och David Rehme sällskap till Världsfinalen i Portugal om en dryg vecka.Det var nämligen det lockande priset för att vinna loppet. Både Rasmus och David körde i Genk, men fick sina kanske sämsta resultat för året.

Rotax Max

Sju svenskar var på plats här. Rasmus Fridell och David Rehme var ju redan klara så de hade inte behövt köra denna tävling, men saken var den att Mojo har gjort ett nytt däck, som ska användas i Portugal. Nu blev det tjuvstart i Genk för detta däck och då tyckte Rasmus och David naturligtvis att det var ett gyllene tillfälle att bekanta sig med de nya däcken.

Under tidskörningen lyckades Patrick Rundquist bäst av svenskgänget, då han satteåttonde tid med 55,227 sekunder. Charlie Andersen var 13:e med 55,290, MathildaOlsson 14:e med 55,372, Jesper Sjöberg 15:e med 55,380, Kalle Åstrand 16:e med 55,386, David Rehme 26:a med 55,597 och Rasmus Fridell 35:a med 56,578.

Man behövde bara köra två kvalheat var. Nu var Mathilda bäst i gänget och klättrade upp till  sjunde plats efter att ha varit femma och sjua i heaten. Charlie gick upp ett snäpp till tolfte plats efter raden 14-7. Sedan kom Jeppe in på 19:e plats efter 6-22, medan Patrick rasade ända till 24:e plats efter 23-8. Kalle fick samma poäng som Patrick efter 12-19, så han fick starta den enda finalen från25:e rutan. David rasade till 29:e plats efter 18-17, medan Rasmus lyckades sno åt sig sista finalplatsen, då han blev 34:a efter 24-15. Rasmus eländiga helg blev inte bättre, när han sedan bara kom fyra varv av den 16 varv långa finalen. Han blev ändå 30:e man, sedan ett ekipage aldrig kommit igång och tre blivit diskade för undervikt.

Trion Jeppe, Charlie och Mathilda körde lysande och tog sig fram till andra, fjärde respektive sjätte plats. Men tyvärr var Jeppe en av de tre, som inte blev godkända vid efter besiktningen. I Jeppes fall var det nog så att han hade undervikt redan i det andra heatet, men han blev då felaktigt godkänd och visste därför inte att han startade med undervikt i finalen. Ettan i mål, Dylan Lahaye, fick fem sekunders straff, medan både Jeppe och en belgare blev diskade, vilket innebar att Charlie nu flyttades upp till första plats och Mathilda till tredje, 0,4 förargliga sekunder efter Lahaye, som alltså blev tvåa.

Kalle avancerade starkt under loppet och tilldelades 13:e plats, nästan 18 sekunder efter Charlie. Patrick fick fem sekunders tillägg och blev därmed 25:a. Utan straffet hade han blivit 21:a. David kom också i mål, men även han fick fem sekunderstillägg - förmodligen handlade det om noskonen i båda fallen - men han tappade bara från 26:e till 27:e plats.

Rotax Junior 

Rotax Junior innehöll hela 43 förhoppningsfulla förare varav två från Sverige. Det var Wilgot Edqvist från Stockholm och William Karlsson från Katrineholm. Tyvärr blev de sparvar i tranedansen, men båda lyckades faktiskt ta sig till final.

På tidskörningen var Wilgot 35:a och William 39:a. Efter kvalen hade de avancerat lite grann. Wilgot var nu 28:a och William 34:a. Sedan var det slut på det roliga (?). Båda bröt efter ett varv. William klassades som 31:a och Wilgot som 32:a. En kille vid namn Luca Leistra vann.


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.