Dubbla åttondeplatser i Genk-EM

av Classe Uddgren -

Vid Genks EM-tävling tog båda Douglas Lundberg i KZ 1 och Alexander Dahlberg i KZ 2 varsin åttondeplats i finalen. För KZ 1 var det den andra deltävlingen, medan det var premiär för KZ 2. Samma gällde för Academyklassen, som inte har körts tidigare i år.

KZ 1

Finske Simo Puhakka verkar samla på tidskörningsvinster. I Genk blev det ännu en. Douglas Lundberg fick nöja sig med nionde plats. I fortsättningen kördes tre kval och sedan en avslutande final. Douglas noterade raden 7-11-8 och det var nog föratt han skulle få starta finalen från sjunde rutan. Han kom iväg strax bakom spanjoren Pedro Hiltbrand. När Pedro sedan körde om belgaren Rick Dreesen, passade Douglas på att hänga på. Men han blev inte gammal på sjätteplatsen, för snart körde Dreesen om igen. En stund senare kom Patrik Hajek och SimoPuhakka farande och petade ner Douglas till nionde plats. Men kanske hade Simoslitit för hårt på sina däck, för mot slutet kunde både Douglas och italienaren Luca Corberi skicka ner finnen till tionde plats.

I täten handladedet om Paolo de Contos CRG, holländaren Marijn Kremers Birel, Stan Pex CRG,Anthony Abbasses Sodi, Hiltbrands Tonykart, Hajeks Kosmic och den åter omkördeDreesens Birel.

KZ 2

Här fanns hela 61deltagare varav hela elva svenskar. Kul. På tidskörningen var tysken Leon Köhler snabbast. Efter sina framgångar i Tyskland helgen före, så var BrandonNilsson i bra form. Han gick in som tidssjua. Sedan kom Benjamin Törnqvist-Persson på tionde plats, Emil Skärås på 15:e, Alexander Dahlberg på20:e, Jesper Westerholm på 30:e, Axel Bengtsson på 33:e, Andreas Johansson på40:e, David Forslöf på 41:a, Isak Sjökvist på 50:e, Daniel Lindholm på 55:e samt Linus Lagerström på 56:e plats.

Med ett så stort startfält blev det fyra kvalomgångar. Sedan blev det final direkt, så detgällde att komma in bland de 34 främsta för att få åka final. Sex av de elva blågula åkarna grejade detta. Emil gjorde ett mycket bra kval, var aldrig sämre än sjua men fick ändå hålla tillgodo med nionde plats. Förre teamkompisen hosWard, Alexander, var inte långt efter på elfte plats. Sedan kom Benji, som hadeen katastrof i sitt andra åk. Han blev ändå 21:a. Jesper kom in på 23:e plats,David på 29:e, medan Andreas tog den sista finalplatsen genom att bli 34:a.

Axel B blev 36:a,Brandon med två bra åk och två mindre bra, slutade på 37:e, Isak på 46:e, Linus på 49:e, medan Daniel hamnade i botten på 59:e plats.

Det blev italiensk seger här också genom Matteo Vigano i en Tonykart. Alex körde om tre konkurrenter inklusive Emil och tog därmed åttonde plats. Emil tog en positionoch stannade alltså på nionde plats. Benji var också framgångshungrig. Han lyckades bättra sig sju positioner till 14:e plats. Men Andreas körde upp sighela 14 platser och slutade på 20:e plats. Jesper tappade ett par platser och blev 25:a, medan David fick något problem och inte fanns med när fältet släpptes iväg.

Academy

Academy-klassenkör tre deltävlingar i samband med EM. Bland de 49 flörarna i Genk fanns Gabriel Nordh och Theo Wernersson. Under tidskörningen gick Theo in på elfte plats och Gabbe på 19:e. Kvalen blev en smula kvalfyllda, så Gabbe blev till slut 22:a och Theo 32:a. Ingen av dem fick sedan någon smakstart ifinalen. Men så fort de hittat sin rytm, så började de avancera genom fältet. Gabriel Nordh blev till slut 13:e man, medan Theo Wernersson tog sig upp till20:e plats. Men än var det inte slut. En förare framför Gabbe hade nosenpå fel plats, så med hans tillägg fick Gabbe flytta upp till tolfte plats.

Än bättre gickdet för Theo, då en hel trio framför honom "åkte dit", så Theosslutplacering blev således 17:e man.


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.