Emils Cambiocup

av Classe Uddgren -

KZ 2

Det var ett ganska tunt startfält om 16 kartar, som kom till Sviestadsbanan. Inte en enda skåning men tre smålänningar, Dahlberg från Göteborg och Rasmus Augustsson från Lycksele var de enda, som inte tillhörde MKR-regionen, där inte ens Järfällavinnaren Linus Lagerström ställde upp. Men i Linus fall rörde det signog om att han inte hade klivit upp så många steg i fall av vinst.

Tidskörningen toppades inte oväntat av Ward Racing duon Emil Skärås och Alexander Dahlberg medsina Tonykartar. Emil satte 42,601 sekunder och Alex 42,739. Dessa tider varingen under resten av denna varma dag inte i närheten av. Trea blev Hjalmar Sjölin, också i en Tonykart, med 43,071. Sedan kom Simon Pettersson, Örebroåkare i en Energy med 43,099. Femma var Simon Sundahl med sin Praga på 43,130 och brodern Kevin i en icke namngiven kart på 43,137. JoakimTrobecks Energy och Haris Imamovics Tonykart var tätt efter med 43,178 respektive 43,187.

Alexander gjorde inte den bästa av starter i första heatet och fick således studera både Emils och Hjalmars ryggtavlor. Men det tog inte lång stund förrän Alex hade smititförbi Hjalmar och sedan knappat in på Emil. Men mer än så blev det inte. Emil höll undan med 0,342 sekunder. Hjalmar däremot tappade nästan fem sekunder på sina märkeskamrater, men det räckte ju ändå för att bli trea. Däremot hade han både Simon P och Kevin i bakbågen under alla varv. Simon S fick dock problemmed växelföraren och figurerade inte i täten under de tre varv han fullföljde. 

Det andra racet blev mer dramatiskt. Nu tog Alex starten och ledde under samtliga varv. Emilvar tvåa genom första kurvan, men redan i den andra pressade Hjalmar sig förbi. Och inte nog med det - Simon Sundahl smet också om Emil. Sedan hände det sig att Simons kylarslang lossnade så att vattnet sprutade ut. Emil hann inte undvika utan fick så mycket vatten på däcken att det knappt gick att köra karten, så han var tvungen att slå av på takten, medan Simon fick en tekniskflagga och gick i depå. 

När Emil såsmåningom fick fäste igen, fanns det inga chanser att hinna ifatt tätparet, så Alex vann komfortabelt med 1,888 sekunder till Hjalmar och med 2,100 till Emil.

Marcus Grönman ien Energy var bara tia på tidskörningen och fick inte ett enda varv noteratunder det första heatet - kanske var han inte ens med? Hur som helst var det en"ny" Marcus, som kom till start i det andra racet, där han körde somen furie och tog målflaggan som fjärde man. Vilken uppryckning!

Även Haris fick det mesta att stämma, så han kom i mål som femma med Kevin och Joakim en bit efter. Simon Pettersson fick problem direkt och körde inte ens ett varv.

Därmed var vi framme vid den första finalen med Alex som master med Emil på yttern. I andraledet parkerade Hjalmar och Kevin, medan Haris och Jesper Sandström stod i dettredje. Bakom dem återfanns Joakim och Simon P. Simon S fick efter alla sina bekymmer stå i 15:e rutan.

Den här gången blev det inte paråkning mellan Alex och Emil utan de körde om varandra flera gånger, vilket ju livade upp det hela. Alex var den som till sist drog det längsta strået med Emil 0,181 sekunder efter. Hjalmar var fortfarande i stötenoch var bara en sekund efter Wardkillarna. I ett något lägre tempo höll Kevinfjärde plats från start till mål med Jesper någon meter bakom hela vägen.

Joakim var sexa från start till sista varvet, då Simon Sundahl stormade förbi. Marcus blevåttonde man och Simon P nionde, medan Haris fick bekymmer och gav upp efterfyra av de tolv varven.

Det sista åket,som även avslutade lördagens tävlande, blev tämligen händelselöst. Alex" fick" leda hela vägen med Emil strax bakom. Det skilde 0,453 sekunder över mållinjen. Därmed blev Alex Sverigecupmästare, medan Emil tog hem Cambiocupen med 204 poäng mot Alex 194.

Hjalmar var nog sugen på en ny tredjeplats, men Simons S Praga fungerade perfekt i de bådafinalerna, så fortsatte han sin uppfärd och var snart uppe på tredjeplatsen,samma position som han sedan även fick i Cambiocupen. Hjalmar tog det senare lite lugnare men hade ändå gott om dagsljus mellan sig och Kevin. Sedan duggade ekipagen in lite tätare med Joakim sexa, Marcus sjua, Haris åtta och Jespernia. Däremot fick Simon Pettersson än en gång bryta. Men vad har hänt medIsak Sjökvist, som ju har visat framfötterna tidigare? Nu var han en blek tia ibåda finalerna.


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.