Gabriel Nord enda glädjeämnet i Finland

av Classe Uddgren -

EM är i år till mångas förtret utökad från tre tävlingar till fem. Den fjärde deltävlingen kördes helgen efter Kristianstads SM på en bana i finska Alahärmä. Det gick inte så värst lysande för svenskarna i OK och OK Junior. Däremot gjorde Jönköpings Gabriel Nord sitt livs race när han körde i mål som fyra i Academyklassen. Genom detta var han den klart bäste svensken i Finland.

OK

Det kom bara fem svenskar till Finland. Precis som vid SM saknades av okänd anledning Rasmus Lindh. Tidskörningen toppades av hemmaföraren Paavo Tonteri före Sami Taoufik, David Schumacher och Clément Nouvalak. Noah Milell var bäste blågule förare på sjunde plats med Isac Blomqvist tätt efter på nionde. Simon Ohlin var 22:a, Daniel Vebster 27:a och nykorade svenske mästaren Sebastian Persson bara 29:a.

Trots bara åttonde tid var det den välkände spanjoren Pedro Hiltbrand, som tog hem den fyra omgångar stora kvalserien med två segrar, en tredje- och en femteplats.

Noah gjorde tre bra åk i rad, men det blev en plump i protokollet i sista heatet, där han slutade på 19:e plats. Han föll dock inte längre än till 13:e plats totalt och var fortfarande bäste svensk. Daniel inledde med en tolfteplats, men sedan gick det bättre och han kunde klättra till 16:e plats, medan Isac föll till 21:a efter att bland annat ha brutit i sitt andra heat. Simon låg faktiskt kvar påsin 22:a plats, medan Sebbe hade två katastrofala heat. Han slutade på 47:eplats och då var det bara att packa för hemfärd.

Marockanen Taoufik tog till slut hem finalen före ryssen Pavel Bulantsev och Hiltbrand. Noah lyckades bara bättra sig en plats till tolfte, medan Isac tog sig upp till17:e. Däremot försvann både Daniel och Simon. I Daniels fall berodde stoppet påen krock.

OK Junior

Dino Beganovic har inte precis rosat marknaden i år, men i Finland visade han upp oanad speed och gick in som fenomenal fyra på tidskörningen med Viktor Gustafsson straxefter på sjunde plats. Däremot gick det trögt för Viktor Andersson, vilken hamnade på 37:e plats. Snabbast var australiern Jack Doohan före engelsmännen Harry Thompson och Jonny Edgar.

Både Dino och Viktor G höll stilen under de fyra kvalomgångarna. Dino inledde med enandraplats och avslutade med en fjärde. Totalt slutade han på sjunde rutaninför finalen, medan Viktor stod strax bakom i åttonde rutan efter bl a entredjeplats i ett av heaten. Viktor A gick tyvärr också bakåt - kraftigt - och hamnade till slut på 50:e plats, vilket ju var långt ifrån en finalplats.

Jonny Edgar tog inte oväntat hand om finalsegern, medan Doohan verkade tröttna mot slutet ochföll till fjärde plats. Ryssen Ilya Morosov och Thompson var de båda som hamnade på pallen bredvid Edgar.

Dino låg längesjua med Viktor åtta. Sedan körde Viktor om och då hakade ytterligare ett parkonkurrenter på att följa efter. Så plötsligt var Dino inte bättre än tia. Så såg det även ut vid målflaggan, men Viktor hade tydligen kört om vid engulflaggning och tilldömdes tio sekunder, vilket skickade ner honom från en tillkämpad sjätteplats till 13:e. Dino blev därmed nia.

Academy

Som vanligt i Academyklassen var det Gabriel Nord och Theo Wernersson, som representeradeSverige. De var ganska tighta på tidskörningen med Gabriel på 13:e plats ochTheo på 17:e. Gabriel åkte ännu bättre i heaten, där han inledde med tvåfjärdeplatser. I sista åket flaggades han av som tvåa, men domarna ansåg att han kört utanför startkorridoren med två hjul, såde gav honom tre sekunderextra. Därmed blev han femma. Totalt gav resultaten åttonde rutan till finalen.

Theo var inte lika lyckosam. I första loppet rasade han ner till 21:a plats. Sedan var han nia,men den stora katastrofen kom i sista heatet, där han blev diskad för att han kört utanför banan. Det blev då 24:e plats och totalt 38:e, vilket innebar missat finalåk.

Gabriel avslutade dock med flaggan i topp. Han körde upp sig till fjärde plats, endast 23hundradelar bakom trean Tijmen van der Helm från Holland. Vann gjorde brassen Francisco Melo.

 


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.