Gonattkarting eller Vi hade i alla fall tur med vädret

av Classe Uddgren -

Uddevalla KK med dess Glimmingebana stod som värd för den åttonde omgången av Rotax Max Challenge plus Raketcupen och Cambio Cup. Alla sex klasser klasser klarades av på en dag, men det tog sin rundliga tid, speciellt som Radne Motor hade initierat ett kvällsrace för den sista finalen i Rotax Max seniorer. Fem eller var det sex (?) stora skyliftar med strålkastare var uppställda runt banan. Trots mörkret körde förarna fortare än i dagsljuset! Hur som helst var det fint väder hela lördagen, men regn var på väg och jag mötte nederbörden bara tio minuter efter att jag hade lämnat Glimmingen.

Rotax Max

Det blev prick 20 deltagare på tidskörningen. En tillfällig (?) nykomling var göteborgaren Max Sjölander. Max hade fått låna en Alonso med pigg motor av Morin Racing Academy.

Men det var stockholmaren David Rehme, som skulle komma att dominera denna dag/kväll. Han rundade Glimmingen på 48,693 sekunder med västeråsaren Jesper Sjöberg tättefter på 48,839. Trea var stockholmaren och serieledande Rasmus Fridell på 49,030 och sedan kom de båda göteborgarna Lucas Ask och Max Sjölander på 49,059 respektive 49,063. Uppsalas Mathilda Olsson var sexa med 49,074 följd av Södertäljes Felix Jansson på 49,079. Hugo Andersson och Charlie Andersen tävlar båda för KAK, men i verkligheten kommer Hugo från Stockholm och Charlie från Göteborg. Deras tider blev 49,107 och 49,110 med boråsaren Kalle Åstrand tia på 49,151.

David tog täten för första heatet, jagad av Rasmus och Max, vilka ju också hade innerspår. Jeppe fick vara glad över att han lyckades klämma sig in som fyra från sinandra startruta. Redan under andra rundan tog Rasmus över ledarskapet följd av Max, men David kämpade sig tillbaka till andraplatsen. När Max blivit lite mervarm i kläderna med den för honom ovana karten smet han åter om både David ochRasmus och höll sedan undan till mål. David hängde nu med Max och skyfflade därmed ner Rasmus till tredjeplatsen.

Bakom tättrion fick Jeppe det svettigt och fick till sist stryka flagg för göteborgsduon Lucas och Charlie. Kalle gjorde också ett godkänt race då han avancerade från tiondetill sjunde plats före Mathilda, Hugo och Patrick Rundquist.

I det andra heatet verkade David ännu mer taggad. Han släppte ingen förbi sig, utan Rasmus och Max fick kivas om andraplatsen. Och än en gång kom Max före till mållinjen. Jeppe hade också bättre fart på grejerna och höll undan på fjärdeplatsen föreLucas, Charlie, Hugo och Mathilda, som lyckades pressa sig förbi Felix på sluttampen.

Därmed var det klart för den första finalen, som kom att köras 17.30. Efter sina fina kvalgick det inte alls som mastertvåan Max ville. Han lyckades inte komma in igänget utan föll som en sten genom fältet. Han var femma i inledningen mentappade sedan ytterligare positioner och kom till slut in på en för honom blygsam sjundeplats.

Nej, det var David och Rasmus, som kom att kämpa under större delen av loppet. När det varett varv kvar tog David definitivt över kommandot och höll undan så att han till slut vann med klara 1,394 sekunders marginal. Men det var inte Rasmus på andraplatsen. Han fick ge sig för de fightande göteborgarna Lucas och Charlie. Och det var Charlie som till sist blev tvåa före Lucas.

Rasmus insåg att fjärdeplatsen inte var så kul med tanke på det väntande kvällsracet och kolmörker i första kurvan, så han backade av en smula och lät Mathilda passera.Det var ett oerhört smart (och kanske serievinnande?) drag, skulle det visasig.

Hugo gick in somsexa före Max, Kalle, Jeppe (ras från femte rutan!), Patrick och Felix.

Resten avdagen/kvällen gick i snigeltempo eftersom man absolut ville ha ett mörkerrace,så sista finalen kördes inte förrän 20.50.

Enligt speakern Robert Sandin tog sig Rasmus från femte rutan snart upp i ledningen men förlorade den uppenbarligen ganska snabbt, för sedan var det bara David Rehmeför hela slanten. Rasmus var 2,7 sekunder blankt efter vid målflaggan.

Genom att jämföra resultaten från de båda finalerna kunde jag notera att Charlie endast släppte Rasmus förbi sig. Max gjorde ett bra race och klättrade från sjunde till fjärde plats före Lucas, Hugo, Mathilda, Patrick, Felix, Kalle och Jeppe. Alla 20 deltagare kom i mål och snabbaste varv sattes av Lucas Ask med 49,033 sekunder. I den första dagsljusfinalen var Jeppe Sjöberg kvickast med 49,140. Så det gick alltså fortare i mörkret - kanske missade de sina bromspunkter med någon decimeter. 

 


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.