Hannes bäst när fem av sju gick till final

av Classe Uddgren -

Den årligen återkommande Världsfinalen för alla Rotaxvinnare världen över hade i år förlagts till Sarno i Italien. Sex svenskar kvalificerade sig den vanliga vägen genom att komma bland de två första i de tre svenska Rotaxklasserna. Sedan gick det även att få en Italienbiljett, om man vann International Open (endast för Rotax) på Adriabanan några veckor före Världsfinalen. Och här gick det vägen för Andreas Bäckman, som vann DD2-klassen för yngre förare än 32 år. Det gav honom också en biljett till Sarno. Det blev nu inga riktiga topplaceringar, som det blev för några år sedan, då Viktor Öberg och Jesper Sjöberg tog varsin fjärdeplats. Jesper var med nu också, men han var oturligt en av två, som inte kom till final.

Rotax Junior

De 72 juniorerna hade anförtrotts varsin Praga att tävla med. På tidskörningen var kanadicken Ryan McDermid snabbast. Felix Jansson satte 13:e tid i sin grupp, medan Hannes Morin var 23:a i sin. Tydligen gick det fortare i den andra gruppen, för närtiderna slagits ihop så var Hannes 32:a och Felix 38:a.

Kvalet blev ingen rolig historia för Felix. I det första heatet var han näst sist i mål på 33:e plats. I det andra var han ett varv efter täten men ändå 32:a. I sista åket blev det dock en ljusning, när han smällde till med en elfte plats. Hannes var då mycket jämnare med raden 16-12-13. Sammanlagt låg Hannes nu på 21:aplats och Felix på 56:e inför de två semifinalerna. Hannes var med i den första och nöp där 14:e plats i ett regnigt lopp, där han var över en minut efter segraren! Felix ville inte vara sämre, så han grejade 15:e plats i den andrasemin, endast 30 sekunder efter ettan. Därmed var båda två klara för final.

Man började meden förfinal (man kallade även semifinalerna för "förfinaler" men glöm det). Nu gick det inte riktigt lika bra. Hannes blev 27:a och Felix 30:e man.

I finalen, som vanns av engelsmannen Mark Kimber, körde Hannes upp sig tio placeringar ochslutade alltså på 17:e plats, vilket var den bästa positionen bland allasvenska förare på plats. Felix hade oturen att krocka och bröt efter bara ett varv. Det blev 29:e plats.

Rotax Max

Här hade vi Jesper Sjöberg och Rasmus Fridell i varsin Sodi. De hade det verkligen tufft och var hela tiden på fel sida om en halv sekund. Alla var så jämna att våra grabbar bara lyckades sätta 45:e tid (Jeppe) och 53:e (Rasmus). Kvalen gick ännu sämre. Jeppe smällde nämligen i sitt första åk, varvid ramen kröktes. Man riktade och riktade men fick aldrig riktig ordning på chassiet. Så när dammet (regnet?) hade lagt sig, så var Rasmus 54:a och Jeppe 57:a.

I den första semifinalen var Jeppe precis utanför de som gick vidare, men ett flertal fick bestraffningar och då tändes hoppet. Det slocknade dock lika fort, när funktionärerna upptäckte att det ena hörnet på frontspoilern satt en centimeterför långt in. Det blev tio sekunders tillägg och därmed 20:e plats. Det räckte inte för att gå vidare.

Rasmus klarade sig då betydligt bättre och sedan alla tillägg hade gjorts, var han uppe pånionde plats. Därmed blev det förfinal. Här vann ryssen Denis Mavlanov, som även hade vunnit den första semin. Rasmus gick i mål på 18:e plats, 21,6 sekunder efter ryssen.

Så kom finalen, där ryske Denis än en gång triumferade. Rasmus var inblandad i en del gruff och var till slut så långt efter att han inte brydde sig om målgången utan körde ini depån, vilket gjorde att han slutade på 31:a plats.

DD2 Masters

Här hade vi Micke Carsting och Johan Ernholm, vilka hade tilldelats varsin Birel. Detta par låg ocksåpå fel del av sekunden under tidskörningen. Det blev 55:e tid för Micke och 67:e för Johan. Micke var inte nöjd med sin motor men fick hjälp med att få den att gå lite bättre, så när kvalåken var avklarade, hade han avancerat upp till 37:e plats, medan Johan klev upp till 58:e.

Sedan blev det två semifinaler med Micke i den första, där han grejade 14:e plats och därmed blev finalklar. Johan körde i den andra, där han blev 22:a och det räckte ju inte, så han fick göra Jeppe Sjöberg sällskap bland åskådarna.

Micke lyckades inte avancera någonting - han startade ju i 14:e led som 27:a eller 28:a. Och det var just 28:e plats som blev hans placering i förfinalen. Finalen blev literoligare. Här kunde han nämligen smita in på 19:e plats, som näst bäste svensk i gänget. Australiern Lee Mitchener tog hem det hela.

DD2

Jag tror att det här var tredje gången, som Luleås Andreas Bäckman körde Världsfinal i DD2. Sådet gick länge riktigt bra. Han inledde med tolfte tid på tidskörningen och var sedan uppe på elfte plats efter kvalomgångarna. Eftersom det kördes två semifinaler fick Andreas starta långt fram i sitt lopp. Det utnyttjade han på bästa sätt och körde upp sig till andra plats, fem sekunder bakom Ferenc Kancsar. Därmed fick Andreas starta i andra ledet i förfinalen, där han i stort sett höll sin position och gick i mål som fyra. Vann gjorde engelsmannen Josh Hart. Så kom den slutliga finalen och nu skulle det åkas. Tyvärr har jag inte lyckats utröna vad som hände, men Andreas måste ha blivit inblandad i någonting, som gjorde att han valde att följa Rasmus Fridells exempel, nämligen att köra in i depån innan loppet var slut. Kancsar vann och Andreas klassades som 28:a, två varv efter.  

 


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.