Hannes snabb vid fel tillfälle

av Classe Uddgren -

Hannes Morin satte rekordtider under träningsdagarna i Portimao, men hade oflyt under tidskörningen och sedan blev det uppförsbacke hela helgen och till slut helt stopp i finalen.

Rotax Junior

De 72 deltagarna inklusive Hannes Morin från Umeå och Simon Sjögren från Göteborg fick varsin Praga tilldelad när kartarna delades ut inför de många träningsdagarna. Hannes kom faktiskt att dominera dessa dagar med den absolut bästa tiden av alla.


När det blev dagsför tidskörning, så hade Hannes oturen att bli "inlåst" i gröten avkartar. Så det fanns ingen chans att nå ner till de tider han tidigare hade satt. Det blev bara 55:e plats och därmed var han så gott som "rökt". Samma sak gällde den inte fullt så snabbe Simon, vilken ju inte är lika rutinerad som Hannes. Han fick 62:a tid, så det skilde väldigt lite mellan de båda svenskarna.

Precis som för seniorerna fick juniorerna köra tre kvalheat vardera. Hannes fick starta från20:e rutan i alla racen. I det första körde han upp sig till tionde plats men skickades ner till 21:a, sedan det blivit tio sekunders tillägg för nosen. I andra åket var han 14:e och i det sista tolva. Simon fick otroligt nog tio sekunder extra i alla race. Raden kunde ha slutat 24-21-28, men med tilläggen blev det 33-31-30!

Hannes körde sedan i den första semin, där han blev elfte man och därmed var klar för final, medan Simons 23:e plats i den andra semin inte räckte för mer tävling.

Finalen blev dock ingen rolig historia för västerbottningen. Med knappt tre varv kvar att körablev det tvärstopp efter en krock. Så slutresultatet blev en förarglig 31:aplats. Segern gick till slut till holländaren Tijmen van der Helm.


DD 2 Masters

Svenska ettan Stefan Malm fanns på plats plus Patrik Sigurdh, som vunnit utlottningen av den andra biljetten till Portugal. Detta var ett nytt grepp av Radne Motor för at tlocka fler att köra DD 2 här hemma istället för att skicka med serietvåan.


De gjorde inte så mycket väsen av sig och var aldrig något hot mot tätgänget. Stefan var 55:a påtidskörningen, 0,890 efter snabbaste förare, medan Patrik blev 58:e man, 1,205 efter ettan.

Stefan stannade kvar på sin 55:e position efter kvalen, medan Patrik rasade till 70:e plats. Stefan körde sedan i första semifinalen, där han slutade på 22:a plats. Patrik återfanns i den andra, där 28:e plats var en möjlighet, men nosen satt på sniskan och därmed blev det 34:e plats istället. Tack och adjö för båda herrarna.



Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.