Jämnt i Micro

av Classe Uddgren -

Till Lidköping kom det i alla fall tio tappra förare, som nu fick köra två tävlingar och således fyra finaler.

Micro

Strax före 09.00 på lördagsmorgonen kördes tidskörningen och då var inte fästet speciellt bra,så tiderna blev därefter. Alice Lundberg och Karl Engebladh var de enda somgick under 1.06. Alice vann på 1.05,275 med Karl tvåa på 1.05,442. Kalles klubbkompis i Kalmar, Alex Leandersson, blev trea med 1.06,199 och den ende somvar i närheten av honom var Oscar Klingström med 1.06,218.

Alex hakade på Alice i första heatet och släppte aldrig taget, så Alices seger marginal blev inte större än 0,272 sekunder. Alex tog dock tredjeplatsen strax före Oscar,som var långt, långt efter och hade trion Felix Fehrling, Douglas Bondesson och Ludvig Fransson i nacken.

I det andra heatet blev det stora omkastningar. Alex krigade till sig segern med klara 1,888 sekunder till Alice, som i sin tur hade Oscar och Ludvig i bakbågen. Douglas tog femte, Felix sjätte och Karl bara sjunde plats.

Till den första lördagsfinalen ställde Alice och Alex upp i första led, Oscar och Karl i andra samt Felix och Douglas i tredje.

Alice fick en oväntat stor seger då hon klöv mållinjen hela 6,575 sekunder före mastertvåanAlex. Oscar var tätt efter på tredjeplatsen. Men han hade tryckt in nosen och blev begåvad med tio sekunder extra och därmed nerflyttad till femte plats.

Ny trea blev Karl, som nätt och jämnt klarade av Ludvig. De övriga var så långt efter att dealltså inte klarade av att spöa Oscar trots tidstillägget. Det gick nu betydligt snabbare än under morgonen. Oscar toppade med 1.03,951 sekunder.

Det gick inte fullt så fort i sista finalen. Alice var nu kvickast med 1.04,369 sekunder, men det räckte inte för en ny seger, då Oscar krigade sig fram från femte tillförsta plats. Alice blev dock bara slagen med 0,183 sekunder.

Karl och Ludvig höll sig kvar på sina startpositioner som trea och fyra, medan Alex fick nöja sig med att studera deras ryggtavlor från femte plats strax före Douglas. De övriga var nästan ett halvt varv efter.

Felix Fehrling liksom en liten debutant hade åkt hem, så till söndagens race var det bara nio utövare. Rafael Theveny från Örebro hade tillkommit Karl tog hem tidskörningen med 1.04,393 följd av Oscar på 1.04,448, Alice med 1.04,558, Alex med 1.04,859,medan övriga noterade 1.05-tider.

De fyra främsta under tidskörningen kom i mål i samma ordning efter första heatet. Douglas bröt, så Ludvig klev upp och tog femteplatsen.

Alice, Alex och Ludvig tog samma placeringar i det andra åket, men i täten lyckades Oscar spöa Karl. Stackars Douglas bröt nu igen efter bara tre varv. I första åket kom han fyra rundor.

Karl blev den förste finalmastern med Oscar bredvid som med Alice och Alex i andra led. Ludvig startade som femma och Douglas som nia.

Oscar var först över mållinjen i den första finalen, men ett tidsstraff på tre sekunder skuffade ner honom till tredje plats. Så Karl ärvde förstaplatsen med Alex tätt efter. Alice hade förlorat sin speed och kom aldrig under 1.05, så hon fick nöja sig med fjärde plats före Ludvig och Douglas, som hade kört upp sig.

I helgens sista race tog Oscar än en gång över första platsen och nu fick han behålla segern. Karl var som vanligt tätt efter, endast slagen med 0,239 sekunder. Racets stora överraskning var utan tvekan Douglas Bondesson. Samtidigt som Alice Lundberg tappade speed, så hittade Douglas oanad fart och satte den bästa varvtiden med 1.03,997. Farten räckte för att han skulle kunna smita förbi både Alice (5:a) och Alex (4:a) och därmed hamna på prispallen. Ludvig var sexa i mål, fick tresekunders tillägg men blev ändå sexa!

Förutsatt att det blir något race i Uddevalla - få anmälda - så återstår det totalt sexp oäng givande finaler. Allt pekar på att Raketcupens nya klass kommer att vinnas av antingen Alice Lundberg från Gävle eller Oscar Klingström från Linköping. Alice leder just nu, men Oscar har hemmaplan i den sista dubbeltävlingen!


 

 

 


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.