Jesper tog MKR-titeln också

av Classe Uddgren -

Jesper Sjöberg från Västerås lade tidigt beslag på förstaplatsen i Rotax Max Challenge. När Järfälla MK arrangerade finalomgången i MKR-serien, tog Jesper hem båda finalerna och därmed även segern i MKR:s Rotaxklass.

Rotax Max

Det var inget dåligt gäng, som dök upp till tidskörningen. Här toppade Samuel Peana med 38,579 sekunder med Jeppe Sjöberg tvåa på 38,658. Sedan kom Fredd Eriksson i sin andra Rotaxstart för året. Den första var i Kristianstad i maj. Motorn hade han lånat av SODA-teamet, så förmodligen var det samma maskin, som SODA-bossen Stefan Carlqvist köpte och tävlade med i Södertälje två veckor tidigare. Tiden blev 38,772. Fjärde förare var en stor överraskning, nämligen Enköpings Nicole Käller-Dahllöf i en Praga. Det här var bara hennes tredje framträdande för året efter nypremiären i Borlänge en månad tidigare. Hon satte direkt 38,808 och följdes av Julia Holgersson på 38,824. Det fanns för övrigt ytterligare fyra tjejer med på banan. De var Isabell Anderberg med sjunde tid, en kraftigt besviken Madeleine Radne på tolfte plats, Thea Pettersson på 14:e samt Andrea Castillo på 19:e plats bland de 23 deltagare. Sist av alla var för övrigt Maddes mekaniker Kim Koivio, vilken som tack för hjälpen hade fått låna en CRG av Radne Motor. Kim körde gokart för 15 år, men gick snart över till rally, där han har varit mycket framgångsrik och snart återvänder till. Trots ovanan skilde det inte mer än 1,297 sekunder fram till ettan Samuel. Men det gjorde så ont i kroppen att Kim stod över båda kvalen och nöjde sig med att köra de båda finalerna.

Samuel blev ett jagat villebråd i första heatet med både Fredd och Jeppe nafsande i hälarna. Och redan på andra rundan smet Fredd förbi. Jeppe följde snart hans exempel och sedan blev resten av loppet en ren duell mellan Fredd och Jeppe. Sedan Jeppe glidit förbi, gjorde han sig skyldig till en ganska ful trängning av Fredd på startrakan med ett varv kvar. Jag antar att Fredd tvingades bromsa. Så vid målet skilde 108 tusendelar med Samuel tätt efter på tredjeplatsen.

Julia gjorde också ett klart godkänt race på sin hemmaplan, endast en sekund och tre hundradelar efter ettan. En sekund senare kom ytterligare en Järfällaförare, Rikard Karlsson, innan tjejtrion Nicole, Isabell och Madde kom farande. Madde hade fått kämpa en del för att bättra sin tolfteplats och var följaktligen en bra bit efter Isabell.

I det andra heatet lyckades Jeppe klämma in sin Birel mellan de båda Tonykartarna redan i starten. Sedan tog det inte lång stund förrän Samuel hade fått släppa sin förstaplats till Jeppe. Så såg det ut under resten av varven med Fredd strax efter.

Julia och Nicole höll stilen och gick in som fyra och femma. Sedan kom Rikard Karlsson och Simon Berg, innan Isabell kom i mål på åttonde plats, åter med en del frisk luft mellan sig och Madde på niondeplatsen.

Till den första finalen fick Jeppe och Samuel stå i första ledet med Fredd på den tredje rutan. Det var idealiskt för dalmasen, som därmed kunde haka på Jeppe i starten och sedan ge honom en ny het duell, där de turades om att leda utan fula tricks. Men medan Jeppe tog sin tredje raka förstaplats för dagen, kunde Samuel gå om Fredd innan målgång. Eller var det så att Fredd släppte förbi Samuel för att åter få stå i ruta tre i den sista finalen? Jag glömde faktiskt att fråga Fredd.

Julia fortsatte att imponera, men denna gång hade Simon Berg hittat mer fart. Han ledde ju MKR-serien innan Jeppe kastade sig in i leken och hade fortfarande en liten chans på titeln, om det skulle gå illa för Jeppe. Simon var en knapp halvsekund bakom Julia och lika mycket före Rikard. Härnäst kom Joachim Rehme, som tidigare inte gjort så mycket väsen av sig. Undrar om detta inte var hans bästa eller bland de bästa i karriären.

Madde gjorde ett nytt bra race och klev in på åttonde plats. En annan förare, som hade haft ett tufft jobb så här långt var Rasbos William Carlsson. Han körde nu om massor av konkurrenter och blev slutligen nia med Isabell, Thea och Nicole närmast efter sig. Kim Koivio körde upp sig från 23:e till 18:e plats, men beslutade sig därefter för att strunta i den sista finalen. Järfällabanan är tuff mot otränade kroppar.

Ett lopp återstod. Nu blev det kalabalik bakom Jeppe Sjöberg i första kurvan. Jag tror att Fredd och Samuel kämpade om samma bit av asfalten. Möjligen var även Julia framme och visade sig. Hur det nu gick till, så small det så att hon tvingades bryta varpå även Joachim Rehme blev indragen och stående, medan Samuel hamnade i spenaten på utsidan av banan och därmed kom iväg sist. Vid målflaggan 20 varv senare hade Samuel emellertid kört upp sig till sjätte plats. Strongt.

Jesper och Fredd hängde ihop som ler- och långhalm under samtliga varv. Men Fredd hade inte speed nog för att försöka sig på ett omkörningsförsök, så han fick nöja sig med att komma in 101 tusendelar bakom den nu dubble mästaren.

Madde, som har imponerat tidigare ett par gånger sedan sin debut i Skövde i juni, låg plötsligt trea, jagad av Isabell. Tyvärr blev det ingen match mellan tjejerna, då Maddes CRG sackade för att till slut stanna helt med en trasig koppling. Därefter var tredjeplatsen ett faktum för Isabell. Den gav henne även fjärde plats totalt i MKR efter Jeppe, Simon Berg och William Carlsson.

Nicole startade från tolfte rutan och avancerade hela vägen upp till fjärde plats med Simon närmast efter. William däremot gick åt andra hållet, från nionde till tolfte plats. Än värre var det för Rikard, som stod i sjätte rutan och ramlade till 13:e plats. Men jag misstänker att de här plötsliga rasen hade någonting att göra med krocken i första kurvan.


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.