Jessica är drottning av Åsum Ring

av Classe Uddgren -

Åsum Ring utanför Kristianstad har fått en egen drottning. Hon heter Jessica Bäckman och bor i Luleå. Efter sin oväntade seger i Senior 125 vid SM/RM 2016 gick hon över till att köra Rallycross. Men just denna sommar när Kristianstads KK för andra året i rad arrangerade SM/RM råkade Jessica vara ledig en månad inför Rallycross-VM i Canada. Så hon dammade av sin Tonykart med Rotaxmotor och anmälde sig. Det lär hon inte ångra för Jessica fick med sig en ny mästartitel hem till Luleå.

Senior 125

Jag tror att de flesta om interent av alla race i denna klass har vunnits av förare med Parilla-IAME:sX30-motorer. I varje fall har göteborgaren Max Sjölander vunnit alla lopp hanhar ställt upp i. Nu föredrog Max att vara åskådare (av ekonomiska skäl?), menhan hade hyrt ut sin motor till Mathilda Olsson, som ju annars tävlar i RotaxMax Challenge. Boråsaren Kalle Åstrand hade gått åt motsatt håll. Han brukarköra med X30, men hade nu hyrt en potent maskin av familjen Morin vars fyrasöner icke var anmälda. Jag misstänker att han hade hyrt motorn redan tillRMC-tävlingen i Umeå ett par veckor tidigare, där han var mycket kompetent.

Så vad händer? Jo, bästaX30-motor hamnade bara på femte plats under tidskörningen och det var inteMathilda utan istället Klippans duktiga Ellinor Aspeqvist. Det var alltså klarRotaxdominans med överraskningen Patrick Rundquist snabbast med sin Kosmic-Rotax.Det var Patricks allra första tidskörningsvinst. Tiden blev 52,922 sekunder.Kalle Åstrands tvillingkart noterade 53,000 följd av Jesper Sjöbergs CRG, som imotsats till Patrick, Kalle och fyran Jessica inte hade en engelskbyggd motor.Jeppe noterade 53,047 och en besviken (!)Jessica 53,053. 

- Nu får jag starta på yttern ibåda kvalen, suckade Jessica, när tidskörningen var över. Sedan kom alltsåEllinors Kosmic-X30 med 53,132 följd av Alex Bergqvists Tonykart-X30 på 53,213och Mathilda Olssons Alonso-X30 på 53,217. Bakom dem rullade Lucas AsksKosmic med obestämbar motor in på 53,259, Andreas Forss Haase-X30 på53,321, Eddie Tofteborns DR - också med obestämbar motor, på 53,355 samt denalltid farlige Isac Valtonen med sin Kosmic-X30 på 53,359.

Det var minst 14 förare, somkörde med X30-motorer och tio med Rotax samt två (Ask och Tofteborn) som hadehelgarderat med Rotax/X30.

Medan Patrick tog täten förförsta heatet, körde Jeppe och Jessica ihop i första svängen. Det blev ingenhård smäll, men Jessica rasade tillbaka till sjätte plats, medan Jeppe jagadeifatt Patrick och tog över ledningen innan första varvet var över. Det blevlite rörigt ett slag och då passade Ellinor på att smita upp på tredje plats,men bara efter ett par varv kom Kalle och Jessica ifatt och körde om. Härnästkörde Jessica om Kalle och tog hand om tredjeplatsen för gott. Hon kom i mål 45hundradelar bakom Patrick. Kalle slutade fyra och femma blev Alex medAndreas sexa, sedan båda hade kört om Ellinor. Eddie slutade som åttaföljd av Lucas, Mathilda och Isac. De övriga var distanserade med flerasekunder.

Det såg ut att bli ett rentdacapo i andra heatet, men när Patrick låg två så började motorn mattas för atttill slut lägga av helt. Så han avslutade sitt race efter åttonde varvet.

Jessica jagade Jeppe tillmållinjen, där det skilde 0,971 sekunder.

Mathilda gjorde ett betydligtbättre race i sitt andra framträdande, om det nu berodde på att ekipaget hadefått bättre inställningar eller på att hon körde aggressivare. Det slutade i varjefall med en hedrande tredjeplats före Kalle, en uppåkande Isac samt Andreas påsjätteplatsen. Såg tyvärr aldrig vad som hände med Alex Bergqvist menmisstänker att han varit utanför banan och kört. Inget tidsstraff men ändå bara17:e plats för Alex, som nu skulle få det kämpigt i förfinalen. Lucas Askramlade också ner (samtidigt?) och kom i mål som 13:e. Och då hade både Alexoch Lucas tjänat en position på att åttonde man i mål, Elvin Berndtsson, ficktio sekunders tillägg i efterskott, varvid han skickades ner till 21:a plats.Minns inte säkert, men jag undrar om inte dessa tio sekunder var resultatet aven ojuste körning. Resultatlistorna skriver bara ut tidsstraffen - inteorsakerna.

Efter tidskörning på torsdagenoch kvalheat på fredagen, så var det finaldags under lördagen. Jeppe ochJessica stod nu bredvid varandra i första led med Kalle och Andreas i andraledet i förfinalen. Mathilda delade tredje led med Ellinor, som blev åtta iandra heatet. I fjärde stod Isac och Alex och i femte återfanns Lucas ochPierre Karlsson.

Innerledet var så tight attJessica inte kom in förrän hon var nerpetad till sjätte plats. Jeppe tog tätenföre Kalle, Isac, Mathilda och Andreas. Under det andra varvet lyckades Kalleta täten samtidigt som Jessica smet förbi Andreas.

På tredje försvann plötsligtJeppe Sjöberg. Det var troligen en liten sten, som hade trängt sig in på drevetvarvid kedjan brast i två delar. Ganska ovanligt. Avhoppade kedjor är ju inteovanligt, men brustna kedjor ser man inte ofta.

Under ett varv blåste Jessicaförbi både Mathilda och Isac och var därmed uppe på andraplatsen. Dessutomknappade hon in på ledande Kalle. De hade säkert likartade motorer, menJessicas körning genom de cirka tio långsammare kurvorna är outstanding. Fråganär om någon förare, möjligen Noah Milell undantagen, kör fortare genomdetta parti. Hon har en sällsamt mjuk stil och bryter inte fram karten, sommånga killar gör.

Det fanns ytterligare en förare,som hade bråttom. Det var Wäxjös Alex Bergqvist, som körde om alla utomtätparet. Isac, som alltså var tvåa ett kort tag, tvingades även släppaMathilda förbi sig och slutade därmed på femte plats med Andreas sexa. PatrickRundqvist med ny motor gjorde också en hygglig uppkörning och kom in som sjuamed Eddie åtta. Tyvärr försvann Ellinor på tolfte varvet av de femton medpunktering.

Finalen startade 15.00 ochomedelbart blev det problem för Patrick. Han kom inte in på sin startplats itid och fick således tio sekunders tillägg innan han ens hade startat. Eländetfortsatte snabbt, när han blev utträngd i första kurvan varvid noskonenflyttade sig och sedermera gjorde att han fick tio sekunder till. Men innandessa fiaskon var annonserade hann han köra upp sig och flaggas av som sjätteman över mållinjen. Det blev till slut en förarglig 18:e plats för den tidigaretidsettan.

Finalen följde ungefär sammamönster som förfinalen i det att de tre främsta i innerleden stack iväg. Detinnebar att Kalle ledde före Alex och Isac med Jessica på fjärde plats. Menredan under första varvet så smet hon om Isac och inte långt efter förpassadehon Alex till tredje plats. Därefter gällde det att köra ikapp Kalle, vilketinte var någon svårighet. Däremot var det betydligt knepigare att ta sig förbiKalle, som körde så snålt han kunde. På kuppen drogs tempot ner och duonAlex/Isac började närma sig tätduon. Det var enormt spännande att se fighten -den klart bästa under hela helgen, enligt mitt tycke. Till slut lyckadesJessica klämma sig förbi, men Kalle föll inte farstun för det utan växlade snabbtspår och med bättre utgångsfart kunde han således återta ledningen. Men baraett eller ett par varv senare gjorde norrländskan om bravaden och nu hade honlärt sig hur hon skulle lägga sig i vägen, så att Kalle inte kunde återtaledningen. Taktiken höll och sedan vinkade Jessica adjö och stack iväg,samtidigt som Kalle fick börja bekymra sig över de allt snabbare X30-åkarnaAlex/Isac.

Slutet blev att Jessica vanntiteln svensk riksmästare för andra året i rad och att hon fick ensegermarginal på hela 1,773 sekunder. Kalle höll tätt på andraplatsen och hadetill slut 0,872 sekunder tillgodo på Isac, som lyckades köra förbi Alex igen.Mellan dem skilde det bara 66 tusendelar. Jessica noterade den bästa varvtiden,som skrevs till 53,146 sekunder.

Mathilda hade också bra fart påsin X30 och var i hälarna på Alex vid målgången. Strax bakom kom så Patrick,vars sjätteplats ärvdes av Andreas Forss. Härnäst följde Pierre Karlsson frånJönköping, Jonathan Arvidsson från Lycksele samt Göteborgs Lucas Ask.

Jeppe Sjöberg fick ju starta frånsista rutan efter sitt stopp i förfinalen. Han jagade som en furie och lyckadesköra om halva startfältet, men när han skulle försöka ta elfteplatsen, så smallhan ihop med en annan förare och trillade bakåt. Det blev en ny uppkörning menäven en ny krock och då fick Jeppe nog och körde in i depån. Ett trist slut fören av de favorittippade.


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.