Kyligt som vanligt i Klippan

av Classe Uddgren -

Traditionellt var det KS Klippan, som startade den svenska kartsäsongen. Och lika tradtionellt var det råkallt båda dagarna, så det gällde att ha mycket luft i däcken redan från start. I år ingick Klippan Cup inte i någon serie, men likväl fanns alla vanliga klasser med, så det blev långa dagar och söndagsfinalerna var inte avklarade förrän 18.45.

Micro

Minstingarna var först ut. De var 34 stycken och körde i två tidsgrupper. William Adolfsson iförsta gruppen var snabbast, medan grupptvåan William Palm bara blev åttonde totalt. Sebastian Kinnmark var en god tvåa och dessutom den ende förutom William A att gå under 55 sekunder.

Adolfsson och Kinnmark möttes redan i första heatet, där Sebastian drog det längsta strået, medan William blev nerpetad till fjärdeplatsen strax före namnen William P.

Karl Engebladhvar totaltrea under tidskörningen och fick därmed bli mastertvåa bredvid Adolfsson för det andra heatet, som Karl sedan vann före dansken Martin Holt, vilken varit trea i det föregående heatet. Adolfsson lyckades inte denna gång heller behålla sin tätposition utan fick nöja sig med tredje plats.

Linus Granforsvar femma på tidskörningen, tvåa i första heatet och vann sedermera det sista kvalet före Karl. De hade därmed två poäng vardera och fick starta förfinalen från det första ledet med Karl på pole. Denne förvaltade sedan sitt pund väl och vann just före Linus. Sebastian Svensson från Rasbo (sexa och femma ikvalen) tog hand om tredjeplatsen, medan William A rasade ner till 14:e platsförbi målflaggan. Men raset stannade inte där. Han gjorde ett misstag och ficktre sekunder extra. Då fältet var väl samlat, innebar detta att William tillslut bara blev 20:e man. Kinnmark blev för övrigt femma.

Det hände en heldel i finalen, där det blev mastertvåan Linus, som drog det längsta strået och fick kliva högst upp på pallen.

Junior Jonsson startade från tionde rutan, vilket inte låter som något drömscenario. Junior lät sig emellertid inte förskräckas utan jagade förbi allihop utan nämndeLinus, men det fattades bara 0,671 sekunder över mållinjen. Karl tog den sistapallplatsen. Eddie Ramirez-Eriksson och William Palm gick in som fyra ochfemma. Adolfsson tog sig upp till tolfte plats, medan Kinnmark rasade till15:e. Då hade båda ändå tjänat en position, när Sebastian Svensson påtolfte plats fått tio sekunders tillägg för nosen och fallit ända ner till 23:eplats.

Mini

Med bara 22 deltagare behövdes bara en tidsgrupp. Vigor Hjorvard var klart snabbast och ensamom att gå under 52 sekunder. Måns Döös och finnen Tuuka Taponen kom närmast.Hela 17 förare trängdes inom samma sekund!

Vigor och mastertrean Tuuka hade en hård och jämn fight i täten i första heatet. Vigortog målflaggan 0,163 sekunder före finnen. Patrik Johnsson, som var femma påtidskörningen, nöp tredjeplatsen före Måns och Jonatan Moberg.

Det var masterfemman Jonatan, som överraskande tog hem det andra heatet före Måns, Vigor och Hannes Jönsson. Jag var ju tyvärr inte på plats, så jag vet inte vad Lucas Björk ställde till med under första varvet. Han fick nämligen svartflagg bums. Inte mycket roligare var det för Tuuka, som klöv mållinjen som fjärde man. Hanansågs ha kört ojuste och tilldelades tio sekunder extra, vilket skickade ner honom till 17:e plats.

Vigor blev nu förfinalmaster med Jonatan bredvid sig. Måns startade från tredje rutan ochPatrik från fjärde. Det var även Vigor, som triumferade med god marginaltill Patrik, Måns, Jonatan och Hannes. Efter sin diskning fick Lucas Björkstarta från 17:e rutan. Han körde nu felfritt och kom in som sexa, ganska exakt två sekunder bakom Hannes. Stackars Tuuka. Nu fick han åter tio sekunderstillägg - inte för olämplig körning utan för det mer vanliga felet - förintryckt noskon. Han var sjunde man i mål och flyttades nu ner till 14:e plats.

Vigor och Patrikhöll stilen även i sista åket, där Tuuka visade sin klass genom att jaga uppfrån 14:e till tredje plats. Men han var faktiskt knappt inom synhåll för Vigor/Patrik, som jagade fram tio sekunder framför Tuuka. Jonatan, Lucas,Hannes och Måns var också med i tätgruppen liksom Elias Adestam på åttondeplats.

Senior 125

Med Rotax och X30 ihopslagna i vad SBF kallar Senior 125, så blev det ett jättestort startfältmed hela 43 deltagare, uppdelade i två tidsgrupper. Bästa tiden under tidskörningen kom ur den första gruppen, där Max Sjölander var ende förare attbryta sig igenom 46-sekundersvallen. Max, som numera tävlar för sin mammas gamla hemmaklubb Varggropens KRC i Örnsköldsvik, tog sig runt på 45,742. Andreas Forss, som nu har flyttat hem till Helsingborg efter några år på Åland,tog sin nya Haase till gruppens näst bästa tid med 46,088. Men hela fyra förarei den andra gruppen bättrade sedan Andreas tid. Så totaltvåa blev AlexBergqvist med 46,027 före Eddie Tofteborn med 46,078, Charlie Andersen med46,079 och Oliver Ahrenstedt med 46,084. Isac Valtonen blev sjua med 46,109.

Max sopade hemförsta heatet med klara 2,537 sekunder till Charlie, medan mastertvåan Alexförsvann direkt. Kalle Åstrand tog hand om tredjeplatsen en bit före JesperSjöberg, Isac samt Mathilda Olsson.

Max och Charlie repeterade sedan sin körning i det andra heatet, där Andreas var tätt efter på tredjeplatsen och samtidigt långt före Kalle, Eddie och Isac. Otroligt nog komalla 29 i mål och bara en av dem åkte dit för en flyttad nos.

I det tredje heatet var det Eddies (o-)tur att parkera efter ett varv, medan Alex klarade sig bättre. Han var master för heatet men fick ge sig för Jesper och finskeRasmus Tuominen. Däremot hade Andreas oflyt och hamnade långt bak på 19:e platsmed en intryckt noskon. Än värre var det för Viktor Svensson, åtta i första åket,som nu kom i mål på fjärde plats men som fick 20 sekunders tillägg för bådeintryckt nos samt ojuste körning. Han blev nu 18:e man.

Sedan kördes deten B-final med 14 förare vara åtta nådde målflaggan och sex gick vidare till de båda finalerna. I förfinalen stod Max och Charlie givetvis i första led, medanJesper och Kalle stod i andra. Finske Rasmus och Isac, också med finskt påbrå,delade det tredje ledet.

Max med en X30 bakom ryggen ledde ånyo från start till mål, men Jesper med en Rotax monterad i sin CRG hängde med hela vägen och noterade dessutom den snabbaste varvtiden med 46,060 sekunder.

Kalle startade iryggen på Charlie men kunde ändå klippa göteborgaren och sno åt sig tredjeplatsen före Charlie, Isac och uppåkande Andreas från den 13:e startrutan. På sin väg hade Andreas smitit förbi Rasmus, som nu blev sjua samt Mathilda,vilken slutade på åttonde plats sedan åttan i mål, Viktor Svensson, fått tillägg för nosen och tvingats ner till 16:e plats.

Tättrion i förfinalen - Max, Jesper och Kalle - höll sina positioner i den sista finalen, där Isac och Rasmus petade ner Charlie till sjätte plats. Nu var Kalle snabbast med 46,168 sekunder.

Felix Jansson varnionde man i förfinalen. Han smet nu förbi både Mathilda och Andreas ochgrabbade sjunde plats. Även Pierre Karlsson, elva i förfinalen, lyckades ta sigförbi Andreas och Mathilda. Så det blev åttonde, nionde och tionde plats förtrion i nämnd ordning.

Noteras kan att Alex Bergqvist bröt för tredje gången av fyra möjliga. Han sparade ju sina däckpå detta, men det var säkert en klen tröst. Lördagsracen slutade för övrigtredan 17.30, så frågan är om man inte skulle ha kört DD2 också för att inte fåen så lång söndag?

Junior 60

Sällan har någon dominerat sin klass så tydligt som Norton Andreasson gjorde i Klippan. Han vann precis allt från tidskörning till final. Men på just tidskörningen skilde det bara en tusendels sekund till Alxander Spetz. De körde på 49,849 respektive 49,850 sekunder. Ytterligare två förare tog sig under 50 sekunder. De var Lukas Blomgren-Dahl samt Joel Granfors.

I det första heatet lyckades Joel köra upp sig till andraplatsen följd av Lukas, tidsfemman William Karlsson och Alxander. I det andra kvalet var Lukas och Alxander närmast efter Norton med Joel fyra. William fick hålla tillgodo med femteplatsen, då tidssexan Casper Jansson var före i mål.

Hittills hade göteborgaren William Siverholm haft en rutten dag, men i förfinalen lyckades han emellertid köra upp sig genom hela fältet till åttonde plats. I täten utklassade Norton de andra och vann med nästan fem sekunder. Men det blir ju lätt så när de andra bråkar om andra, tredje och fjärde plats. Nu drog Joel det längsta strået och grejade andraplatsen tätt före Alxander och Lukas. William Karlsson var nionde man i mål men blev i efterskott diskad.

Nu var Siverholmpå gång. Han kom snart fram och blandade sig i tätstriden i finalen. Han komatt jaga Alxander, som höll undan på andraplatsen med dryga tre tiondelar. Joel och Lukas blev emellertid avkopplade och fick nöja sig med fjärde respektive femte plats. Casper rasade till åttonde, medan William K från 26:e rutan kördeupp sig till tolfte plats. Nortons segermarginal blev nu en aning mindre,"bara" 4,236 sekunder.

Junior 125

Denna klass förde lite yngre 125-förarna (Rotax Junior innan man släppte in andra motorer) är våldsamt populär och hela 44 förare dök upp till söndagens tidskörning. Det blev naturligtvis två tidsgrupper med bäst tid noterad i den andra gruppen, därAlex Bergqvist var den ende som kröp under 46 sekunder. Han tog sig runt på45,974. Han följdes av fyra förare från den första gruppen: Lucas Ask, Viktorde Gregori-Johnsson, Simon Sjögren och Theo Wernersson. I den andra gruppen komtjejerna Johanna Jansson och Ellinor Aspeqvist närmast Alex. Totalt var de sexaoch sjua.

Första heatetbjöd inte på några sensationer. Alex vann före Simon, Lucas, Theo samt tidstian Benjamin Robertson. Alex upprepade sedan bedriften i sitt andraframträdande, där han var två sekunder före Simon på andraplatsen. Viktor gickj ämsides med Simon över mållinjen. De kom att skiljas åt av en tusendel!

Resten av fältet blev helt utklassat. Fjärde man i mål, Gustav Brandin, var över nio sekunderefter Alex. Han hade Maja Hallén-Fellenius tätt i hälarna, men hon hade enintryckt nos och belastades med tio sekunder, vilket förde ner henne till 19:eplats. Ny femma blev Sam Hammarstedt tätt följd av Johanna. Benjamin brötalldeles på slutet.

Teamkamraterna Lucas och Theo tog hem en dubbelseger för Westspeed Racing i det sista kvalet. Här körde Johanna in på tredje plats med mycket god marginal till Axel Malmström och Gustav. Viktor dGJ hade emellertid inget flyt och blev bara16:e man. En annan Viktor, Linde, var femma över mållinjen, men han fick femsekunder före ojuste körning och petades ner till tionde plats. Än värre vardet för Caesar Kristiansson. Han var sjua i sitt första heat och gick nu in somsjua igen. Men med nosen på fel position blev det nerflyttning till 19:e plats.

Förfinalen blev mindre dramatisk med Axel i täten som vanligt förbi målflaggan. Han hade dåSimon, Lucas, Theo, Axel M och Johanna närmast efter sig. Även Oliver Ahrenstedt och Viktor L fanns med i detta gäng. Alex kopierade sedan Norton Andreassons bedrift i J60 genom att vinna den sista finalen och därmed gå obesegrad genom hela tävlingen. Bakom honom skiftade göteborgarna Lucas och Simon plats, så att Lucas nu blev tvåa och Simon trea. Tätt efter kom Malmös Axel M med Viktor dGJ en bit bakom på femte plats. Theo var en avkopplad sexaföre Fabian Almqvist och Viktor L. Johanna slutade nia, medan Oliver A blevstående på slutvarvet.

KZ 2

Sodakarts bådaTonykartförare Linus Lagerström och Jesper Westerholm toppade tidskörningen,men det var så tätt att hela 19 av de 22 förarna låg inom en sekund. Oscar Menander med en Exprit var trea. I övrigt fanns det förare från Norge, Estland och Finland med bland de sju främsta.

Linus höll undani första heatet, som han vann före Oscar, medan Jesper föll till femteplatsen.Trea blev istället tidsfemman David Forslöf, medan Simon Sundahls Praga klättrade upp från elfte till fjärde plats.

Jesper fick liter evansch i det andra heatet, som han vann. Linus försvann dock redan underförsta rundan. Oscar tog sin andra raka andraplats med norske Finn-Erik Rismyhrtrea. Denne förare var bara nia i första åket. David grejade fjärdeplatsen före hemmahoppet Alexander Larsén, vilken var sjua i första racet.

Därmed var detdags för den ganska onödiga förfinalen. Startuppställningen såg Oscar ochJesper i första led, David och Simon i andra, Alexander och Finn-Erik i tredjesamt Freddie Carlsson och Haris Imamovic i fjärde. Racet bjöd på en hel delomkastningar och det var till slut Simon, som kom först till målflaggan. Davidkom in strax efter, men han hade en intryckt nos och med tidsstraffet flyttades han ner till 14:e plats. Så Oscar fick flytta upp ett steg. Sedan kunde det ha varit Freddie, som nu fått upp farten, men han blev efter målgång utesluten,varvid Finn-Erik i ett svep fick klättra från femte plats i mål till tredjeplats. Han följdes av Jesper, Alexander och den uppåkande Linus. Även Brandon gjorde en fin uppåkning från botten, sedan han brutit båda kvalheaten. Han blevnu sjua med Haris närmast bakom sig.

Linus Lagerström har vunnit tidigare, men frågan är om han gjort det från sjätte rutan. Det vari alla fall vad Nyköpingsföraren lyckades med i den sista finalen, där endast Oscar Menander fanns inom synhåll. Trea på pallen blev till slut Simon Sundahl.

Brandon Nilsson gjorde ett nytt strongt åk med sin Goldkart och gick in som fyra. Härnäst kom Alexander, vilken alltså behöll sin femteplats, medan både David och Freddiebröt.

Finn-Erik ochJesper tappade emellertid mark. Jesper blev sjua och Finn-Erik åtta. Båda hade då blivit omåkta av bohuslänningen Lucas Rosenbäck, som var tolva i förfinalen.

DD 2  

I Skåne råder deti nget ljummet intresse för DD 2. Klassen samlar ofta bortåt 15 deltagare, medan det är lite magrare 

norröver. Till årspremiären i Klippan gällde det inga seriepoäng. Ändå dök hela 16 ekipage upptill besiktningen. Peter Asp kom med en helt ny familjekonstruerad kart, som visserligen saknades vid tidskörningen men sedan fanns med i alla race.

Klippanföraren Michael Buckley var kvickast på tidskörningen med 45,773 sekunder. Sedan komStefan Malm, som nu har meddelat att han ska hålla sig till svenska kartbanor i år samt köra hela Rotax Max Challenge med en inte helt ny Tonykart. Han haralltså helt lagt av med Superkart. Stefan var näst bäst med 45,837. Sedan komdansken Henrik Ellertsen med 46,036.

Normalt brukar Fredrik Fransson köra alla race söderöver, men till denna premiär överlät han tävlandet åt brodern Johan i stället. Johan brukar sällan köra mer än högst ett par race om året, men icke förty så satte han den fjärde snabbaste tiden med 46,159.

Första racet blev verkligt rafflande med Stefan först över mållinjen, en dryg sekund före Johan,som inte visade några tecken på rattrost. Michael och Henrik följdes åt en bitbakom tätduon. Och vem kom väl in på femte plats om inte Peter, som alltsåkörde om elva konkurrenter inklusive det mycket erfarna paret MagnusHedman-Anders Hjärner.

Stefan vann ävendet andra kvalet, men nu var Michael tvåa, Johan trea, Henrik fyra och Peter femma igen. 

Sedan var det dags för förfinal med Stefan och Michael i första startled samt med Johan och Henrik i det andra. Peter fick sällskap av Patrik Sigurdh i det tredjeledet. Och än en gång var Stefan först över mållinjen med Michael tätt ihälarna. Det skilde bara 0,351 sekunder dem emellan. Peter kämpade sig upp tilltredje plats före Johan, Patrik och Magnus, medan danske Henrik rasade ner tilltolfte plats.

Efter sin treraka vinster fick Stefan Malm studera ryggtavlor för första gången, då både Peter Asp och Michael Buckley kom före honom till målet i den sistafinalen. Johan Fransson tog fjärdeplatsen före Magnus Hedman och Patrik Sigurdh.

 

 


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.