Lugn avslutning i DD 2

av Classe Uddgren -

Med Micke Carsting redan klar mästare i Rotax Max Challenges DD 2-klass var det inte många, som brydde sig att ställa upp i Linköpings finalomgång. Men hela Mosquito-gänget var på plats och dess främste åkare Anders Hjärner gjorde allt han kunde för att störa Micke.

DD 2

Endast åttaförare tog sig till Sviedstadsbanan. Bland de som saknades var Haase-åkaren Fredrik Fransson, men som ovan nämnts fanns Mosquitos trio Anders Hjärner, Jakob Ahlström och Lars Berg på plats. Men den sistnämnde - en debutant - fick något knas redan på morgonens första träning och var sedan inte synlig någotmer denna vackra, varma dag. Av bröderna Ernholm var endast Johan på plats, medan Ronny Castillo nöjde sig med att skruva åt sina barn. Däremot syntes varken Anders Ödmark eller hans Micro-son Teodor till alls.

Det var en mycket jämn sextett, som toppade tidskörningen, där alla sex trängdes inom 0,8sekunder. Bästa tid kom från Anders Hjärner med 45,214 följd av Andreas Dahlqvists Birel med 45,476, Micke Carstings CRG med 45,497, Jakob Ahlström på45,690, Johan Ernholms Tonykart på 45,945 samt Peter Eklunds Haase på 45,986.

Anders, Micke och Johan kom bäst iväg i första heatet, medan mastertvåan Andreas inledningsvisfick nöja sig med fjärde plats. Han fick sedan tredje platsen nästan gratis, närJohan gled för långt ut i en sväng. Under tiden jagade Micke och lyckades även gå förbi Anders, som emellertid endast var 0,387 sekunder efter vid mållinjen.


Utan att jag hann uppfatta det, lyckades Andreas och Johan krocka, vilketgjorde att både Jakob och Peter kunde lägga beslag på tredje och fjärde plats. Andreas fick då nöja sig med femte plats och Johan med sjätte.

I det andra heatet trodde jag nästan att Anders skulle vinna, då han var i ledning under många varv. Men alldeles på slutet satte Micke in en lyckad attack och tog änen gång hand om förstaplatsen. I övrigt var det ganska lugnt med Johan på tredje och Andreas på fjärde plats loppet igenom.

Till den förstafinalen ställde ju Micke och Anders upp sig i första ledet, Jakob och Andreas iandra samt Johan och Peter i tredje. När Micke nu stod på pole, gjorde han inga misstag utan ledde före Anders från start till mål. Johan fick en något enklareresa än vanligt, då Andreas och Jakob "kramades" lite grann i förstakurvan. De förlorade inte mycket tid, men det var nog för att Johan skullelägga beslag på tredjeplatsen. Andreas jagade efter men fick till slut ge sigmed 0,365 sekunder. Jakob kom in ytterligare ett par sekunder senare med Peter tätt efter.


Sista loppet bjödpå dramatik. För Micke Carsting var det dock lugna gatan med en nystart-till-mål-ledning. Johan Ernholm fick en smakstart, men han lyckades inte hålla Anders Hjärner bakom sig, utan Anders kunde till slut ta sin fjärde raka andraplats.

Andreas Dahlqvist jagade som en furie på fjärdeplatsen, då ett hjulnav plötsligt brast mitt iS-kurvan framför depån. När hjulet trillade av, så blev Andreas bara passagerare. Det blev en volt med landning precis intill depåutsläppsgrinden. Andreas blev en aning groggy, men efter lite översyn av sjukvårdspersonal ochen stunds vila kunde han tack och lov resa sig och själv gå in i depån. Det blev nu Peter Eklund, som efter en bra start tog över fjärdeplatsen före Jakob Ahlström och eftersläntraren Pelle Mattsson. 


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.