Många svenskar i EM

av Classe Uddgren -

Vid EM-tävlingen i franska Le Mans var det gott om svenska förare. Bara i KZ 2 återfanns tio stycken, varav Emil Skärås klarade sig bäst med 13:e plats bland de 63 startande.

Man inledde med tidskörningfredagen den 30 juni. Då toppade italienaren Alessandro Pelizzari med 54,281sekunder. Men startfältet var uppdelat i fem grupper och underlaget varieradekraftigt, så det blev som vanligt saxning. Efter denna manöver hamnade AxelBengtsson överst av de blågula åkarna på 20:e plats. Alexander Dahlberg blev21:a, Brandon Nilsson 28:a, Emil Skärås 33:a, Benjamin Törnqvist-Persson 35:a,Jesper Westerholm 44:a, David Forslöf 46:a, Daniel Lindholm 54:a, Isak Sjökvist55:a, medan Andreas Johansson blev utan tid och hamnade på 61:a plats.

Alla fick köra fyra kval och dåblev det så många heat så att kvalet inte var över förrän vid lunchtid söndagenden 2 juli. Det gällde att hamna bland de 34 främsta, annars var det bara attpacka ihop. Med raden 7-13-6-7 blev Emil bäste svensk och slutade på 19:eplats. Alex bättrade sig också och gick in på 23:e plats efter raden 6-20-9-6.Benji kom också till final med 25:e plats efter raden 6-7-21-8. Axel backadetill 28:e plats med 9-19-8-13, men det räckte ju i alla fall till finalåka.

Bäste svenske man utanför finalenblev Isak på 38:e plats. Brandon slutade på 41:a plats, Daniel på 45:e, Andreaspå 49:e, Jesper på 50:e och slutligen David, som antingen var 21:a eller 23:a isina heat och det räckte bara till 61:a plats. Italienaren Paolo Ippolito blevkvaletta före Pelizzari. Dessa båda blev sedan etta respektive trea i finalen.

Förste svensk att ta målflgganvar Benji på 13:e plats, men hans noskon satt inte på plats, så det blev tiosekunders tillägg och nerflytt till 22:a. I ryggen på Benji följde Emil ocheftersom han klarade efterbesiktningen ärvde han 13:eplatsen.

Axel vinkades av som 25:a, ficktio sekunder och flyttades ner ett pinnhål till 26:e plats, medan Alex blevstående redan på första varvet.

OK

Sju svenskar fanns med i det 71man starka fältet. Liksom i KZ 2 var man inte klara med kvalen förrän vidlunchtid på söndagen. Under tidskörningen skiftade inte underlaget mycket, menCIK verkar ha bestämt att man alltid ska saxa. Detta drabbade bland andraRasmus Lindh, som utan saxning hade gått in bland de tio främsta. Eftersaxningen blev han nerflyttad till 22:a plats.

Snabbast av alla var norrmannenDennis Hauger i en CRG med tiden 53,155 sekunder. Isac Blomqvist tog sinTonykart till 53,411, vilket gav honom sjunde plats. Noah Milell med sin Kosmicnoterade 53,776 och fick tolfte plats. Sedan kom Alfred Nilssons CRG på 21:aplats med 53,811 och sedan kom alltså Rasmus Ricciardo med 53,742. SebastianPersson var också med på den övriga halvan med sin Tonykart på 30:e plats medtiden 53,868. Tätt efter kom Kristianstads- och märkeskompisen Simon Ohlin på36:e plats med 53,884. Däremot gick det inte så bra för Milells teamkompisDaniel Vebster, som bara blev 63:a efter tiden 54,374.

Dennis Hauger vann även kvalet,där Noah trots en 15:e plats i ett heat avancerade upp till sjunde plats. Sebbeklättrade hela 15 positioner till just 15:e plats. Simon var ganska jämn ochtog 22:a plats.

Däremot åkte de övriga blågulaåkarna ur tävlingen. Rasmus slutade nämligen på 35:e plats - 34 gick till final- efter att ha blivit 26:a i ett heat. Än värre var det för Isac, som vann ettheat och var trea i ett men som var 27:a och 28:a i de båda andra. Därmedstannade upplänningen på 36:e plats. Daniel klättrade upp till 45:e plats,medan Alfred rasade till 46:e.

Italienaren Lorenzo Travisanuttotog hem finalen. Dennis Hauger gick i mål som tvåa, men han hade knuffat undanen konkurrent så att han kunde köra förbi. Dennis fick då en (!) sekundstillägg, vilket istället gav honom fjärde plats. Noah tog sig förbi tvåmedtävlare och slutade femma, medan Sebastian behöll sin 15:e plats. Simon varinte långt efter på 17:e plats men hade då tjänat två positioner på att de bådafavoriterna David Schumacher och Pedro Hiltbrand blivit diskade för att de hadeorsakat ett par krockar. De hade misslyckats under kvalen och ville nu framåt.David låg åtta, när han diskades och Pedro på 16:e plats.

Resultatlistan är under protestoch jag kan tänka mig att det är Haugers team, som har protesterat.Får Dennis bort sin pålagda sekund, så ökar ju hans EM-chanser inför detvå avslutande tävlingarna. Le Mansracet var det tredje av fem.

OK Junior

Det var blött värre när de 63förarna i OKJ fick tidsköra. Tiderna blev därefter och den obligatoriskasaxningen var säkert mest rättvis. Italienaren Andrea Rosso toppade med 64,166sekunder. Viktor Gustavsson hamnade på 18:e plats, Dino Beganovic på 27:e samtViktor Andersson på 38:e.

Efter de fyra kvalåken lågfransmannen Hadrien David främst. Viktor G noterade raden 8-3-7-12, vilketräckte till nionde startrutan i finalen. För de båda Linköpingsförarna gick detriktigt illa. Dino hade raden 18-15-25-14, vilket gav 50:e plats, medan ViktorA hade 23-14-21-15 och slutade på 52:a plats.

I finalen var Viktor G uppe påfemte plats efter fyra varv. Sedan var han åtta i några varv, sedan sexa, menefter elva varv hade Viktor fallit tillbaka till nionde plats och där låg hannär det small på tolfte rundan. Därmed var loppet över för skåningen. Hanrankades som 30:e man. Tysken med det något ovanliga namnet O`neill Muth toghem finalen före David och engelsmannen Jonny Edgar.

Academy

Engelsmannen Alexander Simmondsinledde bäst av alla genom att vinna den blöta tidskörningen på 66,769sekunder. Det blev inte lika roligt på slutet, då han blev diskad i finalen.Jönköpings Gabriel var en lysande femma bland de 48 Expritförarna undertidskörningen. Han noterade 67,094, medan Lidköpings Theo Wernersson behövde68,561 och därmed hamnade på 32:a plats.

Gabbe inledde med en femte- ochavslutade med en sjätteplats. Däremellan bröt han ett heat efter bara tre varvoch rankades därför som 16:e man. Theo inledde med en "katastrof" på24:e plats och fick sedan tio sekunders tillägg för att nosen hade flyttat sigi sitt andra heat, där han var annars var elfte man i mål. Sedan avslutade hanmed en 16:e plats. Allt detta gav honom 44:e plats och betydde att det varfärdigåkt.

Finalen vanns till slut avbelgaren Xavier Handsaeme, medan var åttonde man över mållinjen. Men han ficktio sekunder för en flyttad nos och skickades ner till 14:e plats.


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.