Magra resultat i Le Mans

av Classe Uddgren -

Efter avslutadserie i Sverige fick åtta förhoppningsfulla svenskar åka ner till Frankrike i mitten av oktober. Ingen av dem tog sig till A-final.

I X30 Senior deltog göteborgarna Max Sjölander och Isac Valtonen samt Mathilda Olsson från Uppsala. Under tidskörningen placerade Max sin Kosmic på 56:e plats med Isacs Tonykart på 111:e och Mathildas FA-Alonso på 112:e.

Med så många startande blev det hela sju kvalomgångar. Max noterade raden11-9-6-14-12-12-12. Tyvärr var det två poäng för mycket för A-final, men han fick köra B-final och där smet han in på 14:e plats, 3,669 efter segraren.

Isac och Mathilda fanns med i C-finalen, där Isac gjorde ett bra race och kom i mål som femma. Mathilda blev dock stående på första varvet och rankades därför som 33:a.

Kvalettan Oliver Hodgson från England i en Birel tog även hem A-finalen.

X30 Junior

Här fanns fyra svenskar: Caesar Kristiansson från Kristianstad, bröderna Casper och Rasmus Jansson från Uppsala samt Filip Fahlström från Helsingborg. Caesar inledde bäst och satte den 37:e bästa tiden under tidskörningen. Casper blev 79:a, Rasmus 107:a och Filip 114:e.

Det här gänget fick också köra sju kval. Caesar fick ihop fem bra race men två plumpar drog ned resultatet till 49:e plats och därmed var det klart att han fick nöja sigmed B-final. De andra gick också bakåt jämfört med tidskörningen. Casper sjönktill 88:e plats, Rasmus till 125:e och Filip till 129:e.

Caesar hängde medbra i B-finalen, där han slutade sjua, endast 1,744 sekunder bakom segraren.

Endast Casperfick vara med i C-finalen, där han gick i mål som 20:e man, 6,268 sekunder efter ettan.

Engelskekvalettan Harry Thompson tog hem A-finalen i en Exprit.

X30 Master

Johannes Åberg från Uddevalla var ensam svensk här. Han blev bara 68:e av 71 ekipage under tidskörningen. Under de tre kvalheaten avancerade han till 62:a plats och fick därmed köra B-final. Här var han 24:e man över mållinjen, men sedan två förare hade tidsbestraffats, hoppade Johannes upp till 22:a plats.


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.