Micke Carsting - vem annars?

av Classe Uddgren -

Micke Carsting har i år vunnit Rotax Max Challenge i DD2-klassen trots att serien inte är slutkörd. MKR-serien har han inte kört mer än i Södertälje och så nu i Järfälla. Det blev givetvis en ny seger.

DD 2

För att den här klassen ska ta sig, så måste man nog snegla mot Danmark, där det finns en juniorupplaga. Åldersgränsen på 32 år är nog i högsta laget. Jag har faktiskt pratat med flera förare som ligger mellan 20 och 30 år. För dem finns ju ingen klass förutom möjligen Senior 125 eller KZ 2, men är man över 25 år, så vill man kanske inte slåss mot killar och tjejer i 15-årsåldern, som dessutom har tävlat i halva sitt liv.

Nåväl, det blev en väldigt jämn tidskörning med Mickes CRG bara 20 tusendelar före Andreas Dahlqvists Birel. De körde på 38,598 respektive 38,618 sekunder. Trea var en helt ny förmåga, Michael Karpers, som tävlar för KAK i en Kosmic. Hans tid blev 39,054. Fyra var den mycket sporadiskt tävlande Peter Jervemyr i sin FA/Alonso med 39,292. Endast sex förare ställde upp. Ronny Castillo hade exempelvis fullt upp med att coacha sina barn, så han avstod från race denna dag.

Första heatet hade bara en enda ändring jämfört med startpositionerna. "Jerven" Jervemyr snuvade Karpers på tredjeplatsen. I nästa lopp lyckades Andreas smita förbi Micke en gång, men glädjen blev kortvarig, då CRG:n snart återtog sin förstaplats. Karpers lyckades samtidigt behålla tredjeplatsen hela vägen, medan jumbon Pelle Mattsson körde om nästjumbon Anders Ödmark. Den första finalen såg sedan exakt samma målgång som det andra heatet efter det att Karpers hade kört om "Jerven". Andreas D slog dock av på farten och "lät" Micke vinna med 3,8 sekunder.

I sista åket hängde Andreas på lite bättre (eller var det Micke som tog det lugnare?), så Mickes vinst blev nu bara 1,7 sekunder. "Jerven" grejade tredjeplatsen före Karpers, medan Ödmark skickade tillbaka Mattsson till jumbopositionen.


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.