Noah Milell bäste svensk i premiären

av Classe Uddgren -

Inte mindre än 17 svenska förare dök upp på Adriabanan i norra Italien den sista helgen i januari, då det var dags för WSK Champion Cup. Det var ingen serietävling, men däremot en uppvärmning inför kommande helgs seriestart i WSK Masters på samma bana. Det tävlades i fyra klasser och det bästa finalresultatet gjordes av Kristianstads OK-förare Noah Milell.

OK

Här fanns 49åksugna varav fyra svenskar. Det var Kristianstadsparet Noah Milell ochDaniel Vebster, som båda ingick i Kosmics fabriksteam och därmed fick bästa möjliga hjälp. I Ricciardos fabriksteam fanns som vanligt göteborgaren Rasmus Lindh medan Rasbos Isac Blomqvist, vilken som alltid satt i en Tonykart.

Tidskörningen toppades av den snabbe norrmannen Dennis Haugen i en CRG. Hans bästa tid varv 48,361 sekunder. Noah blev nia på 48,531, Isac tolva på 48,692, Daniel 18:e med 48,688 och Rasmus blev 21:a med 48,707. Grupperna blev saxade. Det var därför Daniel hamnade bakom Isac fast han hade bättre tid.

Norske Dennis lyckades inte lika bra under de tre kvalåken. Han slutade nu som sjunde man.Tjecken Karol Basz i en Kosmic vann alla sina åk och blev då etta före spanske världsmästaren Pedro Hiltbrand. Noah gjorde en jämn åkning och blev trea i alla sina åk, vilket gav honom femte plats. Sedan kom Isac in på åttonde plats,Daniel på 18:e och Rasmus på 19:e.

Det kördes två semifinaler. I den första tog Noah sig fram till förstaplatsen, medan Rasmus svarade för dagens uppåkning till tredje plats. I den andra klarade Daniel avatt gå in som sexa, medan Isac sjönk tillbaka till tolfte plats.

I finalen tog  Noah täten och lyckades hålla den i sju varv, men sedan blev han nerpetad och blev till slut en något besviken femma. Det var spanske Pedro, som vann. Rasmus ramlade också bakåt en bit till elfte plats, men han var bara tre sekunder bakom Noah vid målflaggan.

Isac startadefrån det tolfte ledet och kämpade sig därifrån upp till tolfte plats med Danieltätt efter på 13:e plats. Det skilde bara 112 tusendelar mellan svenskarna.

OK Junior

I denna klass vardet 60 deltagare varav två från Sverige, Dino Beganovic från Linköping och Viktor Gustavsson, som jag tror bor i närheten av Malmö, även om han tävlar för Kristianstads KK. På tidskörningen var Dino en fin tia på 49,821, medan Viktors 49,980 bara räckte till 36:e plats.

Dino gjorde trebra kval, men en 21:a plats i det andra åket drog ner honom till en sammanlagd 16:e plats. Viktor var aldrig bättre än tolva i sina framträdanden och även hanhade en 21:a plats, så det blev 39:e plats till slut.

I den första semifinalen startade Viktor från 20:e rutan. Han behövde köra om tre rivaler för att nå finalen, men det gick bättre än så - Viktor slutade på 13:e plats, nio sekunder efter ettan.

I den andra semin startade Dino från åttonde rutan och gasade upp sig till fjärde plats, endast1,106 bakom segraren. Starkt.

Som vanligt hade Jocke Ward i Gislaved en massa inhyrda förare på plats. En av dem, ryssen IlyaMorozov, tog hem spelet. För de svenska gossarna gick det betydligt sämre. Dino blev nämligen stående på första varvet, medan Viktor visserligen gasade uppfrån 25:e till 15:e plats i mål. Men frontspoilern satt inte som den skulle, sådet blev tio sekunders påbackning och nerflyttning till 23:e plats.

KZ 2

Västeråsaren Emi lSkärås samt de båda Kristianstadsåkarna Andreas Johansson och Axel Bengtssonfanns på plats. Andreas teamkompis i CRG Holland, Benjamin Törnqvist-Persson hade också velat vara med, men han var på Bilsportgalan i Stockholm för att fåen massa utmärkelser och inte minst pengar. Jag tror att han fick ihop cirka 100.000 kronor, så det var nog ett klokt val att stanna i Sverige. Familjenåkte dock redan dagen efter galan ner till Italien med sin nya husbil för att delta i WSK Masters.

På tidskörningen var det CRG i topp genom hemmaåkaren Flavio Camponeschi. Han dundrade runt på 48,488 sekunder. Emil behövde 49,077, vilket bara räckte till 18:e plats blandde blott 29 deltagarna. Axels Kosmic använde 49,557 och blev därmed 26:a, medan  Andreas med sin CRG hamnade på 29:e plats med 49,781.

Kvalen gick inte så mycket bättre. I första åket slutade Emil på 17:e plats, Axel på 19:e ochAndreas på 22:a. I nästa försök var det omvänt med Andreas bäst med 19:e platsföre Axel på 20:e, medan Emil var långt, långt efter på 28:e plats. Eftersom banan är lång blev han dock inte varvad.

I sista åket vardet Axels tur att skina, då han klippte tolv man och gick in på 14:e plats.Andreas tog också några stycken och slutade som 23:a. Emil kom nu inte i mål alls. Han parkerade nämligen efter bara tre rundor.

I denna klass behövdes inga semifinaler eftersom alla gick till final. Så det blev en förfinal istället. Nu blev det omvända resultat igen med Axel stående efter elva varv, medan Emil gasade upp sig till 17:e och Andreas till 18:e. Tonykarten var emellertid cirka 1,8 sekunder före CRG:n.

Holländaren Stan Pex hade nu klivit fram i rampljuset och han vann även finalen, där Emil bättrade sig en position till 16:e plats, medan Axel körde upp sig från 26:etill 17:e plats, samtidigt som det var Andreas tur att ha oflyt och bryta eftertolv varv.

Mini

Denna klass är att likna vid Junior 60. Den innehöll inte mindre än 105 deltagare! Och helaåtta kom från Sverige! Det blev tre tidsgrupper med olika förutsättningar, såarrangören saxade även denna klass. Fortast av de blågule körde Oskar Pedersen.Han var sjua i andra gruppen med 55,407 sekunder. William Siverholm var åttonde man i grupp 1 med 55,845, vilket slutligen gav honom 24:e plats. Det verkar som om första gruppen hade sämst fäste och tredje bäst fäste. I vilket fall blev Sebastian Hedin 56:a med 55,803, satt i tredje gruppen. Ville Malja körde iförsta gruppen, där han var 19:e man med 56,131. Han blev slutligen 57:e mantotalt. Sedan kom hans bror Axel med 56,318 från grupp 2. Det blev 76:e platstotalt.

Joel Bergström körde i andra gruppen, noterade 56,452 och pusslades in på 79:e plats. Norton Andreasson hade fina 56,042, men han åkte i den snabba tredjegruppen så efter saxning var han nere på 86:e plats. NIKA Racings William Karlsson var sjua i grupp 1 och borde ha hamnat någonstans runt 20:e plats totalt, om han inte hadeblivit utesluten vid efterbesiktningen. Exakt vad felet var har inte delgivits, men det blev i vilket fall 105:e plats, vilket ju sedan innebar att William fick starta sist i alla sina fem kvalåk.

Oskar Pedersen,som för övrigt rankades som 19:e man, gjorde tre fina kval, men sedan började det gå lite sämre. Så efter 21:a plats i sista åket, så var han 22:a totalt.Hans bästa position var fjärde plats i första åket. William S gjorde fyra race och var i dem aldrig sämre än tia, men i tredje åket  tvingades han bryta,vilket ju sänkte honom. Men det blev ändå en hedersam 29:e plats. Ville låg mellan tionde och 25:e plats i sina åk, vilket gav honom 51:e plats. Norton cirkulerade mellan 15:e och 29:e plats, så han blev kval-58:a. Och har mansett. William K lyckades klara "cutten", som man väl säger inom bådegolf och längdskidåkningen. Han slutade på 68:e plats och det trots att hanhaltade in på 34:e och sista plats i sitt tredje åk. Bäst gick det i förstaheatet, där katrineholmaren blev 16:e man.

Tre svenskar fick  alltså åka hem i förtid. Det var Joel Bergström på 77:e plats. Sebastian Hedin på 78:e och Axel Malja på 103:e plats. Sebbe hade en 15:e plats i andra heatet, medan Joel var 17:e och Axel 26:a som bäst i sina fem åk.

Trion fick snart sällskap på åskådarläktaren. I första semifinalen var Ville Malja 26:a och William Siverholm 33:a. I den andra var Norton Andreasson 22:a, William Karlsson 28:a och Oskar Pedersen 34:a efter att ha brutit efter sju varv. Nattsvart alltså. Den svensklösa finalen vanns sedan av hemmaåkaren Alfio Spinai en CRG.


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.