Noah bäste svensk i Tyska Mästerskapet

av Classe Uddgren -

Tyska Mästerskapet avslutades den 25 september i Kerpen. Där fanns då fyra svenskar, samtliga från skånska klubbar. Bäst av dem körde Noah Milell i OK-klassen, där han var tvåa i den första finalen.

OK

Finske PaavoTonteri vann tidskörningen före tjecken Karol Basz och tysken David Brinkmann med Noahs Exprit på fjärde plats. Efter kvalen låg Paavo fortfarande i topp,medan David hade smitit förbi Karol. Noah var fortfarande kvar på fjärde plats efter att ha blivit sexa och fyra i de båda heaten.

I den första finalen var det David och Noah, som hamnade överst på pallen. Tyvärr gick detinte lika bra i den andra finalen, där Noahs resa tog slut efter bara sex varv. Än sämre gick det för Paavo, som bröt på första varvet. Nu spelade det ingenroll för Paavo och hans CRG - de vann nämligen hela mästerskapet, där Noahrankades som sexa, fast på samma poäng som den tyske föraren på femteplatsen.

OK Junior

Som tidigare vardet bara Daniel Vebster, som körde i denna klass. Medan norrmannen Dennis Hauger vann tidskörningen, gick Daniel in på 34:e plats. Dennis blev även kvaletta, medan Daniel avancerade starkt upp till 16:e plats efter att ha varit15:e och 11:a i heaten. Första finalen blev tuff och Daniel lyckades inteavancera - tvärtom rasade han ner till 23:e plats, cirka 19 sekunder efter tätmannen. I den andra finalen kom bara 19 ekipage i mål, sedan många brutitredan efter första eller andra varvet. Så trots att Daniel fick kasta inhandduken efter bara fyra varv, blev han 23:a igen.

När alla poänghade summerats stod Dennis Haugens CRG som etta med 209 poäng. Daniel skrapadeihop 35 och det gav honom 14:e plats i mästerskapet.

KZ 2

I förra tävlingen var Benjamin Törnqvist-Persson ensam svensk med sin CRG. Nu hade Douglas Lundberg återkommit med sin tyska Mach 1-kart. Tidskörningen kördes i olika grupper och båda svenskarna hamnade i första gruppen, där Douglas var sjua och Benji åtta.

Kvalet vanns avholländaren Stan Pex. Benji blev 13:e man efter att ha varit tia och nia i de båda kvalen. Douglas blev 15:e efter två tiondeplatser.

Stan Pextog även hem den första finalen, där Benji tjänade en placering och alltså gick upp till tolfte plats, medan Douglas rankades som 22:a efter att ha brutit på första rundan. I den andra finalen gick det lite bättre. Benji tog sig framtill nionde plats, medan Douglas körde förbi nio konkurrenter och tog flaggan som 13:e man.

Det var Guust Specken, som vann den andra finalen, men tysk mästare blev däremot Jorrit Pex, vilken liksom brodern Stan kör för CRG Holland, där ju även Benji ingår. Hanblev för övrigt 13:e totalt, men Douglas, som precis som Benji missat entävling, gick in på tionde plats.

Summa summarum -alla tre mästerskapen vanns av CRG-förare. Tjusigt. 


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.