Noah suverän på hemmaplan

av Classe Uddgren -

Hemmasonen Noah Milell har under de senaste åren tävlat både i OK och i KZ. Till SM i Kristianstad hade han valt att köra KZ, i vilken klass han även tävlar i Tyska Mästerskapet. Hans främsta problem har varit starterna, men från och med sin andra start, så var Noah alltid först iväg och tog hem SM-titeln utan större problem.

KZ 2

Som vanligt vardet ett stort intresse för att köra SM i KZ. Några saknades dock. Douglas Lundberg var anmäld från början, men han stack nu istället ner till Frankrikeför att testköra en bil av Le Mans-klass. I depån som mekaniker hittade manBrandon Nilsson, som helgen före hade stora finalframgångar i Tyska Mästerskapet. Och Filip Gudmundsson har blivit för stor och tung för att hanågon chans att hänga med, så han avstod helt.

På motorsidan körde de flesta med TM-motorer, men Vortex var också populär och hade valts avåtta förare. Noah Milell, Axel Bengtsson och fransmannen (!) Oliver Rasmussenkörde alla med Vortex. Här fanns också fyra förare med Parilla-motorer. De varViktor Öberg, nia på tidskörningen, Alexander Jeppsson, 24:a på tidskörningen, Freddie Carlsson, 26:a på tidskörningen samt fjolårets succéförare Simon Sundahl, 30:e man på tidskörningen.

Fjolårets svenske mästare Benjamin Törnqvist-Persson satte med sin CRG-TM den bästa tiden på tidskörningen med 50,005 sekunder. Sedan kom Noah Milells Exprit-Vortex på50,061, Emil Skärås Tonykart-TM på 50,085, Alexander Dahlbergs Birel-TM på50,172, Jesper Westerholms Tonykart-TM på 50,232, norrmannen Nikolai Stiens DR-TM på 50,245, Oscar Menander på Exprit-Vortex på 50,318, Oliver Rasmussens Kosmic-Vortex på 50,329, Viktor Öbergs Falcon-Parilla på 50,403 och tia varLinus Lagerströms Tonykart-TM på 50,404. Det var 29 förare inom samma sekund.

Till det första heatet ställde Noah och Emil upp i första ledet. Noah missade lite och fick se ryggtavlorna på både Emil och Nikolai när han rundade första kurvan. Norrmannen förmådde inte hålla Noah bakom sig, utan Noah kunde snart ta upp jakten på Emil, som dock höll undan och vann heatet med 0,307 sekunder. Nikolai höll tredjeplatsen till mål.

Viktor Öberg hade inga problem med att ta sig in på fjärde plats. Han provade även att göra ett par omkörningsförsök av Nikolai, men norrmannen höll undan och satte faktiskt den bästa varvtiden med 50,127 sekunder.

Jesper Westerholm var fjärde man i starten och släppte sedan endast Viktor förbi sig, såstockholmaren, som tävlar för Uddevalla, blev femma följd av fransmannen meddet danska namnet Rasmussen. 

Sjundeplatsen var hett eftertraktad. David Forslöv och Isak Sjökvist turades om att ligga sjua.Det blev till slut David, som erövrade sjundeplatsen.

Albin Pettersson från Umeå var 15:e totalt under tidskörningen. Han avancerade fram till niondeplats följd av Axel Bengtsson. Freddie Carlsson var annars uppe på tionde plats tills det tog stopp för den här gången. Freddie hade i fortsättningen en bedrövlig helg - förmodligen den sämsta under hans långa karriär. I sitt andra racelyckades han som bäst bli 13:e man.

Noah stod i andra rutan - alltså racingspåret - och nöp starten före Benji T-P och höllsedan enkelt undan samtidigt som han satte den snabbaste varvtiden med 50,272 sekunder.

Benji var tvåatills bara ett par varv återstod, då trean från start Alex Dahlberg smet förbi.

Linus Lagerström gjorde ett odramatiskt lopp, låg fyra hela vägen, följd av Axel Bengtsson, somtidigare vunnit en match över Oscar Menander. Oscar hade i sin tur spöat Jesper Westerholm. 

Oliver Rasmussen fick en dålig start och föll några positioner, innan han kom igång och gasadeupp sig till åttonde plats före norrmannen Finn-Erik Rismyhr, som också hade avancerat på Isak Sjökvists bekostnad.

Det sista kvalheatet blev lugnt vad de fyra i täten beträffade. Emil ledde före BenjiT-P, Alex och Viktor, som snabbt hoppade till fjärde plats, från starttill mål. Finn-Erik körde upp sig till femte före Oscar och Nikolai, medanWilliam Winsth gjorde ett mycket bra race med sin Ricciardo-Vortex och knep åttonde plats. Mindre bra gick det för David Forslöf, som dök till 13:e platsoch än värre var det för Linus Lagerström, som flaggades av som 15:e man och sedan fick tio sekunders tillägg och flyttades ner till 21:a plats.

Innan fredagskvällen var slut körde tio förare B-final, där Freddie Carlsson snodde åt sig segern före Hjalmar Sjölin.

Till lördagsmorgonens förfinal placerade sig Emil och Noah i första led, medan Benjioch Alex stod i andra, Viktor och Nikolai i tredje, Jesper och Oscar i fjärde,Oliver och Finn-Erik i femte samt Axel B och Isak i sjätte led.

Noah, än en gångi racingspåret med bättre gummifäste, tog starten före Emil, som dock snart var fräck att bromsa sig förbi Noah, men den sistnämnde tog snabbt tillbaka ledarskapet och höll sedan undan till mållinjen. Emil insåg det lönlösa och lät Noah löpa, så i mål skilde hela 2,523 sekunder. Noah satte även nytt banrekord,då han lyckades komma under 50 sekunder. Tiden blev 49,928 sekunder.

Benji var aldrig långt efter Emil, medan Viktor på fjärdeplatsen tog det lite lugnare och bevakade sin fjärdeplats. Däremot hade Finn-Erik bråttom. Han klättrade fem positioner och blev alltså femma före sin skugga Axel B.

Alex Dahlberg fick inget idealrace, då han tappade sin fjärdeplats och blev avvinkad som åtta.

Nikolai och Jesper gick däremot kräftgång. Norrmannen föll från sjätte till tionde plats och Jesper från sjunde till 13:e. Oscar tog sig alltså förbi dessa två plus Alex, men blev ju omkörd av Finn-Erik och Axel, så helsingborgaren slutade sjua.

David från 14:e rutan kämpade på bra och blev nia, närmast före Nikolai, Oliver och Andreas Johansson. Andreas var elva och tia i sina kval och startade förfinalen från 15:e rutan.

Isak startade från tolfte rutan och föll först till 14:e i mål, men skickades senare ner till20:e plats med tio sekunders tillägg. Linus L startade från 16:e rutan och kunde ha blivit just 16:e man, om han inte också hade fått tio sekunder, vilket skickade ner honom till 26:e rutan inför finalen. B-segraren Freddie bröt emellertid redan på första varvet.

Solen stekte som aldrig förr klockan 16.30 på lördagen, då de 34 förarna radade upp sig. Nu stod Noah i högerspåret och Emil i det vänstra, som var racingspåret. Noah var laddad till tusen och reagerade klart snabbare än Emil, när startlamporna släcktes. Där avgjordes SM-guldet. Emil kom åtminstone iväg som tvåa med Benjitätt efter. Efter bara några varv var det dubbelt Kristianstad i täten, då Emil blev nerpetad till tredjeplatsen. Silvret var därmed Benjis, när han så småningom kom till målet 2,931 sekunder bakom Noah.

Emil Skärås fick dock inte uppleva målgången, då karten plötsligt lade av. Till mig sade Emil att det var kedjan, som hoppade av. Lite tidigare hade han sagt till min kollega att det var växellådan som hade rasat...

Viktor Öberg -den ständige fyran - blev efter Emils stopp trea. Även den tredje hemmaföraren, Axel Bengtsson, gjorde en kanonstart och hoppade upp på fjärde plats bakom Viktor. Sedan kom Nikolai, som jag har hört hade en äldre motormodell av TM.Men den räckte ju för att avancera från tionde till femte plats följd av Oliver Rasmussen från elfte startrutan.

Oscar Menander stod i sjunde rutan och gjorde en mycket bra start. Han tog sig upp till sjätteplats men blev sedan omåkt av Alex D. Efter Emils fall var Alex uppe på femteplats, men efter målgången blev det tio sekunders tillägg och därmed nerflytt till elfte plats.

David Forslöf gjorde också ett bra race från nionde rutan. Han kom in bakom Nikolai men före Oliver. Men även David fick tidstillägg, så hans slutposition blev 14. Av övriga tätförare gick Albin Pettersson in på tionde plats och Linus Lagerström på tolfte. Freddie Carlsson bröt än en gång, men nu kom han i varje fall 14 varv av de 21. 

 


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.