Ovisst i Micros Raketcup

av Classe Uddgren -

Vad beträffar Raketcupen för Micro så handlar fighten om slutsegern helt om Gävles Alice Lundberg och Linköpings Oscar Klingström. När de tävlade i Kalmar tillsammans med SKCC, så började det illa för Oscar men slutade bra. Inför finalen i Linköping på Oscars hemmaplan leder Alice med blott åtta poäng. Det kommer att bli en nagelbitande finish.

Micro

Tack vare "krocken" med SKCC kunde Raketcupen räkna in 20 startande på Skogstorpsbanan i Kalmar. Tidskörningen blev en blöt historia med Alice Lundberg i topp på 65,219 sekunder. Hon följdes av den i år starkt förbättrade Albin Stureson från Kristianstad på 65,497. Alla övriga var långt efter. Så trean Felix Fehrling, tävlande för Team 13, behövde 66,036 följd av Linköpings William Adolfsson på 66,048, Lessebos Eddie Ramirez-Eriksson på 66,080, Kristianstads Fabian Stureson (tvilling till Albin) på 66,134. Oscar Klingström fick inte riktigt till det och hamnade på sjunde plats med 66,360.

Första heatet på torrt underlag blev i första hand en duell mellan Albin och Eddie. De kämpade väl under de tio varven tills Albin klöv mållinjen först med Eddie endast 0,178 sekunder efter. Alice blev en liten ö mitt i det hela, fem sekunder efter tätduon och fem sekunder före Felix F, som i sin tur var drygt åtta sekunder före huvudklungan, som inte innehöll Oscar, vilken nämligen trillade av asfalten och bröt. Det blev istället dubbelt Felix på fjärde och femte plats, då Fehrling följdes av Kristianstads Felix Rohlin och Fabian S. Eddie var snabbast med 60,239 sekunder.

I andra åket vändes det på steken. Alice blev åter ensam men med den stora skillnaden att hon nu låg först i spåret till mål, dit hon anlände hela 7,635 sekunder före Eddie vars tur det nu var att komma före Albin. Det skildes åt av ett par tiondelar.

Oscar undvek nu de gröna partierna och kunde istället jaga upp i ryggen på Albin som fjärdeman. Hemmaföraren Karl Engebladh, som dittills inte gjort så mycket väsen av sig, tog sig fram till femte plats före Fabian, Felix R och William, som togsin andra raka nionde plats.

När man ställdeupp till start för den första finalen var det fortfarande torrt, så alla körde givetvis på slicks. Men det började regna ganska omgående. Bästa tid blev därför inte bättre än 68,512 sekunder, satt av Oscar Klingström.

Startuppställningen hade Alice och Albin i första led, Eddie och Fabian i andra, Felix R och FelixF i tredje, Karl samt Noa Österberg i fjärde. Oscar återfanns i elfte rutan.

Oscar startade nu med slicks, som hade fem varv mindre på nacken än de andra som hade fullföljt båda heaten. Kanske var det avgörande? I vilket fall flög östgöten fram och kom ända upp till andra plats, just 0,697 sekunder efter Albin. Alice kom in som trea, en sekund bakom Oscar. I ryggen hade hon då Eddie, medan Felix R på femte platsvar ett par sekunder efter.

Det var inte bara Oscar, som jagade upp genom fältet. Lessebos Ludvig Fransson startade nämligen från 15:e rutan och kom i mål som sexa. Han ville väl visa att äpplet inte harfallit så långt från päronträdet. Både pappa Pierre och farfar Kjell har juhaft stora framgångar i rallyskogen.

William klättrade två steg från nionde till sjunde plats, medan Fabian blev stående direkt på första varvet.

Det var långtifrån torrt i den sista finalen, så nu var det regndäck som gällde och då kröp varvtiderna nedåt en aning. Oscar var åter värst med 65,877 sekunder.

Oscar var lika framgångsrik på regndäcken och förvisade nu Albin till andra plats, 1,665 sekunder efter. Han hade i sin tur Alice i hälarna och en liten bit efter kom Karl, som ville revanschera sig för sin 13:e plats i den första finalen. Ludvig tog också ett kliv framåt till femteplatsen med en hel del frisk luft mellan sig och sexan Felix R som hade Felix F ytterligare några sekunder bakom sig. Noa Österberg grabbade åttondeplatsen medan William Adolfsson, som vanligtprenumererade på niondeplatsen.

Fabian Stureson körde upp sig från 20:e till elfte plats, medan det nu var Eddie Ramirez-Eriksson som blev stående på första varvet.

 


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.