Rasmus Fridell som väntat

av Classe Uddgren -

Linköpings MS stod som vanligt värd för finalomgången av Rotax Max Challenge, Raketcupen och Cambio Cup och som alltid blev det gemensamma festligheter på lördagskvällen. Det blev för övrigt en ruschig lördag med första racestart redan 10.50 och sedan inte tyst förrän 17.40. Enda longören var en rödflaggning i Micro, annars flöt det på bra. Dessutom var det uppehållsväder hela helgen, även om värmen höll sig borta. Mästare i de sex lördagsklasserna blev Rasmus Fridell i Maxklassen, Hannes Morin i Junior, Stefan Malm i DD2, Vigor Hjorvard i Mini, Alice Lundberg (!) i Micro samt Simon Sundahl i KZ 2.

Rotax Max

Ett tappert startfält om 30 kartar dök upp för tidskörning inklusive Hannes Morin, som redan var klar mästare i Juniorklassen och därför körde bland seniorerna, vilket han ju har gjort i Rotax Euro Challenge under hela året. Dessutom stod Alexander Dahlberg över KZ 2 för att pröva sin lycka i Rotax istället. Ett bra beslut, även om det inte blev någon jätte succé denna gång.

Ett flertal förare har under året skaffat sig dyra Englands-byggda motorer. Jesper Sjöberg från Västerås har inte hört till dem. Nej, han litar på Micke Carsting, som gör lika bra jobb hos Radne Motor. Nu hade Micke fått till en motor som var minst lika bra som de dyra varianterna. Men det är klart - en i toppform varande Jeppe i sin CRG bidrog naturligtvis också till lördagenstotala framgång. Jeppes 44,422 sekunder under tidskörningen bättrades inte någon gång under dagen. Kanske vädret spelade en liten roll här, för efter en hyfsad morgon blev det sedan kallare och förmodligen något sämre fäste.

Tidstvåa blev Patrick Rundquist med 44,674, tätt följd av Rasmus Fridell på 44,698. Sedan kom alltid farlige Felix Jansson på 44,731 följd av David Rehme på 44,770, Hugo Andersson på 44,779, Charlie Andersen på 44,788, Axel Bengtsson på 44,887, Mathilda Olsson på 44,966, Erik Glaerum på 44,967 och Lucas Ask, som var sisteman under 45 sekunder med tiden 44,983. Hannes Morin landade på 15:e plats och Alexander Dahlberg på 19:e.

Jeppe hade Rasmus och David närmast i ryggen vid starten och det var denna trio, som kom att dominera första heatet. Men Jeppe fick omgående ett klart försprång till de andra båda, vilka höll ihop racet ut. En bra bit bakom hade båda Hugo och Hannes fått smakstarter genom den första idiotböjen. De var snabbt uppe på fjärde och femte plats, där de byttes om några gånger. Hugo grejade till slut fjärdeplatsen, men glädjen blev kortvarig när det uppdagades att båda hade fått tio sekunders tillägg för intryckt nos. Så Hugo fick maka sig ner till 16:e ochHannes till 18:e plats istället.

Patrick skuggade paret hela vägen och ärvde sedan fjärdeplatsen med god marginal till Mathilda, Charlie och Axel. Felix gick in som åtta, Erik som nia och Kalle Åstrand belade tiondeplatsen efter att ha startat från 13:e rutan. Alexander D fick också tiosekunder för nospartiet och hamnade på 28:e plats. Utan tillägget skulle han ha blivit 16:e man.

Jeppe hade inga problem med att åka ifrån de andra i nästa heat, där Rasmus länge låg tvåa tills Hannes kom stormande och blåste förbi. Hugo snurrade (med eller utanhjälp?) och blev sedermera 17:e man med nosen intakt.

Patrick låg trea från start men tvingades sedan sträcka vapen mot både Hannes och David. Felixl åg på sjätte plats en stund men blev sedan omåkt av både Mathilda och Charlie. Innan målgången hann Charlie sno sjätteplatsen från Mathilda med Felix åtta före Kalle och Axel. Alex D hade nu hittat farten och noterade den tredje bästa varvtiden efter Hannes och Jeppe, så det blev 14:e plats för göteborgaren denna gång.

Därmed var vi framme vid den första finalen. Jeppe och Rasmus parkerade i första startled, David och Patrick i andra, Charlie och Mathilda i tredje, Felix och Axel ifjärde samt Kalle och Hannes i femte.

Jeppe hade inte lagt av sig utan gjorde precis som tidigare, nämligen att lämna de andra en bra bit bakom sig redan efter första finalkurvan.

David krånglade sig fram till andra plats men blev omgående omkörd av Charlie. Hannes var sjua iväg men började omgående köra om medtävlare tills han var uppe på tredje plats. Men än en gång hade han fått nosen intryckt, så Hannes fick flytta baktill tolfte plats istället. Så David tackade och fick därmed tillbaka sin förlorade tredjeplats.

Rasmus var fjärde man iväg och blev även fyra till slut. Patrick låg i inledningen i hälarna på Rasmus men han orkade inte stå emot när Felix och Axel ville förbi. Till råga på allt fick Patrick också tio sekunders tillägg för nosen och hamnade istället på 18:e plats - ingen drömöppning inför dagens sista åk. Felix och Axel var emellertid intakta så de blev femma och sexa. Sjua blev Oliver Fürstenhoff (16:e, 13:e och 19:e under tidskörning och heat). Sedan kom uppåkande Hugo Andersson in före Kalle, Alex D och Mathilda.

Umeås Anton Lundin hade gjort habila kvalåk och startade från elfte rutan bara för att blivänd i första kurvan och hamna sist, varifrån han tog sig upp till 26:e plats före målgång.

David Rehme fick en fin start i den sista finalen och lade sig direkt i Jeppe Sjöbergs kölvatten, men det skulle snart visa sig att Jeppe var mycket snabbare och drog iväg mot en fjärde överlägsen seger. Istället fick David uppvaktning bakifrån av Charlie Andersen, Rasmus Fridell, Hugo Andersson och Axel Bengtsson. Rasmustog det emellertid väldigt försiktigt - han behövde ingen tätplacering för att ro hem hela mästerskapet och var till slut bara åttonde man över mållinjen.

Hugo brassade påtills han var uppe på andra plats, men han orkade inte behålla denna position -kanske var däcken på upphällning? I vilket fall så kom David, Charlie och Axel tillbaka. De fortsatte sedan att köra om varandra så vid målflaggan var Charlietvåa, Hugo trea, Hannes fyra, David femma, Mathilda sexa och Felix sjua. Efter Rasmus följde Patrick, Axel, Erik, Oliver Alex D, Kalle och Madeleine Radne. Otroligt nog var det bara stackars Madde som torskade på nosen och det i sitt bästa åk för dagen. Så istället kunde Lucas Ask ta över 15:e plats. Det tycks vara svårare att slå sig fram på hemmaplan än i Rotax Euro Challenge, där Lucas ju var finalåtta veckan innan.

Därmed stod det klart att Rasmus åker till Världsfinalen tillsammans med David Rehme och Hugoär trea före Charlie, Jeppe och Felix.


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.