Samuel Peana har hittat formen

av Classe Uddgren -

Förre Södertälje föraren, numera KAK-åkaren, Samuel Peana har under året bytt från Rotax Max till KZ 2. Under vårsäsongen gick det ganska knackigt, men lagom till Lidköping Open, där Cambio Cup körde sin fjärde deltävling, fick Samuel till det med seger i den andra finalen.

KZ 2

Samuel Peana inledde tävlandet med att vinna tidskörningen med 50,622 sekunder. I hälarna fick han då en annan överraskning, Tobias Sjögren från Hedemora på 50,701.Sedan kom Isak Sjögren på 50,729, Hjalmar Sjölin på 50,760, Haris Imamovic på60,789, Alexander Jeppsson på 50,801, starkt förbättrade William Winsth på50,828, Freddie Carlsson på 50,890, Lars Woitaschek på 50,918 och på tiondeplats Simon Sundahl med 50,947.

Samuel höll Tobias bakom sig i första lördagskvalet, men båda blev passerade av Isak, somockså har gått starkt framåt i år. Hjalmar smög in på fjärde plats, nästan tre sekunder efter Tobias. Sedan kom Freddie och överviktige Filip Gudmundsson. Eftersom Lidköpingsbanan är en förarbana och inte en motorbana (typ Göteborg) så kunde Filip manövrera sig upp från 14:e rutan till sjätte plats i mål!

Tättrion från första heatet höll sina positioner även i det andra heatet, som inte kördes förrän under söndagen. Däremot kunde Haris, som hade rasat till nionde plats ilördagsheatet, ta sig upp till fjärde följd av Simon S. Sedan följde Lars, Albin Pettersson, William samt Freddie. Filip tvingades emellertid bryta efterbara två varv och så dags var det även slutåkt för Hjalmar.

För tredje racet i rad vann Isak Sjökvist den första finalen med 2,321 sekunder till Samuel Peana. Mastertrean Tobias Sjögren fick aldrig vara med och fightas. Han försvann innan fältet hade avverkat ett varv.

Haris Imamovic från fjärde rutan kunde nu ta över tredjeplatsen före uppåkande Lars Woitaschekoch Freddie Carlsson. Men Freddie fick inte behålla femte platsen, eftersom han fick tre sekunders tillägg, vilket förde ner honom till sjunde plats. Upp gick då Simon Sundahl och William Winsth.

Otursgubbarna Filip Gudmundsson och Hjalmar Sjölin avancerade fram till elfte respektive 14:e plats. Comebackarna Daniel Sjöberg (skadad efter en motocrossolycka) och RobertHelling (tillbaka från banracing) gick in som tia och tolva.

Den sista finalen blev helt annorlunda. Nu visade både Samuel och Freddie sina bästa sidor. Samuel satte 50,013 sekunder på sin väg mot segern. Freddie fick emellertid inte behålla andraplatsen. Nu fick han nämligen tio sekunders tillägg och skickades ner till nionde plats, så trean i mål, Isak, ärvde därmed andraplatsen före Haris, William, Albin, Simon Pettersson och Filip. Norrmannen Herbert Wikheim gick in som åtta och närmast efter Freddie Carlsson hamnade Tobias Sjögren. Bröt gjorde Woitaschek, Helling, Sjölin och Sundahl.


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.