Silver för Benji T-P i VM

av Classe Uddgren -

VM för KZ och KZ2 kördes på tyska Wackersdorf med två svenskar i KZ och hela åtta i KZ2. Benjamin Törnqvist-Persson i KZ2 kom att leda finalen med sin CRG från start till det allra sista varvet, då italienaren Alex Irlando från sjätte startrutan smet förbi med och vann med 49 tusendelar. I KZ gick det trögt för Douglas Lundbergs Sodi fram till finalen. Här hittade han tydligen de bästa inställningarna och tog sig upp till sjunde plats, endast 4,5 sekunder bakom segraren Paolo de Conto.

KZ

Klassen har varit tunn under hela året, men till VM dök 43 ekipage upp. Förutom Douglas Lundberg fanns även Noah Milell på plats. På tidskörningen noterade Douglas 18:e och Noah 25:e tid. Fransmannen Anthony Abbasse var värst och han behöll sedan denna position över de tre kvalomgångarna.

Douglas startade alltså från 18:e rutan i samtliga åk. Resultatet blev raden 10-11-8. Med det avancerade han tre positioner upp till 15:e plats inför den enda finalen. Noah inledde strålande med att köra upp sig från 25:e till tolfte plats i första åket. Sedan gick det lite trögare med 18:e och 16:e plats i de båda följande.Totalt rasade han då till 32:a plats bland de 34 finalisterna.

Douglas körde alltså sedan upp sig från 15:e till sjunde plats, medan Noah klättrade från 32:a till 18:e. Men nosen satt "fel", så det blev tio sekunders påslag och nerflytt till en slutlig 25:e plats.

Abbasse orkade inte riktigt hela vägen ut, utan fick ge sig för italienaren de Contos CRG med 0,337 sekunder. Engelsmannen Ben Hanley tog bronset.

KZ 2

Två svenskar utmärkte sig blande de 110 (!) deltagarna under tidskörningen. De var BenjaminTörnqvist-Perssons CRG och Alexander Dahlberg med Birel. Benji blev nämligen fyra och Alex nia. Sedan följde Axel Bengtsson på 27:e plats, Emil Skärås på 28:e, Brandon Nilsson på 29:e, David Forslöf på 34:e, Andreas Johansson på 92:aoch Daniel Lindholm på 101:a plats.

Med ett så stort startfält tvingades alla köra hela sex kvalheat. Benji var nu riktigt i stöten och tog inte mindre än fyra segrar, en andraplats och en fjärde. Med dessa resultat fick han starta finalen från den andra rutan. Italienaren Riccardo Longhi var snäppet vassare med fem vinster och en andraplats, så han intog därmed masterpositionen.

Näst bäste svenskså långt var Brandon. Han var fyra som bäst och nia som sämst, vilket räckte till 15:e startrutan i finalen. Tätt efter på 19:e plats kom Emil, som hade en15:e plats, vilket drog ner resultatet. Annars hade han ett par femteplatser som bäst.

Alex D inledde och avslutade inte så bra, men däremellan gick det mycket bra med bl a en andraplats. Som sämst var han 24:e i sitt sista åk. Därmed föll han till 25:eplats. Axel B var sexa som bäst och 19:e som sämst varför han behöll sin 27:eplats inför finalen.

David blandade tyvärr bra och dåliga resultat, så en fin niondeplats tyngdes ner av bl a två 29:e och en 27:e plats. Han tappade då från 34:e till 36:e plats totalt och missade därmed tåget till finalen. Daniel hoppade upp 20 positioner från 101:atill 81:a plats, medan Andreas istället föll från 92:a till 99:e plats.

Så kom då den beramade finalen, där Benji tog starten och höll undan i 25 av 26 varv. Så snöpligt att bli snuvad på sista varvet! Silvermedaljen var dock snäppet bättre än bronset på hemmaplan ifjol. Mastern Riccardo Longhi fick nöja sig med tredjeplatsen.

Brandon startade ju från 15:e rutan och kom i mål på just 15:e plats, drygt 13 sekunder bakomtäten. Emil tjänade däremot en plats när han flaggades av som 18:e man. Alex D bröt dock tidigt och rankades därför som 33:a, medan Axel B kunde ha blivit 26:a om nosen inte hade tryckts. Det blev givetvis tio sekunder extra och rastill 29:e plats. En intressant iakttagelse. Snittfarten för ett varv i Wackersdorf låg på 90 km/tim.

 


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.