Simon ingen syndare

av Classe Uddgren -

Trevligt nog fanns det förare från alla tre svenska huvudserier med på Sviestadsbanan i Linköping, där både Cambio Cup och Sverigecupen skulle avgöras. Det blev till slut Wäxjös Praga-förare Simon Sundahl, som tog med sig båda titlarna hem.

KZ 2

Emil Skärås har i första hand koncentrerat sig på VM, EM, SM och Tyska Mästerskapet, men i Linköping fanns Västerås stora stjärna på plats med sin Tonykart. Vet inte när han var på Sviestadsbanan senast, men det var inte "igår". Men i ärlighetens namn var det väl inte så många av konkurrenterna, som har varit därpå sistone heller. Dessutom var banan nyasfalterad och slät, vilket kanske frestade många att komma dit.

Emil klämde nu till med bästa tid under tidskörningen. Han satte det tidiga varvrekordet till 42,831 sekunder. En tid som han i sista finalen pressade till 42,513, vilket numera räknas som banrekord.

Simon Sundah håller sig mest i Sverige men reser desto mer. Han tog andra tid med 42,941.

Simon Pettersson, SMK Örebro, har varit något av årets fynd. Han visade nu klassen och klämde i med 42,985 tätt följd av klassens veteran Freddie Carlsson på 42,998. Årsdebuterande Samuel Peana med ett par segrar i bältet satte 43,005 strax före pånyttfödde Per Gunnarsson från Hyllinge MS med 43,037, Bohus Lucas Rosenbäck på 43,056. Hemmahoppet Haris Imamovic har tävlat med lågbudget i år och hade väl inte de värsta grejorna. Haris tog åttonde tid med 43,133 och hade då Rasbos Isak Sjökvist närmast efter på 43,279. Tia och på uppgång var Skellefteås Daniel Lindholm på 43.286.

Emil tog täten för första heatet. Men innan han hunnit bli varm i kläderna, så hade Simon S smitit förbi. Simon P var då trea och Freddie fyra. Men snart nog blev det skiften, då Emil tog över och vann före Simon, Freddie och Per, som också hade förpassat Simon P ett snäpp bakåt. Daniel gjorde samtidigt ett bra race och tog sig fram ett par snäpp till sjätte plats.

Lite smuts i en nålventil gjorde att Emils motor inte ville gå ordentligt i andra heatet, så han kastade omgående in handduken.

Simon tog nu täten med teamkompisen Freddie en bit efter och så såg det även ut när loppet flaggades av. Samuel var likaledes trea hela vägen, medan tidiga fyran Simon Pbörjade fall tillbaka igen. Det var Per och Haris, som skickade ner honom till sjätte plats. Daniel kom in som sjua med Hjalmar Sjölin åtta. Hjalmar var annars bara tolva på tidskörningen och bröt första heatet.

Därmed fick vi följande startuppställning till den första finalen: Simon och Freddie i förstaled, Per och Simon P i andra, Samuel och Haris i tredje samt Daniel och Emil i fjärde.

Simon S och Freddie kom iväg fint och efter några varvs jakt gick Freddie förbi och höll sedan undan tills loppet var över. Simon var dock bara 0,486 sekunder efter.

Per låg länge trea. Först hade han Simon P i bakbågen, men denne Simon fick problem och bröt. Därmed låg vägen öppen för Emil att störta fram och ta en slutlig tredjeplatsföre Per, Samuel, Haris, Isak och Daniel.

Simon Sundahl är så startsnabb att det sällan spelar någon roll var han startar. Han tog nu ledningen med Freddie, Per och Emil i hälarna. Sedan missade Freddie en kurva, varvid Per kunde smita förbi. Strax efter upprepade Emil bedriften och lite senare stack Emil förbi Per och Freddie också. Men fram till Simon var avståndet för långt och varven för få, så Simon tog segern, Cambio- och Sverigecuptitlarna i ett svep. Emil kom in 0,179 sekunder efter, så han hade nog inte behövt många varv till för att snuva Simon.

Så Freddie slutade trea, Per fyra och Daniel i sitt kanske bästa race för året tog hand om femteplatsen före Samuel, Isak, Lucas, Simon P och Hjalmar. Haris kart verkade tröttna, så han blev ett lätt byte för förföljarna och blev till sist bara elva. Som tröst blev han i alla fall Cambio Cuptrea totalt.



Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.