Svensk seger i Adria Rotax DD2

av Classe Uddgren -

Bara en vecka efter WSK:s final Cup stod Adriabanan värd för International Open för enbart Rotaxkartar. Ett helt knippe svenskar fanns på plats i de tre klasserna. Bäst gick det för Andreas Bäckman, som vann DD2 och därmed fick en biljett till den pågående Världsfinalen i Sarno, Italien.

DD 2

Tre svenskar fanns bland de 19 startande. Andreas Bäckman, som ju körde DD2 för några år sedan, hade nu återgått till klassen för att försöka komma med till Världsfinalen. Han tävlar ju annars i KZ2 och i Rallycross (!). Med sinTonykart från Daems Racing vann han tidskörningen på 49,442 sekunder. Vem trorni kom nia? Jo, lillasystern Jessica, som förutom något inhopp i Norrlandscupeni en KZ2, inte har tävlat med växellådskartar tidigare. Nu har ju en DD2 bara två växlar, så det kanske underlättade lite. Hon körde samma märke för samma tid och noterade 49,757. Den tredje var Fredrik Fransson med sin Haase. Han varsekunden efter Andreas med 50,458 och blev därmed bara 17:e man.

I det förstakvalet kom Andreas trea, medan Jessica styrde in på tionde plats. Men nosen var flyttad, så med fem sekunders tillägg fick hon flytta ner till 13:e plats, justbakom Fredrik, som nu slutade tolva.

I det andraheatet var Andreas tvåa, Jessica sjua och Fredrik 16:e man. I det sista kvaletledde Andreas i åtta varv men blev sedan omkörd och slutade tvåa - trodde han.Vid den obligatoriska eftervägningen visade nålen på undervikt, så det blev nerflyttning till 19:e plats. Jessica blev därmed fin fyra och Fredrik 15:e.

Inför förfinalen stod Jessica på sjätte rutan, Andreas på åttonde och Fredrik på 16:e. Nu gickdet riktigt bra för hela trion. Andreas körde upp sig till tredje plats, baratvå sekunder efter ettan. Jessica lade sig bakom Andreas. 0,812 sekunder skilde dem åt. Fredrik gasade in som nia men flyttades upp till åttonde tack vare enannan förares bestraffning.

I finalen kom Andreas igång som fyra, klättrade sedan stadigt uppåt utom på femte varvet då lillsyrran körde förbi! Men Andreas återtog snart placeringen och på elftevarvet hade han ingen mer framför sig. Därmed var Världsfinalen spikad.

Jessica kom i målsom fjärde ekipage, men med nosen flyttad blev det fem sekunder mer och rastill sjunde plats. Fredrik fick däremot nöja sig med 14:e plats.

Rotax Max

Här fanns Fredd Eriksson, Charlie Andersen, Rickard Rönnerhall, Patrick Rundquist och Axel Bengtsson,som ju körde KZ2 en vecka tidigare på samma bana. Av de 29 ekipagen som deltogunder tidskörningen kom Fredd tvärsist. Han var sex sekunder sämre än täten, så antingen hade han en pyspunka eller motorkrångel, då tiden kom först på detfjärde varvet. De flesta andra satte sina bästa tider under just fjärde ellerfemte varvet.

Bäst i gänget gick det för Charlie, som med 50,353 sekunder blev åtta med sin OTK. Sedan kom Axels Tonykart in på tolfte plats med 50,472, Rickards Kosmic på 50,541, Patricks Kosmic på 50,718, medan Fredds tid med Strawberrys Tonykart blev 56,504.

Fredd passerade 18 ekipage under första heatet och blev alltså elva. Rickard var strax bakom påtolfte plats, men med nosen flyttad, petades han ner till 15:e. Patrick slutade på 17:e plats, medan Charlie var siste man förbi målflaggan på 25:eplats. Axel fick dock bryta efter sex varv.

I det andra racetvar Patrick bäste svensk på 17:e plats just före Fredd på 18:e. Axel kom in som24:a och Rickard som 25:a, medan Charlie bröt efter ett varv.

I det sista kvalet stämde det åter för Freddan, som gasade upp sig 20 positioner till nionde plats. Charlie blev 13:e, Rickard 21:a och Patrick 22:a, medan Axelbröt igen. Så inför förfinalen fick Fredd starta från nionde rutan, Patrickfrån 21:a, Rickard från 23:e, Charlie från 25:e och Axel från 29:e.

Vem tror ni blev bäste svensk nu? Jo, Axel! Han hade visserligen både Rickard och Patrick föresig över mållinjen, men dessa hade tryckt in sina noskoner, så Axel blev 15:eman, Rickard 16:e, Patrick 18:e och Charlie 21:a, medan Fredd parkerade efter tre varv, då på 28:e plats.

Italienaren Alessandro Trombelli ordnade sig en Världsfinalbiljett genom att vinna den avslutande finalen. Fredd Eriksson gjorde en ny kanonkörning och körde upp sigfrån 28:e till tionde plats, endast 2,421 sekunder efter Trombelli. Charliepasserade 13 medtävlare och kom in på tolfte plats. Patrick gjorde också välifrån sig på 14:e plats, endast 6,551 efter ettan. Sedan kom Rickard in på 16:eplats, 7,361 sekunder från seger, medan stackars Axel fick kasta in handdukenefter nio varv. Han rankades som 26:a.

Rotax Junior

Fyra svenskar påplats. Tre av dem körde FA/Alonso. De var Hugo Andersson, Mathilda Olsson och Hannes Morin. För Mathilda var det premiär. Hon har ju kört RK och Kosmic härhemma. På tidskörningen klarade sig trion mycket bra. Hugo var nämligen tvåaefter engelsmannen Mark Kimbers Tonykart. Hugo rundade på 50,837 mot Marks50,746. Sedan kom ytterligare en engelsman, Axel Charpentier på 50,855 tättföljd av Mathilda på 50,889. Hannes hängde också med i svängarna och tog sjätteplats med 51,001, medan Johanna Jansson med sin Energy blev 28:e med 51,804.

Heat 1 vanns avAxel. Mathilda ramlade till femte, men hon hade då kört om Hugo, som blev åtta.Hannes föll till tolfte, medan Johanna tog sig upp till 25:e plats.

Samme Axel vannandra åket, där Hugo blev fyra, Hannes sexa, Johanna 26:a, medan Mathilda brötefter fem varv. Även i det sista åket var Axel först över mållinjen. Hugo blevhär sjua, Mathilda nia, Hannes 17:e och Johanna 28:a, trots att hon bara var12,5 sekunder efter segraren.

Så tillförfinalen ställde Axel upp på pole, Hugo på femte rutan, Hannes på tionde, Mathilda på elfte och Johanna på 29:e.

För fjärde gångenpå raken klöv Charpentiers Tonykart mållinjen först. Mathilda behöll sin elfteplats. Hon var egentligen tolva, men en annan förare fick tidstillägg. Hugo blev bara 17:e man, medan Johanna blev 26:a och sista ekipage i mål.Hannes råkade ut för något och bröt på öppningsvarvet.

Axels flyt tog sluti finalen, där det blev en bottenplacering. Mark Kimber var hela helgen med itäten och blev tvåa efter den överraskande vinnaren Dylan Buys från Holland ien Exprit. Hugo Andersson gjorde nu mycket bättre ifrån sig genom att avancerafrån 17:e till sjätte plats. Sedan kom Johanna (!) in på 20:e plats, faktisktbara 18,5 sekunder efter Buys. Hannes var 18:e man i mål, men nosen hadeflyttat sig, så det blev en resa ner till 22:a plats. Mathilda fick ett tristslut. Hon fick nämligen kasta in handduken efter tolv varv och blev därmed27:a.


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.