Torrt men långt i Lidköping

av Classe Uddgren -

Lidköpings KK stod som värd för RMC:s sjätte och sjunde deltävling. Det var naturligtvis också två deltävlingar i Raketcupen, en i Cambio Cup samt en något onödigt inbjuden J60-klass. Som lök på laxen kördes liksom tidigare år ett kändisrace, där vår prins Carl-Philip som vanligt vann.

Rotax Max

Till lördagens tidskörning inställde sig 27 sugna förare. 18 av dem trängdes inom en sekund. Snabbast var Hugo Andersson med 53,250 sekunder. Sedan kom Felix Jansson med 53,293 följd av Rasmus Fridell på 53,314, Patrick Rundquist på 53,318, Axel Bengtsson på 53,359, Jesper Sjöberg på 53,393, Charlie Andersen på 53,444, Mathilda Olsson på 53,460, Kalle Åstrand på 53,487 och på tionde plats Lucas Ask med 53,603.

I första heatet lyckades Rasmus ta över förstaplatsen med Hugo strax efter. Även Axel hade farten uppe och klättrade från femte till tredje plats före Patrick och Kalle, vilken avancerade från nionde till femte plats, medan Felix blev nedpetad tillsjätte plats före David, som tog sig upp från tolfte startrutan.

Även i det andraheatet smet Rasmus förbi Hugo och då innebar det även att dessa båda stod i första startled till första finalen. Charlie startade från sjunde rutan i båda heaten, inledde med en åttondeplats men tog sig upp till tredje i andra åket. Bakom sigdå hade han Kalle, Felix, Patrick och Lucas, som varit nia i första loppet.

Madde Radne var bästa tjej med två tiondeplatser, medan annars så snabba Mathilda Olsson brötbåda heaten och därmed fick starta i kön till första finalen. Här gick det emellertid undan och slutade med en hedrande elfteplats.

Rasmus och Hugo behöll sina positioner i final 1, men det skilde bara 118 tusendelar. Felix tog sig in på tredje plats strax före Charlie, Lucas, Kalle, Patrick och Jesper Sjöberg på åttondeplatsen. Jeppe gjorde liksom Mathilda ett bra race. Han hade nämligen bara blivit elva i första heatet och brutit i det andra. My Lind, somi år mest ägnat sig åt banracing, gjorde comeback med den äran och tog sig inpå tionde plats, endast två tiondels sekunder bakom David Rehme.

I det andra racet gjorde Patrick ett kanonåk, vilket han inte hade mycket för. Han var bara 158 tusendelar efter den oövervinnerlige Rasmus i mål. Men nosen hade rubbats urläge, så det blev tio sekunders tillägg och nerflytt till elfte plats.

Felix, Hugo,Lucas och Charlie hängde ihop och slogs om det som skulle bli andraplatsen. Degick i mål i nämnd ordning. Kalle och Jeppe följde en bit efter liksom Madde och Max Runesson.

Axel Bengtsson kom i mål i ryggen på Kalle Åstrand, medan Mathilda kom in efter Jeppe och Mybakom David. Men alla tre hade fel nosposition, så Axel skickades ner till14:e, Mathilda till 15:e och My till 17:e plats.

Söndagen var lika torr och fin, nu med 28 startande. Än en gång var Hugo Andersson tidsbäst med52,778 (alltså cirka en halv sekund bättre än under lördagen). Patrick var tvåa med 52,937 följd av Kalle Åstrand med 52,944, Jeppe Sjöberg med 52,947, David Rehme med 52,958 och slutligen Felix Jansson med 52,962. Övriga satte 53-tider. Bäst av dem blev Mathilda Olsson med 53,006 följd av Charlie Andersen på 53,020, Axel Bengtsson på 53,048 och först på tionde plats kom Rasmus Fridell med 53,071.

Den här gången lyckades Hugo behålla förstaplatsen till mål i första heatet, men Rasmus slank in som tvåa trots sin ogynnsamma startposition från tionde rutan. Kalle höllsig också kvar på sin position, medan Patrick fick nöja sig med fjärde platsföre Axel, Mathilda, Jeppe, David, Madde, Charlie och Lucas. Däremot försvann Felix direkt utan att få ett enda varv noterat.

Det andra heatet bjöd på omkastningar när Kalle, Mathilda och Axel tog målflaggan som främsta ekipage. Hugo blev nerskickad till fjärde plats före Rasmus, Charlie, Patrick,David, Felix, Lucas, Jeppe och Madde.

Det gav oss följande startled till den första söndagsfinalen: Kalle och Hugo i första led, Rasmus och Mathilda i andra, Axel och Patrick i tredje samt David och Charlie ifjärde led. De tre främsta kom senare i mål i samma ordning, medan Patrick tog sig fram till fjärde plats framför Axel, Felix och Mathilda. Som om hennes rasinte räckte, så fick hon tre sekunders tillägg och petades ner bakom Charlie och Lucas. My tog sig upp till tionde plats före Jeppe och David. De tmärkligaste var att alla hade noskonen på rätt plats!

Helgens sista race för Rotaxseniorerna bjöd på lite mer dramatik, då Hugo ledde på slutet när Rasmus gjorde en störtdykning i kurvan "längst bort" - alltså den som är omöjlig att se om man har valt att titta från läktarna eller släntenmittemot depån, vilken är det bästa åskådarstället.

Hur som helst gick attacken hem och Rasmus tog de återstående kurvorna som förste man. Hugo tappade inte bara ledarposition - han blev omkörd av en hel bunt åkare, så Kalle var den som kom närmast Rasmus till mållinjen. Men det var David, somgjorde den främsta uppryckningen från tolfte till tredje plats före Patrick, Felix, Hugo, Jeppe, Lucas, Erik Glaerum och My Lind. Mathilda Olsson blev denstora förloraren, då hon ramlade ner till 21:a plats. Såvitt är känt handladedet inte om något tidstillägg.

Nu återstår tretävlingar och sex finaler. Men det börjar se ut som om Järfällas Kosmic-förare Rasmus Fridell blir den som får åka till Världsfinalen senare i höst. 

 


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.