Trist krock för KZ 2

av Classe Uddgren -

Att lägga Cambiocupen för KZ 2 till Uddevalla var inte den allra bästa idén, då man körde SKCC i Klippan samma helg. Däremot spelade nog inte krocken med Tyska Mästerskapet, där fem svenskar deltog, inte lika stor roll. Det hade nog varit bättre att ha kört tillsammans med SKCC i Kalmar ett par veckor senare istället. Nu kom nämligen bara sex deltagare till Glimmingens fina bana strax utanför Uddevalla.

KZ 2

Praga-Parilla dominerade tidskörningen med Freddie Carlsson snabbast på 46,485 sekunder med teamkompisen Simon Sundahl tätt efter på 46,655. Starkt förbättrade Simon Pettersson från Örebro var trea i en Tonykart med 46,684. Sedan kom Isak Sjökvists Energy, som hade Joel Johansson som förstemekaniker på 46,793, medan Haris Imamovic var femma och siste man under 47 sekunder, då han tog sin Tonykart till 46,809.

Simon S reagerade snabbare än Freddie och tog ledningen i första heatet. Startsnabb var också tidssexan Marcus Grönman, som lade sig på tredje plats bakom Freddie. Det tog inte så lång stund förrän Freddie hade kört om Simon S, medan Simon P svepte förbi Marcus, som blev så till sig att han gled långt ut i en sväng varvid både Haris och Isak också kunde smita förbi. Denna ordning stod sig sedan till mål. Isak var inte nöjd med farten, så Joel Johansson fick skruva för brinnande livet dagen lång.

Simon S upprepade sin startbravad från första heatet, då han ledde andra heatet från start tillmål. Innan Freddie hann börja attackera sin kompis, så stannade motorn. Det var tändhatten, som hade hoppat av. Freddie fick snabbt på hatten igen men valde sedan att bryta. Så Simon S fick en lugn resa med Isak nu en ganska nöjd tvåa med Simon P tätt i hälarna. Varken Haris och eller Marcus hängde med denna gång.

I första finalen fick Freddie starta från andra rutan med Simon S som master. Simon P och Isakstod närmast bakom.

Simon S fick nu leda till andra varvet innan Freddie tog över för gott. Simon S pressades istället av Simon P och Isak, men ordningsföljden rubbades inte.

Simon Sundahl vann även sin fjärde start för dagen i den sista finalen, men Freddie Carlsson brakade nu förbi redan i andra kurvan. Isak Sjökvist var trea från start, men nu hade Haris Imamovic fått upp farten och gled snart förbi.

På det sjunde varvet av 18 blev det åter stopp för Freddie och nu var det allvarligare. Det var nämligen vevstakslagret, som hade givit upp. Så Simon S ärvde ledningen och höll den sedan till mål före Haris, Isak och Simon Pettersson. Marcus Grönman var ute på grönbete en stund på insidan (!) av startkurvan, men kanske var det något fel på karten, för han gav upp efter tolv varv. 


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.