Vigor går mot seger

av Classe Uddgren -

Södertäljes Vigor Hjorvard ser ut som den främsta utmanaren till segern i årets Raketcup. I Lidköping fick han köra fyra finaler av vilka han vann tre samt tog en andraplats.

Mini

Hemmaplan räckte inte för Lidköpings Gustav Persson under tidskörningen. Han blev bara trea, slagen av Södertäljeparet Vigor Hjorvard och Elias Adestam. De kör båda för Kenneth Hildebrands KH Racing i varsin Ricciardo. Vigor noterade 1.01,047,Elias 1.01,064 och Gustav i sin Tonykart 1.01,383. Sedan blev det ett hopp pådrygt tre tiondelar till Tobias Alexandersson med 1.01,722 tätt följd av NilsNyman-Fogelberg på 1.01,755, Robbie Avidan på 1.01,791 samt Marcus Radne på1.01,796. Sammanlagt deltog 17 ekipage.

Genom en delresultatstrul finns inga tillförlitliga heatresultat från lördagens två heat. Så vi får gå direkt till den första finalen, där Vigor mycket knappt besegrade Elias. Tidsskillnaden blev endast 66 tusendelar.

Sebastian Svensson, åttonde man under tidskörningen, gjorde också ett bra race och kom imål en bit efter Södertälje duon. Sebbe var emellertid snabbast med 1.00,602 sekunder. Han hade Gustav i hälarna, medan Marcus, Robbie samt Astrid Almlöfvar en bit efter. Ingen förare fick tidstillägg och endast en, Nils N-F, missade målgång.

I den andrafinalen krigade Sebbe mer framgångsrikt med sina 08-rivaler. Det gjorde att Elias fick tillfälle att gå loss och vinna med klara 3,121 sekunder. Sebbesatte än en gång den snabbaste tiden med 1.00,524, men han fick ändå ge sig för Vigor, som alltså blev tvåa.

Långt, långtbakom tättrion kom ett lämmeltåg om nio kartar. Marcus och Astrid ledde dettagäng in i mål med Örebros Albin Karlsson sexa just före Gustav och Robbie. Samtidigt körde Nils upp sig från 17:e till elfte plats.

Alla körde fortare på söndagen. Det kom ju aldrig något regn och sopade bort gummifästet.Så Vigor kunde ta sig ner till 1.00,288 minuter under tidskörningen med Albin tvåa på 1.00,333, Sebbe trea på 1.00,343, Marcus fyra på 1.00,761 och Moa Runesson femma på 1.00,783. Tre förare hade åkt hem, tyvärr var Elias Adestamen av dem. Gustav fanns med, men han missade tidskörningen och fick därmedstarta båda heaten från sjunde ledet.

I det förstaheatet lyckades Rasbo-Sebbe snuva Vigor på segern, men marginalen blev bara 0,283 sekunder. Albin tog tredjeplatsen före Marcus och Moa, medan Gustav kördeom halva fältet och gick in på sjunde plats. Sebbe sänkte nu bästa tiden till1.00,283 minuter.

I nästa heat blev det omvänt. Vigor vann med 0,802 sekunder till Sebbe. Sedan kom Albin och Moa,medan Marcus motor vägrade starta när det var dags för start.

Vigor och Sebbe ställde således upp främst till den första söndagsfinalen med Albin och Moa iandra ledet. Tobias och Gustav återfanns i tredje ledet.

Vigor, Sebbe ochAlbin krigade för fullt i den första finalen, men vid målgången blev det den nämnda ordningen, medan Marcus jagade upp till fjärde plats före Gustav, Tobiasoch Moa. Astrid var nästan jämsides med Moa men fick ge sig med 77 tusendelar .Varvrekordet rök än en gång och nu var det Albin Karlsson, som kom ner på fenomenala 1.00,079 minuter.

Vigor fick en något enklare resa i den sista finalen, som inte startade förrän 17.45. Han fick nämligen hjälp av Marcus, som tog sig fram till andraplatsen, varvid Vigor gick loss och vann med 5,748 sekunder. Men det var inte Marcus, som blev tvåa. Nej, i sista kurvan blev han nämligen snuvad av Gustav, som antagligen hittade ett snabbare spårval genom tunneln, som föregår sista kurvan. Gustav kunde nämligen smita förbi och fick samtidigt Albin med sig, så en snopen Marcus blev nu barafyra strax före Astrid och Sebbe. Sebbe var visserligen snabbast av allihop,men Albins varvrekord stod sig. Sebbe hade för övrigt sällskap av Moa, medan deövriga var en bit efter.

Allt tyder nu påatt Vigor Hjorvard tar hem årets Raketcup. Kanske är det klart efter Uddevallasdeltävling, där man endast kör två finaler.

 


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.