Viktor Öberg fick sista ordet

av Classe Uddgren -

Sviestadsbanan strax utanför Linköping var som vanligt valplats, när sista omgången av årets Rotax Max Challenge drog igång. Jesper Sjöberg hade redan säkrat guldet i Rotax Max och tur var väl det, då bakaxeln gick tvärt av i finalen. Därmed kunde Viktor Öberg lägga ännu en seger till handlingarna. Jesper Magnusson gick i mål som tvåa och Rasmus Fridell som trea.

Rotax Max

Av de 25 deltagarna låg 19 inom samma sekund som tidskörningsettan Jesper Sjöberg. Han toppade sin Birel med 45,237, vilket var en tid som ingen senare under dagens fyra race nådde ner till. Kanske berodde det på att morgonen var sval, medan resten av dagen var sommarvarm. Närmast kom Viktor Öberg med en ny glänsande Falcon. Ett märke, som jag aldrig har hört talas om, men tiden blev 45,253. Sedan kom Kalle Åstrand, som lämnat PDB och nu rattade en Tonykart till tiden 45,346. Även fjärde plats gick till en Tonykart, körd av Samuel Peana. Hans tid blev 45,446. Sedan följde Rasmus Fridells Kosmic på 45,453, Jesper Magnussons Kosmic på 45,456, Charlie Andersens OTK (även Charlie har bytt märke) på 45,469, Jonatan Magnussons Kosmic på 45,514, Erik Glaerums Kosmic på 45,518 samt på tionde plats Max Renbergs Tonykart (han prövade en RK nyligen i Göteborg) på 45,578.

Redan före lunch, 11.35, styrde gänget ut mot sitt första heat. Jeppe Sjöberg kunde lugnt segla iväg mot dagens första vinst, en smula hjälpt av att det blev en kontrovers mellan Viktor och Rasmus. Viktor blev utträngd av banan och tappade mängder av placeringar. Han blev sedermera sjunde man i mål, medan Rasmus blev tvåa. Tävlingsledningen gav emellertid Rasmus fem sekunders tillägg för ojuste körning, något han sedan framgångsrikt protesterade emot, sedan domarna hade lyssnat med Viktor.

Charlie var för en kort stund fyra innan ovannämnda incident. Kanske blev han sinkad av äventyret? I vilket fall föll han bakåt och blev till slut åtta.

Erik var en tidig femma trots sin nionde startposition, men det var innan klubbkompisen Jeppe M, som väl blev instängd i den idiotiska startböjen, kom flygande. Jeppe följdes dessutom av Kalle och slutligen även av Samuel. Så slutet blev att Jeppe S vann före Rasmus, Jeppe M, Samuel, Kalle, Erik, Viktor, Charlie, Max samt Jonatan M.

Det andra heatet blev också händelserikt även om Jeppe S och Viktor seglade iväg mot de två första platserna utan att störas nämnvärt. Rasmus och Samuel hängde på från start, men Jeppe M hade mer drag under galoscherna och passerade båda två utan alltför mycket besvär. Bakom denna kvintett kom Kalle, Charlie och Erik. Vad som sedan hände såg jag faktiskt aldrig, men Kalle bröt på slutet liksom Jonte M och Erik. Charlie däremot klarade sig undan alla blindskär och tog hem sjätte plats före Max, Pierre Karlsson och Axel Bengtsson. Nu har jag förresten fått veta vart Axel tog vägen i Kristianstads VM-tävling. Jo, han blev utesluten ur hela tävlingen efter att i rena ilskan efter ett dåligt andraheat hade sparkat i hörnet på sin frontspoiler. Funktionärerna tydde nämligen detta som ett fuskförsök och uteslöt honom direkt. Man får väl hoppas att Axel sparkar på bakspoilern nästa gång som det går honom emot.

För övrigt så noterade jag att Radne-meken Kim Koivio fanns med igen. I nypremiären på Järfällabanan fick han ont i kroppen. Sviestadsbanan var emellertid mycket snällare mot honom, så det blev 14:e plats. Han bröt sedan första finalen, men körde upp sig till 16:e plats i den andra. Godkänt av någon, som inte har kört gokart på 15 år.

Jeppe S fick sällskap av Rasmus i första finalens första led. Bakom parkerade sig Jeppe M och Viktor, medan tredje raden innehöll Samuel och Charlie. Max och Pierre stod i fjärde med Axel och Kalle i par i femte ledet.

Det blev dubbelt Jeppe i starten, då Sjöberg tog täten före Magnusson och Fridell, men snart nog kom herr Öberg från Borås, som snart är färdig flygvapenpilot och ska försvara oss mot de farliga (?) ryssarna, störtande. Denna flygtur tog honom i alla fall förbi Fridell från Stockholm och Magnusson från Vallda utanför Kungsbacka. Sedan fick den sistnämnde bekymmer med Fridell. Vallda vann den kampen.

Max Renberg var dock en obekymrad femma hela vägen och det samma gällde Samuel Peana på sjätteplatsen. Men Kalle Åstrand ville mer än att stanna på tiondeplatsen, så han kämpade sig upp till sjunde före Charlie, Axel och Erik. Även Pierre och Jonatan M fanns med på detta tåg, medan de övriga var klart akterseglade.

Inledningen av den andra finalen blev en ren kopia av den första med Jeppe S iväg före Jeppe M, medan mellanbrodern Jonatan Magnusson blev stående med en obrukbar kart redan i andra hårnålen. Sedan kom Viktor stormande igen, passerade Jeppe M och körde ifatt Jeppe S. Det blev lite fight, men utgången blev snöplig, då Jeppes bakaxel plötsligt brast och strandade honom för gott efter endast åtta varv. De förlorade poängen spelade tack och lov ingen roll, eftersom totalsegern i serien redan var bärgad.

Med Jesper Sjöberg som åskådare kunde Viktor Öberg köra mot seger före Jesper Magnusson och Rasmus Fridell, som hela tiden låg i Jeppes kölvatten. Rasmus slutade nu serietvåa och får därmed följa med Sjöberg till Världsfinalen i italienska Sarno. Magnusson blev serietrea.

Max Renberg hakade på Rasmus, men Kalle Åstrand kom snart farande och smet förbi. Vid målflaggan var Kalle 122 tusendelar före Max. Erik, som har vuxit som förare något enormt i år, låg nia innan Sjöberg bröt. Sedan försvann även Axel Bengtsson, varpå Erik jagade ifatt och körde om Samuel Peana. Därmed var Glaerum uppe på sjätte plats. Efter Samuel följde sedan yngste broder Magnusson, Jakob, som denna dag hade svårt att hänga med sina äldre bröder. Även Charlie Andersen verkade ha dåligt drag i sin kart, så denne göteborgare fick nöja sig nionde plats följd av Jönköpings Pierre Karlsson och Järfällas David Rehme.


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.