Viktor Gustavsson bäste svensk på South Garda

av Classe Uddgren -

Winter Cup är ett populärt namn på karttävlingar i sydeuropa. Nu senast är det South Garda i italienska Lonato, som har kört en vintercup med 15 svenska förare på plats i fyra klasser. Viktor Gustavsson i OK Junior var den som åkte hem med det bästa resultatet - en sjätteplats.

KZ 2

Växellådsklassenvar tävlingens största med hela 89 deltagare. Fransmannen Jeremy Iglesias dominerade helgen lång med sitt FK-chassi. Han vann tidskörningen på 46,745 sekunder. Bäste svensk var Douglas Lundberg med sin Sodi på 14:e tid, 46,987. Sedan följde Benjamin Törnqvist-Perssons CRG på 21:a plats med 47,036 följd av Brandon Nilssons Righetti på 43:e plats med 47,223, Emil Skärås Tonykart på 46:e plats med 47,252 samt Axel Bengtssons Kosmic på 62:a plats med 47,459.

Tävlingen hade ett lite annorlunda upplägg.  Efter det att de ordinarie kvalheaten var avverkade, fick alla köra ett Superheat, vilket i praktiken bara varytterligare ett kval. Resultaten härifrån lades nämligen ihop med kvalpoängen, så ett bra resultat i Superheatet var ingenting värt, om det hade gått dåligt ide tidigare kvalen.

Efter de ordinarie kvalen låg Douglas på 20:e plats. Då hade han krockat med en teamkompis i ett heat och på kuppen snurrat. Emil ryckte emellertid upp sig till 36:e plats, Brandon till 36:e, medan Benji ramlade till 48:e plats. Axelklättrade några pinnhål till 57:e plats. Alla fick ju inte plats i Superhea tutan det kördes två. I det första fanns endast Axel med. Han hamnade på 31:aplats efter att ha tappat en handfull positioner pga en rubbad noskon.

I det andra Superheatet flaggades Douglas av som åttonde man, men med nosen intryckt ochtio sekunders tillägg, fick han flytta ner till 23:e plats istället. Bäste blågula åkare blev nu Emil på 14:e plats med Benji 1,5 sekunder bakom på 15:eplats, medan Brandon seglade in på 17:e plats, ytterligare drygt 1,5 sekunderefter. Efter detta började poängen plussas ihop. Arrangörerna kom då fram till att Douglas låg på 25:e plats, vilket alltså blev hans startposition i finalen. Emil kom också med på 30:e rutan, medan Brandon missade finalåk, då han slutadepå 36:e plats. Benji stannade på 44:e plats och hans Kristianstad kompis Axel fick 58:e plats som sin slutposition.

Douglas tjänadesex placeringar i finalen och slutade alltså på 19:e plats, medan Emil otroligtnog fick motorras på sista varvet. Han stannade därmed på 28:e plats. JeremyIglesias höll stilen och vann.

OK

Bland de 57 deltagarna fanns hela fem svenskar. Kristianstads Daniel Vebster, som kör förKosmic fick allt att stämma under tidskörningen, där han gick in på femte platsmed 47,616 sekunder. Tätt efter på nionde plats kom Isac Blomqvists Tonykart med 47,666 strax före Rasmus Lindhs Righetti på tionde plats med 47,674 och Noah Milells Kosmic på elfte plats med 47,677. Sebastian Persson varinte långt efter. Han gick in på 20:e plats med 47,761.

Ingen av de nämnda höll sina positioner efter kvalen. Daniel ramlade till sjunde plats, Rasmus till elfte, Isac till 13:e, Noah till 16:e och stackars Sebastian till 57:e och sista plats efter ett motorras och två startkrockar.

Sedan kom ju de underliga Superheaten. Det första vanns av norrmannen Dennis Hauger. Här körde Rasmus mästerligt och gick in på fjärde plats, 1,9 sekunder efter Hauger. Daniel var 4,393 sekunder efter men fick tio sekunders tillägg och blev då 13:eman. Sebbe startade nere på 29:e plats och körde upp sig till 17:e, medan Isac bröt med nio varv kvar och då slutade på 26:e plats.

I det andra Super heatet avancerade Noah från sin åttonde startruta till fjärde plats i mål. Sedan blev det ju sammanräkning och då kom man fram till att Daniel var åtta, Rasmus nia, Noah, elva och Isac 23:a, vilket ju innebar att alla utom Sebbe fick köra final. Sebbes uppåkning i Superheatet hjälpte föga - han placerades på en slutlig 55:e plats. Det lär inte ha varit helt glasklart hur man räknade ut slutpoängen.

Isac Blomqvist laddade för fullt i finalen och avancerade från 23:e till nionde plats vid målflaggan. Men hans noskon satt inte där den skulle, så han fick flytta nertill 15:e plats istället. Den efterföljande Daniel Vebster ärvde därmed nionde platsen. Han var annars distanserad med dryga fyra sekunder av Isac. Rasmus hängde mer eller mindre i Daniels bakbåge och blev därmed tia. Noah Milell hade dock lätt att hålla sig för skratt. Hans motor höll bara i tvåvarv, så det blev 32:a plats. Skrattade mest gjorde hemmaföraren LorenzoTravisanutto, vilken plockade hem segern.

OK Junior

Bland de 55åkarna fanns bara en svensk - Viktor Gustavsson. Han fick till det undertidskörningen, där han gick in som trea, blott 21 tusendelar efter ettan.Kvalen gick inte riktigt lika lysande. Han hamnade på 15:e plats, blev sedanåtta i sitt Superheat, men ändå bara 15:e totalt inför finalen. I helgens sistarace passerades ett knippe förare så att Viktor Gustavsson var åttonde man övermållinjen, men då två man framför honom fick tio sekunders tillägg, fann sigViktor sluta på en mycket fin sjätteplats.

Mini ROK

Fyra svenskar fanns med bland de 74 förarna. På tidskörningen var Katrineholms Joel Granforss mått sensationellt uppe på 17:e plats med 55,894 sekunder. Klubbkompisen William Karlsson använde 56,059 och blev därmed 30:e man. Sedan kom Göteborgs William Siverholm på 35:e plats med 56,113 medan Jönköpings Caspian Hagman vartätt efter på 36:e plats med 56,123.

Siverholm var denende i gänget, som klättrade uppåt under kvalåken. Han stannade på 31:a plats,medan Joel sjönk till 37:e, William K till 47:e och Caspian till 61:a.

Hela gänget hamnade i det första Superheatet, där Joel blev 13:e man, William S 16:e,Caspian 23:e och William K 26:a. Sedan blev det sammanräkning för att se vilka 34, som fick köra final. Det gick inte så bra, men Siverholm och Granforslyckades komma på rätt sida om strecket, då William var 28:a och Joel 33:a.Katrineholms-Viktor fick nöja sig med 49:e position och Caspian med 57:e.

Många har sett finalen live på Internet. Den visar att italienaren Alfio Spina tar sin tredjeraka seger efter att ojuste ha knuffat sig fram under finalen. Annars vardet mest engelsmannen Bray Kinneally, som höll i dirigentpinnen. William Svar 11,4 sekunder bakom Spina på 22:a plats. Drygt sex sekunder senare klövJoel mållinjen och erhöll 29:e plats.


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.