Wilgots "hemmaseger"

av Classe Uddgren -

Wilgot Edqvist må tävla för SMK Västerås, men den förre Järfällaförarens riktiga hemmabana är ju Järfälla Ring, där han nu kunde triumfera inför släkt och vänner i MKR:s sista serietävling för året. Men eftersom det här bara var hans tredje race i klassen, så blev det en blygsam 26:e totalt i MKR, som istället vanns av dagens tvåa Elliot Sjögren. Seriens totaltvåa blev Casper Jansson och trea Hugo Kahnborg.

Mini

Hela 37 förare kom till start, vilket är en mycket bra siffra i år. Det innebar därmed tre kvalheat plus en B-final, innan det var dags för de båda finalerna, där de 30 främsta fick vara med.

Det blev Birel i topp på tidskörningen genom Rasbos Casper Jansson. Han var helt ensam om att ta sig runt banan under 43 sekunder. Tiden blev 42,743 sekunder. Wilgot Edqvists RK i KH Racings färger var näst snabbast med 43,036. Men vad ska man säga om tidstrean Oliver Ahrenstedt i sin Tonykart? Det här racet gick ju på söndagen. Dagen före var Oliver från Göteborgs KRC i Kalmar och tävlade. Han kom där tvåa efter en finsk förare, som tävlar i SKCC. Så efter loppet var det bara att packa och köra cirka 45 mil upp till banan i norra Stockholm. Så att helt utan mer än söndagsmorgonsträningen sätta den tredje bästa tiden med 43,074 var snudd på en bragd. Oliver hade för övrigt sällskap upp från Kalmar av sin klubbkompis Victor Ek, men han var inte riktigt lika framfusig och fick nöja sig med 20:e tid.

Linköpingsduon Hugo Kahnborg, Tonykart och Elliot Sjögren, FA/Alonso, var fyra och femma med tiderna 43,107 respektive 43,128. Södertäljes starkt kommande Vigor Hjorvard i en Ricciardo var inte långt efter på sjätte plats med 43,167.

Theo Thorszelius från Rasbo MK var tidigt en klar vinnare av MKR:s Microklass. Därför ville han nu göra debut i Mini med sin Birel. Premiären slutade med tionde tid - 43,334.

I första racet möttes A- och C-grupperna, vilket innebar att Casper och Oliver stod i första led. Den sistnämnde är en mycket rutinerad herre, som redan har provat på att köra Junior 125 i år. Så inte helt överraskande hade han precis lagom fart över startlinjen för att sedan snuva Casper in i första högerböjen, där det är en liten fördel att ligga på yttern. Man får ju ett snabbare spår genom svängen. Casper hängde på för allt vad han var värd och jagade Oliver under alla åtta varv. De såg ut att vara snabbare än alla andra, men skenet bedrog. Bästa tid gick nämligen till Vigor med 43,105 sekunder, men sedan var det tätt med Simon närmast på 43,166, Oliver på 43,168 och Casper på 43,169.

Vid mållinjen skilde inte mer än 78 tusendelar mellan Oliver och Casper. Hugo var trea hela vägen men utan att kunna hota. Han hade för övrigt samma utväxling, som de båda framförvarande men var exakt en sekund bakom Oliver, när det hela var över.

Vigor var en gång uppe och hotade Hugo, men omkörningsförsöket misslyckades och resulterade istället att Vigor tappade lite fart, varvid Theo kunde glida förbi och sno en slutlig fjärdeplats före Vigor och Simon Heed. Simon hade dessförinnan tillsammans med Axel Wadsten kört om den tidiga sexan Leo Palmgren.

I nästa heat stod Wilgot och Oliver i första led. Wilgot såg nu till att Oliver inte kunde göra om bravaden i starten utan fick istället Elliot med sig, varför Oliver fick nöja sig med tredje position. Så såg det ut under samtliga varv. Men Oliver påstods ha kört utanför sin startkorridor innan lysena hade släckts, så han fick tre sekunders tillägg och flyttades därmed ända ner till åttonde plats. En bedrövad Oliver svor på att funktionärerna måste ha sett fel och att han inte hade varit för tidig med att bryta sig ur korridoren. Samtidigt kan man ju undra - varför skulle någon från andra rutan, som ligger i racingspåret, vilja bryta startkorridoren? Inga böner hjälpte dock!

Tim Jansson var trea från start, men han åkte snart av banan och blev sedan bara tolva. Isak Hovberg, klubbkompis till Tim i Rasbo, tog därmed över positionen, men Vigor körde snart förbi och petade ner Isak till fjärdeplatsen igen. Simon samt Lucas Björk kom i mål närmast efter.

Sista kvalet såg kvartetten Wilgot, Casper, Elliot och Hugo dominera från start till mål i nämnd ordning. Isak var fyra en stund, men Tim, som nu höll sig kvar på asfalten, körde om och blev därmed femma. Theo gjorde ett nytt bra jobb och blev sjunde man i hasorna på Isak.

Victor Ek var nia i sitt första åk men bröt (liksom Lucas B) i det andra och hamnade därmed i B-final liksom Marcus Radne. De kom att dominera denna final, även om Marcus aldrig var nära att hota ettan Victor.

Dags för den första poänggivande finalen. Wilgot blev givetvis master efter sina två vinster. Casper fick stå på yttern. I andra ledet hittade man Elliot och Hugo, medan Oliver och Vigor tog plats i tredje. I fjärde återfanns Isak och Simon. Theo hamnade på nionde rutan med Leo på sin utsida.

Elliot hakade direkt på Wilgot i starten och kunde strax efter smita förbi. Men strax efter smet Wilgot upp i ledning igen och nu hängde Casper på. I fortsättningen fick Wilgot fri lejd, medan Elliot och Casper kivades om andraplatsen. Den gick slutligen till Casper med Elliot tätt efter.

Oliver lade sig på fjärde plats, varpå Vigor smet förbi. Oliver kom strax efter tillbaka och nu passade Hugo på att följa efter. Mot slutet blev Oliver omåkt igen och nu var det Hugo, som därmed grejade fjärdeplatsen. Vigor slutade sexa med Theo sjua, Simon åtta, Tim nia, Axel tia och Leo elva. Victor Ek gjorde också ett god känt lopp, då han tog sig upp från 26:e till 16:e plats, medan B-tvåan Marcus avancerade från 27:e till 19:e plats.

Sista finalen var snarlik den första med undantag för att Wilgot ledde hela vägen. Bakom honom var det fullt krig mellan Elliot och Casper. Men sedan Elliot hade lagt beslag på silverplatsen, blev det istället en jättefight om tredjeplatsen mellan Casper, Hugo och Oliver. De turades om så att alla fick lukta på bronsplatsen tills Hugo slutligen blev den, som fick kliva upp på prispallen. Casper, Oliver och en närvarande Theo tog positionerna närmast.

Bakom Theo Thorszelius var det ett stort, stort tomrum på nästan nio sekunder till sjunde man, som till slut blev Rasbos Rasmus Jansson, upp från tolfte rutan. Sedan kom ekipagen tätare med Simon, Tim och Victor, som nu hade avancerat från 16:e till tionde plats. Däremot hade Vigor oflyt och kom i mål som siste man. Märkligt nog gick samtliga 30 i mål och det inom 32 sekunder.

Det fanns förutom Theo T ytterligare några förare, som debuterade i Mini. En av dem var Gävles Alice Lundberg, som hamnade på 22:a plats i båda finalerna.


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.