Vigors Raketcup och Elias Sverigecup

av Classe Uddgren -

I det nyligen avslutade MKR-mästerskapet blev Elias Adestam tvåa och Vigor Hjorvard trea. Till Linköping kom de båda Södertäljeförarna för att kriga om både Raketcupen och Sverigecupen. Det blev till slut Vigor som tog hem den prestigefyllda Raketcupen, medan Elias seger i den sista finalen gav honom epitetet Sverigecupmästare.

Mini

Ett vanligt fenomen i slutet av en serietävling är att antalet startande minskar. Sverigecupen har heller inte varit så attraktiv under de senaste åren. Men plötsligt ville "alla" vara med. Det blev det bästa startfältet någonsin i Sverigecupen och det bästa sedan ett par år tillbaka i Raketcupen. Man kunde räkna in 28 startande från Lycksele/Umeå i norr till Klippan i söder. MKR-förarna från Mellansverige hade naturligtvis en liten fördel. De körde ju i Linköping vid MKR-premiären cirka fyra månader tidigare.

Under tidskörningen blev det just de två ovannämnda som hamade i topp. Elias vann på 49,929 före Vigor Hjorvard på 49,982. Sedan kom Rasbos Isak Hovberg på 50,031, Jönköpings Felipe Ahlgren på 50,034, Rasbos Tim Jansson på 50,073, Klippans Hannes Jönsson på 50,151, Rasbos Sebastian Svensson på 50,187, Västerås Marcus Radne på 50,363, Södertäljes Teodor Ödmark på 50,365, medan tiondeplatsenintogs av Järfällas Victor Sundberg på 50,396. Även Södertäljes Simon Billman förtjänar nämnas, då han bara var två tusendelar ifrån tiondeplatsen. Ifjol var Linköpings Benjamin Karimi oftas med och slogs i toppen. I år har det blivitett sabbatsår, men nu blev det tillfälligt inhopp på hemmaplan. Han gick in på21:a plats.

Första heatet handlade helt om Elias och Vigor. Det blev till slut den sistnämnde som tog hemspelet med "hela" 53 tusendelar. Trion närmast bakom skiftade också ordning så att Tim blev trea före Felipe och Isak. Oflyt hade Teodor, som ramlade från tionde till 20:e plats och Astrid Almlöf. Hon startade som tolva,kom i mål som tolva, men med nosen ur läge blev det tio sekunder till och rastill 21:a plats.

I det andra heatet fick Elias från pole en kanonstart och sedan höll han till synes enkeltundan för Vigor och de andra. Elias vann till slut med klara 2,227 sekunderöver Vigor, som under loppets senare hälft blev hårt pressad av Tim. Vigor klarade skivan med 113 tusendelar.

Isak startade jui ryggen på Elias och hängde på i inledningen innan Vigor smet förbi. Därefter gjorde Isak en miss. Det kostade honom dyrt och han blev till sist bara 19:eman i mål. Än värre var det för Teodor, som ett tag låg fyra efter Elias, Vigoroch Tim, men med drygt två varv kvar tog det stopp. Kedjan? I vilket fall blev han nu bara 26:a. Missade vad Hannes Jönsson hade för sig. Han blev nämligen diskad efter bara ett par varv. Kanske var det omkörning under gulflagg?

Marcus Radnebrukar vara bra på att köra om. Han tog sig nu fram till fjärde plats, men påslutet fick han ett uppvaktande sällskap i ryggen och någon trängde honom en aning så att han till slut fick nöja sig med sjunde plats. Efter en häftig uppåkning blev det Maximilian Ruzic, som tog hand om fjärdeplatsen från sin16:e startruta. Han hade emellertid sällskap av Albin Karlsson från 14:e rutan och William Dahlin från 17:e rutan. Albin tog femte och William sjätte plats.

Så till den första finalen ställde Elias och Vigor upp i första led, Tim och Felipe iandra, Marcus och Isak i tredje, Victor Sundberg och Sebastian i fjärde samt Albin och Leo Palmgren i femte led. Värt att nämna är att den rutinerade Hannes Jönsson från Klippan i norra Skåne startade från 18:e rutan.

Det blev direkt ett tremannaslag mellan Elias, Vigor och Tim. Elias och Vigor turades om att leda, medan Tim var tvåa emellanåt. Det var absolut omöjligt att spå utgången.Till slut blev det Vigor som tog flaggan först, 71 tusendelar före Elias och 276 före Tim.

Maximilian och Marcus hakade på tättrion i inledningen, men Marcus missade en sväng, gled långt ut och blev till slut bara nia. Victor Sundberg fanns med i ekvationen, men han passerades snart av Sebastian och började sedan sakta falla tillbaka för att sluta bakom Marcus på tionde plats.

Maximilian var alltför orutinerad för att hålla undan för Sebastian och de "ärrade"kämparna Felipe och Hannes (!). Gänget stormade fram och Sebbe blev till slut fyra, Felipe femma och Hannes sexa med Maximilian sjua och Leo åtta. Isak fölldock bakåt från sjunde till elfte plats. Det var i övrigt mycket juste racing och ingen av de 15 första i mål fick något tidstillägg.

Ett race återstod och nu skulle det avgöras vem som var Sverigebäst. Vigor tog täten för klungan med Elias, Sebbe, Tim, Felipe och Maximilian närmast i hälarna. Men Tim ramlade av i stridens hetta, hamnade sist och blev slutligen en blygsam 21:a.

Jag är osäker på om Raketcuptiteln var klar för Vilgot eller om han behövde några ströpoäng till. Han gjorde nämligen inget spektakulärt race, så när Elias blåste förbi, så nöjde Vigor sig med att följa efter. De var - utan Tim att oroa sig för -ensamma i täten och fortsatte så till mål. De fick därmed varsin titel, vilket väl var trevligt. De är ju både klubb- och teamkompisar hos Ricciardo i Kenneth Hildebrands KH-stall.

Tredjeplatsen såg en hård match mellan Sebbe och Felipe. De bytte plats ett flertal gånger tills Felipe tog över för gott. Det skilde 268 tusendelar vid mållinjen. Till en början hade de sällskap av Leo, Hannes, Maximilian, Isak och Victor. Såg aldrig om Leo och Hannes hade ett "comingtogether", men faktum är att båda föll bort från tätgruppen. De blev slutligen elva (Leo) och tolva (Hannes).

Maximilian och Victor tog i varje fall över femte och sjätte plats. Dittills hade Astrid Almlöf haft en karaktärsbyggande dag utan större framgång. Men från 14:e startrutan jobbade hon sig stadigt upp till sjunde plats före Isak, Tobias Alexandersson och Albin. Jag tror att Marcus Radne blev avträngd. I vilket fall blev han stående fyra varv före målgång.


Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.