Claes Uddgren

Alfred tog fem raka i Micro (RMC 5:5)

Tråkigt nog ville bara elva förare vara med och slåss om Prins Carl-Philips Prinspokal i Eskilstuna. Lite märkligt då ju Microklassen har ökat i år samtidigt som det liksom ifjol inte blev en full MKR-säsong. Nåväl, efter en mindre lyckad tidskörning, lyckades Örebros Alfred Löfquist-Fridh komma tillbaka och vinna inte mindre än fem av de sex racen.

Micro

Snabbast på tidskörningen blev Aleksander Boström på 50,318 sekunder. Tre förare till gick under 51 sekunder. De var Elias Rosendal, Elias Johansson-Åkerlund samt Ludvig Valleskog-Karlsson. Den i ingressen nämnde Alfred blev bara åttonde man under den blöta tidskörningen.

Aleksander gillade verkligen att köra på regndäck, så i första racet ledde han från start till mål. Från start låg Elias J-Å och Elias R tvåa och trea, men jag tror att de krockade för båda tappade rejält med tid. Ingen behövde dock bryta. Sedan de fallit från täten, gick tidsfemman Enzo Cohlin upp på andra plats med Ludvig trea. Men Elias J-Å kom tillbaka och körde förbi alla utom Aleksander som till slut vann med 0,937 sekunder till Elias J-Å. Enzo tog tredjeplatsen före Ludvig, som följdes av ännu en Ludvig, nämligen Nebreus.

Alfred avancerade två snäpp upp till sjätteplatsen.

Det andra racet kördes också på regndäck, då banan fortfarande inte hade torkat upp. Det blev dock lite bättre fäste under loppets gång under de 14 varv, som loppet varade, så varvtiderna sjönk nu med fyra sekunder.

Aleksander tog även denna gång starten, men mastertrean Enzo var inte lika kvick, så han rundades snabbt av femman Ludvig N. Elias J-Å kom iväg som trea med Enzo fyra och Alfred femma. Den sistnämnde var uppenbarligen på åkhumör liksom karten. Allt måste ju stämma för ett bra åk. Det gjorde det för Alfred som lyckades köra om allihop och vinna före Aleksander och Ludvig N. 

Elias R från nionde rutan hade också en fin dag och tog sig ända upp till fjärde plats med Enzo femma. Men den sistnämnde hade tryckt in nosen, så han blev förvisad till åttonde plats. Mastertvåan Elias J-Å hade dock inte mycket att skratta åt. Han låg trea i ett tidigt stadium och lite senare fyra. Jag såg inte om det hände honom någonting, men han rasade sedan bakåt till nionde plats. Kanske var det däcksproblem?

Lördagens tredje och sista race kunde till slut köras på slicks trots att det inte var helt torrt i luften. Det gick i alla fall ytterligare några sekunder fortare med Alfred värst och samtidigt den ende som kom under 44 sekunder. Han ledde nu från start till mål och utklassade samtidigt allihop med otroliga 19,647 sekunder. Antagligen var de andra lite osäkra på fästet speciellt som  tvåan iväg, Aleksander snurrade och föll till sjunde plats, varifrån han sedan började köra upp sig. Det gick så bra att han till slut blev trea, mindre än fyra sekunder efter Ludvig N, som tog över andraplatsen vid Aleksanders fadäs.

Elias R gick åter in på fjärdeplatsen innan det blev ett långt hopp på nio sekunder till de övriga som anfördes av Wilmer Skyllkvist.

Söndagen var klar och torr så det blev ett mycket tätare race med fyra man som orkade med 43-rundor. Alfred var dock undantaget. Han blåste ifrån de andra hur enkelt som helst och fick en segermarginal på 8,291 sekunder till närmaste man, Elias R. Ludvig N fick nöja sig med tredjeplatsen före uppåkande Elias J-Å och den till femte plats nerpetade Aleksander. Wilmer tvingades tyvärr bryta efter bara fem varv.

Det blev samma resultat för tätkvintetten i femte racet som i fjärde. Enda skillnaden var att Alfred nu "bara" vann med fem sekunder och att Elias R trillade ner till fjärde plats i starten och sedan tvingades jobba sig tillbaka till andraplatsen. Aleksander verkade dock ha tappat sin tidigare speed och hängde inte alls med utan fick vara glad över att han orkade med femteplatsen.

Alfred och Ludvig N höll stilen även i helgens sista övning. De låg etta-tvåa under alla 15 varv, men det skilde hela 8,89 sekunder dem emellan. Elias J-Å var trea iväg men blev snart omkörd av namnen Elias R, som sedan höll sig kvar på tredjeplatsen. För honom skilde det dock gigantiska 18,731 sekunder till den suveräne Alfred Löfquist-Fridh.

Elias J-Å dalade däremot bakåt och flaggades till slut av som sjua. Men man tyckte att han kört ojuste och knuffats, så det blev fem sekunders påslag och ytterligare ras till nionde plats bland de nu blott tio startande.

Aleksander var nu lika snabb som Elias R, så han gick i mål tätt efter. Tidsmässigt skilde det dock en del, då Elias bästa tid (den näst bästa efter Alfreds 43,545 sekunder) blev 43,770 mot Aleksanders bästa på 44,570. I bakbågen på Aleksander hängde Södertäljes Charbel Khoury samt Enzo Kohlin.