Claes Uddgren

Grande Finale gjorde skäl för namnet

Grande Finale i Kristianstad brukar alltid avsluta den svenska kartsäsongen. Det var en stortävling "förr i tiden" men har tynat av under det senaste årtiondet. Men i detta märkliga Corona-år så kom GF att åter bli en stortävling. Den gällde nämligen som sjätte och sista deltävling i både SKCC och IAME Swedish Challenge. Således blev det ett helt annat upplägg än det vanliga, då man har kvalat under lördagarna (och någon gång även tidigt på sönda

KZ 2

Ingen av traktens storförare anmälde sig, så det blev bara tio startande varav flera rena nybörjare. Veteranen Per Gunnarsson inledde med att vinna tidskörningen före dansken Mads Lunde-Jensen och tillfälligt comebackande hallänningen Charlie Andersen. Sedan vann Mads båda heaten, där Per bröt det första medan Charlie blev diskad.

Dansken fortsatte med att även vinna förfinalen med 0,288 sekunder till Per. Men finalen blev helt annorlunda. Det var nämligen SMK Örebros Simon Pettersson som tog hem spelet med Per tvåa och Mads trea. Charlie slutade femma men kunde glädja sig åt dagens bästa varvtid i klassen - 51,794 sekunder.

Senior 125

Här återfanns alltså IAME-seniorerna plus de tre skånska stjärnorna Noah Milell, Benjamin Törnqvist-Persson och Douglas Lundberg. Alla tre brukar ju för det mesta återfinnas i KZ, men Noah kör ju även i OK lite då och då, så för honom var det inte lika stor omställning. Totalt ville hela 60 förare vara med och tävla, men alla körde givetvis inte med IAME-motorer. Det blev två tidskörningsgrupper. Med snarlika tider blev det ingen saxning utan alla buntades ihop med Wäxjös Alex Bergqvist överst med sin Tonykart på tiden 52,987 sekunder. Sedan kom Klippans Hugo Lindström på 53,111, Borås Viktor Öberg på 53,121, Järfällas Sebastian Hedin på 53,156, SMK Örebros Albin Karlsson på 53,159, Klippans Fabian Almqvist på 53,166, Varggropens (Ö-vik) Max Sjölander på 53,195, KAK:s Vigor Hjorvard på 53,229 samt Douglas Lundberg och Noah Milell med exakt samma tid, 53,256. Benji T-P, för dagen i en CRG igen, noterade 53,352 med Isac Valtonen tolva på 53,366 samt Felix Jansson på 53,376.

För att alla skulle mötas blev det sex kvalheat, varefter alla delades upp i två semifinaler, varifrån de 17 bästa i varje gick till final. Så efter kvalen var Alex fortfarande etta med Hugo tvåa och Albin K trea. Sedan kom Viktor Ö, Gustaf Prytz, Fabian A, Douglas L, Sebbe H, Noah M, Neo Rocksjö och Felix J. Benji T-P blev bara 19:e man och Isac V 20:e.

Alex och Albin startade längst fram i den första semin, där Noah från femte rutan körde upp sig och vann före just Alex, Albin, Gustaf, Douglas, Neo, Benji T-P, Caspian Hagman, Klippans Victor Karlsson samt KAK:s Robbie Avidán. Alex satte snabbaste varvtiden med 52,674 sekunder.

I den andra semin stod Hugo och Viktor Ö i första led, men båda blev snart detroniserade och slutade i nämnd ordning på sjätte respektive åttonde plats. Vann gjorde istället Fabian A före Sebbe H, Felix J, Vigor H, Elias Callin, Hugo, Casper Jansson, Viktor Ö och Felix Sandin, som ju annars brukar ses i DD 2. Isac Valtonen blev 17:e man, vilket innebar att han fick starta finalen från sista ledet - det 17:e. För Max Sjölander gick det än sämre, då han bröt och missade finalen helt.

Finalen blev en tvåmannaduell mellan Noah och Alex, där Noah drog det längsta strået med 0,522 sekunders marginal. Sedan kom Fabian Almqvist in på tredjeplatsen närmast före Sebbe Hedin, Felix Jansson, Douglas Lundberg, Benji T-P och Neo Rocksjö.

Men femte man över mållinjen var faktiskt Vigor Hjorvard, som tyvärr hade flyttat sin nos så att han fick fem sekunders tillägg och då föll till nionde plats. Som tröst hade han nöjet att än en gång sätta snabbaste varv med 53,269 sekunder. 

Hugo Lindström blev elva, Gustaf Prytz tolva och Elias Callin 13:e man, medan Isac V till slut kom in som 20:e man. Hur det gick för honom och de andra i IAME-mästerskapet är dock okänt. Om det finns någon slutställning på nätet, så är den i varje fall väl gömd.

OK Junior

Trots att några danskar tagit sig över sundet till Åsum Ring blev det bara tolv deltagare. Dansken Valdemar Aggerholm ångrar sig säkert inte att han trotsade Corona-eländet. Han vann nämligen samtliga fyra race samt tidskörningen, där Teodor Ödmark var tvåa och Albin Stureson trea.

I det första heatet blev det samma ordning, men i det andra blev Albin tvåa efter att Teo blivit nedflyttad till femte plats, sedan han varit lite för ivrig i starten med två hjul utanför korridoren.

Förfinalen blev än mer dramatisk, då Albin och dansken Lauritz Sachse blev stående på första varvet. Därmed kunde Teodor ta hand om andraplatsen efter Valdemar. Och samma ordning blev det i finalen, där Albin bara var femma i mål och dessutom flyttades ned till åttonde plats, då även han kört utanför korridoren i starten. Ny trea blev därmed Klippans Hugo Holm.

Junior 60

Klassen J60 var närmast full med hela 31 förare varav åtta från Danmark. Men till skillnad från OKJ, så var det svenskarna som dominerade. Scott Lindblom hade skakat av sig andraplatsen i Lidköping helgen före och tog nu hem tidskörningen före danskarna Bertram Sachse och Oliver Rasmussen. Hemmasonen Leo Nilsson var fyra och Klippans Elliot Kaczynski femma. Sedan var det dags för två danskar igen: Philip Engbaek och Romeo Haagh.

Scott fortsatte med vinnandet i första heatet, där Elliot kämpade till sig andraplatsen före Leo, Oliver och Bertram. Scott och Elliot höll ställningarna även i det andra åket, där Oliver var trea och Leo fyra.

Förfinalen blev rafflande med Elliot som slutsegrare före Leo och Scott. Sedan följde danskkvartetten Oliver, Philip, Bertram och Romeo. I finalen återställde Scott ordningen genom att vinna före Elliot, Leo, Philip, Vilmer Svahn (som hade haft en del bekymmer under dagen), Romeo och Betram, medan stackars Oliver försvann ett varv före mål. Om han bröt eller varvades är okänt.

Micro

Även Microklassen var välbesökt med 29 startande. Svårslagne Melvin Kalousdian från SMK Örebro var helt överlägsen under tidskörningen, som han vann med 1.05,191 minuter. Förra helgens Lidköpingsvinnare Ludwig Granqvist från Kristianstad var tvåa på 1.05,515 och klubbkompisen Benjamin Jalmgård trea på 1.05,962. Resten var långt efter med Kalmars Alve Strömberg fyra på 1.06,804.

Melvin fick det verkligen hett om öronen i första heatet, där Ludwig var ett par fingernaglar ifrån att vinna, endast åtta tusendelar skilde till Melvins fördel. Benji var också hack i häl, endast 0,381 sekunder efter, medan det dröjde något ljusår (sju sekunder) innan fyran Theodore Zackrisson korsade mållinjen.

I det andra heatet krigade Benji till sig andraplatsen på Ludwigs bekostnad och det gav vinnaren Melvin en frist på en sekund till mållinjen. Theodore var åter fyra.

I förfinalen lyckades mastertvåan Ludwig äntligen betvinga Melvin, som var 0,343 sekunder bakom vid loppets slut. Benji kom in strax efter, endast 0,601 sekunder efter Ludwig. Sedan följde ett nytt namn på kartinghimlen i form av Dante Welander. Han var inte heller långt efter täten, medan femman Theodore hade tappat all kontakt med frontmännen.

Jag undrar om Melvin tänker gå i Örebroaren Ronnie Petersons fotspår. Ronnie tog under 1969 säkert ett 15-tal segrar i Formel 3 och jag misstänker nu att Melvin inte är långt efter, då han än en gång fick kliva högst upp på prispallen i Kristianstad. Ludwig var nu 0,283 sekunder efter och Benji 0,943 bakom på tredjeplatsen. Dante var fjärde man förbi målflaggan men med två hjul utanför korridoren i starten fick han nöja sig med femteplatsen efter Theodore, som åter var nästan sju sekunder efter täten.

OK

Söndagen inleddes med en regnvåt bana. Så när de 18 tävlande gav sig ut och tidskörde, så blev varvtiderna bara en sekund bättre än vad Micro-åkarna presterade på torrt väglag dagen före. Snabbast nu blev Enköpings Emil Flygare med 1.04,205 tätt följd av Uddevallas Elias Ekstrand på 1.04,222 och dansken Victor Wolfsohn på 1.04,329. Alxander Spetz var fyra på 1.04,679. Topptrion Sebastian Hedin, Albin Karlsson och Vigor Hjorvard hamnade märkligt nog i botten på listan på 13:e, 14:e och 17:e plats. Vigor hade uppenbarligen problem. Han körde aldrig kvalen och var sedan sist i mål i finalerna. Vilken skillnad mot lördagens Senior 125, där han noterade snabbaste varv i båda finalerna.

Danske Victor var etta i första kvalet med Emil tvåa och Patrik Jansson trea. Sedan följde Albin och Sebbe H, men den senare blev i efterskott diskad. Elias bröt efter sex varv.

Nästa heat vanns av Alx. Albin var tvåa över mållinjen men fick tillägg för både ojuste körning och flyttad nos, så han blev då bara åtta. Ny tvåa blev V.W med Patrik trea och Emil fyra. Elias slutade sjua efter det att sexan Sebbe hade skickats ner tre positioner pga en intryckt nos.

Det svängde rejält i denna klass. Så i förfinalen var det Albins tur att vinna med klara 2,607 sekunder till Alx med V.W trea. Sebbe slutade som femma, Patrik åtta och Elias 13:e, medan Emil bröt efter bara ett varv.

Sedan svängde det igen med Alx först i mål i finalen med Albin tvåa, slagen med 1,926 sekunder. Dansken Frederik Lystrup gjorde sitt bästa åk för dagen genom att bli trea före landsmannen Casper Norman-Gade. Sedan följde Oscar Pedersen och V.W, så Patrik fick nöja sig med sjunde och Emil med åttonde plats. Sebbe Hedin försvann ur tävlingen med två varv kvar att köra.

Junior 125

Jag är ganska säker på att Caspian Hagman är IAME:s Juniormästare om man får tro de knapphändiga uppgifter som finns på detta mästerskaps "hemsida". I vilket fall dominerade han Junior 125 från den blöta tidskörningen till de fyra torra racen. Liksom Gustaf Prytz, som så småningom slutade fyra i finalen, så var han även med under lördagens race i Senior 125.

Caspian vann nu tidskörningen på 1.08,704 minuter med Adam Isaksson tvåa på 1.09,216 och Felipe Ahlgren trea på 1.09,493. Sedan följde Malmö-Max Andersson på 1.09,498, Lucas Packalén på 1.09,531, Elias Tolvsgård på 1.09,688 samt Gustaf Prytz på 1.09,946. De övriga i det 32 man starka fältet kom inte under 1.10. Sämst av alla gick det för Umeås stjärnförare Arvid Rosén, vilken hade trubbel och blev utan någon tid.

Det rådde bättre väglag om inte torrt i det första heatet, där Caspian vann med knappa 0,856 sekunder till Lucas och 1,310 till Adam. Felipe blev fyra med den hittills bästa varvtiden 1.02,578 minuter. Gustaf rasade till elfte plats, medan Arvid körde upp sig från 32:a till 13:e plats i mål. Men han hade tryckt in nosen, så han blev nu istället 19:e man.

Caspian var än mer överlägsen i det torra andra heatet, som han vann med 5,963 sekunder till Linköpings Oscar Klingström. Varvtiderna kom nu ner på 54,063 sekunder (Caspian). Sedan kom Max, Gustaf, Hugo Nicklasson-Rosberg samt Lucas på sjätte plats. Adam hängde inte med lika bra i det torrare väglaget och sjönk tillbaka till elfte plats. För Arvid var det inte slut på tristessen. Nu tvingades han bryta på första varvet.

Därmed var det dags för den första finalen. Caspian fick där sällskap av Max i första startledet, medan Lucas och Oscar ställde sig i andra raden. Felipe och Adam stod i tredje samt Gustaf och Alex Leandersson i fjärde. Arvid Rosén fick starta från 27:e rutan.

Caspian fick kriga med Lucas i den första finalen, där endast 0,207 sekunder skilde dem åt. Lucas var dock snabbast med 54,150. Gustaf avancerade fram till tredje plats före Felipe, Oscar och Hugo. Adam var fortfarande inte bekväm och fick nöja sig med tolfte plats. Samtidigt klättrade Arvid till 21:a position. Det skulle dock bli bättre...

Caspian och Lucas behöll sina positioner även i sista finalen, där Oscar gick upp till tredje plats före Gustaf och ingen mindre än Arvid, som nu satte dagens bästa tid, 53,889 sekunder på sin väg upp från 21:a rutan. Det skulle man vilja ha sett.

Adam blev inte bättre än 14:e man och det trots att 13:e man Felipe fick tre sekunders påslag för att han körde utanför korridoren i starten. Han fick därigenom flytta ned till 18:e plats.

Mini

Det var rejält blött under tidskörningen för de 28 startande, vilket passade Örebroduon Agnes Malmsten och Lucas Gidlöf som handsken. De toppade tidskörningen med 1.14,877 respektive 1.14,885 minuter. Endast Helsingborgs Albin Enander av de övriga kom under 1.15, då han noterade 1.14,918. Efter denna trio följde de båda hemmaförarna Kalle Petersson och Eric Schön på 1.15,120 och 1.15,621. Sedan var det bara Skövdes Hampus Varli och Klippans Siri Hökfeldt som kom under 1.16.

Det gick att åka lite fortare i första heatet, även om det inte var torrt. Tidstian Edvin Sandberg noterade under sin uppåkning till femte plats 1.10,336. Längst fram lyckades Lucas snuva Agnes på segern med 0,6 sekunder. Hon hade då Albin E i bakbågen, medan tidsfyran Kalle blev kvar på fjärdeplatsen.

Det andra heatet kördes en timme senare och nu gick det att åka för fullt igen. Kalle tog ytterligare en fjärdeplats, men det var till tonerna av 1.03,154 minuter, vilket var dagens dittills bästa tid. Det gick inte lika fort eller bra för Lucas. Kanske satsade han på fel däck? Hur som helst blev Lucas nu bara 13:e man och det utan några tidstillägg.

Agnes gjorde allt rätt och vann nu före Albin E. Sedan kom Kalmars Albin Nilsson, som bara var 20:e man under tidskörningen och 14:e man i första racet. Nu blev det alltså en rejäl uppåkning, men han hade flyttat nosen på sin väg mot toppen och med tidstillägget, fick denne Albin nöja sig med åttonde plats. Eric tog därmed över tredjeplatsen före Kalle. Edvin var dock inte lika framfusig i detta race utan kom in som nia.

Inför den första finalen fick Agnes sällskap av Albin E i första startledet, medan det andra innehöll Kalle och Lucas. Edvin och Eric kamperade i tredje, medan Isak Abrahamsson och Siri stod i fjärde. Albin Nilsson fick nöja sig med tolfte rutan. Det verkade inte besvära honom nämnvärt. Väglaget tillät ju slicks, så han tog sig upp till femte plats och satte en ny bästatid med 1.02,594 minuter. I täten lyckades Agnes än en gång betvinga sina konkurrenter. 

Kalle drog nytta av att få starta i ryggen på Agnes och hängde på till mål, där han endast var 0,485 sekunder efter. Albin E tog tredje och Lucas fjärde plats. Siri startade från åttonde rutan och var sedan sexa i mål, medan Edvin bara orkade med en ny niondeplats.

Finalen återstod och här tog Agnes Malmsten sin tredje seger av fyra möjliga. Hon hade dessutom lyckats skaka av sig sina motståndare med Albin Enander som främste opponent, 1,836 sekunder efter.

Albin Nilsson gjorde en ny fin uppåkning och hamnade till slut på prispallen som trea. Kalle orkade inte hålla sig kvar på andraplatsen utan var nere på fjärde plats vid målgången. Men det hade uppdagats att han hade varit för ivrig i starten, vilket kostade honom tio sekunder och nerflyttning till tionde plats. Istället flyttades en "smygare", nämligen Leon Hägg upp på fjärdeplatsen. Han hade blivit åttonde man i första finalen. Lucas Gidlöf blev alltså omåkt av Leon och slutade som femma med Siri sexa igen. Efter henne kom Filip Jansson, Edvin Sandberg och Hampus Varli. Eric Schön bröt tyvärr redan på första varvet.

Det var Agnes som fick åka hem med dagens bästa varvtid, 1.02,395 minuter.

DD 2

De tolv DD 2-åkarna slapp inte heller regnet under tidskörningen samt första heatet på söndagsförmiddagen. Hemmaföraren Stefan Persson behärskade underlaget bäst vid båda tillfällena. I det första varvade han på 1.08,583 minuter jämfört med Klippans Andreas Forss på 1.08,647 och näste hemmaförare, Felix Sandin, på 1.09,598. Fyran Jonas Brissman från Uddevalla KK kom inte ens under 1.11, men det var nära, då han noterade 1.11,050. I första heatet gick det mindre än en sekund fortare. Då det blev en dubbel hemmaseger genom Stefan och Felix, medan Andreas tog det lite lugnare på tredjeplatsen, 5,749 sekunder bakom Stefan.

Från och med andra heatet var det slicks som gällde, så nu gick varvet plötsligt 11,5 sekunder fortare. Stefans överlägsenhet var nu bortblåst. Istället vann Andreas med 3,702 sekunder till Felix, medan Stefan blev akterseglad på fjärde plats med dryga 18 sekunder.

Trea var en annan hemmaåkare, Tomas Olsson, som hade startat från femte rutan.

Inför förfinalen ställde Andreas och Stefan upp i första ledet med Felix och André Raasum i det andra. Per Smitt och Jonas B återfanns i tredje, medan Tomas O och Ralf Mårtensson startade från fjärde ledet.

Stefan kom sedan inte med i förfinalen eller om han möjligtvis bröt på första varvet. Med var han definitivt inte. Så Andreas och Felix fick göra upp om segern och den gick ånyo till Klippan-föraren med 1,237 sekunders försprång. André hängde också på och grejade tredjeplatsen före Jonas, Per och Tomas. I förfinalen kom även dagens bästa varvnotering: 53,049 sekunder genom Andreas.

Det blev ingen större förändring i finalen, som Andreas nu vann med 2,122 sekunder till Felix. André och Per följde närmast, men sedan kom Stefan som fått ordning på grejorna och avancerade sju positioner fram till femte plats, närmast före Jonas, medan Tomas föll tillbaka till niondeplatsen.