Claes Uddgren

Inget är som väntans tider - på SM (SM 1:6)

Rasbo MK stod som värd för årets SM-tävling med sex klasser, som nu fick bekanta sig med den nya, förlängda banan. Allting fungerade bra men tidsschemat var lite väl utdraget. Under torsdagen och fredagen tävlade man i cirka 10 minuter, varpå det var en kvarts väntan på nästa race.

Märkligt nog var det bättre fart under lördagsförmiddagens förfinaler, då det var mindre än tio minuter mellan de sex racen. Eftermiddagens finaler i regn var dock värst. Det tog 3.20 timmar att avverka sex lopp. Varje (på grund av regnet) avkortat lopp tog 16-17 minuter plus några minuter för bärgningar, så resten var spilltid, vilket inte var så trevligt med tanke på det trista vädret.

Sportsligt sett fick RMK en hemmasegrare i Rasmus Jansson, som något oväntat tog hem KZ 2-finalen efter en helt felfri körning. Annars hade man väl trott att hemmaföraren Sebastian Jansson skulle plocka hem segern i Junior 125, men Sebbes motor var ovanligt trög i regnet, så han fick nöja sig med silvermedalj och det först efter att klubbkompisen Theo Thorszelius, som var tvåa över mållinjen, hade belastats med fem extrasekunder för att nosen satt på fel plats. Enzo Hallman tog guldet.

Kungamötet i Senior 125 slöt med seger för Max Sjölander, göteborgaren som tävlar för sin mamma Marias hemmaklubb Varggropens KRC i Örnsköldsvik. Han var tidssnabbast, hade sedan en varierande helg fram till finalerna, där han var onåbar.

KZ 2

De båda fabriksförarna Viktor Gustafsson och Douglas Lundberg saknades, men i gengäld hade Emil Skärås parkerat sina sportvagnar och krupit ner i en kart igen och såg länge ut att greja en SM-titel. Här fanns även Charlie Andersen, som för bara en månad sedan körde DD 2 i Rotax Max Challenge. Dessutom gjorde Viktor Öberg en av sina sällsynta starter med en Falcon.

Men det var Jesper Sjöberg i en Birel som öppnade bäst med att vinna tidskörningen på 48,198 sekunder. Tvåa var Jesper Westerholm, som ju redan helgen före i Järfälla visade att han hade en snabb kart när hans motor gick som den skulle. Tiden skrevs till 48,304. Sedan kom Casper Jansson, vilken ju annars kör i rallycrossens Miniliteklass. Casper rundade på 48,368 tätt följd av storebrodern Rasmus på 48,384. Femma var Emil Skärås i sin Energy på 48,452 följd av Viktor Öberg på 48,472, Charlie Andersen på 48,489, Tobias Sjögren på 48,505 samt på nionde plats den kanske starkaste förhandsfavoriten Noah Milell med både morbror Johnny (ex-värlsmästare) samt morfar Peter, som driver JP-teamet på plats. Noah råkade emellertid ut för en krock och missade därmed värdefull tid med sin Tonykart, så tiden blev bara 48,519.

Det var från början tänkt att man bara skulle ha två kvalheat per förare i samtliga klasser. Men detta ändrades senare till tre race per skalle. I det första vann Jeppe S som han ville med nästan fem sekunder tillgodo på Emil, som gjorde en kanonstart och blixtsnabbt tog sig fram till andraplatsen.

Jesper W:s motor var lika starttrög som på Järfällabanan helgen före, så han kom iväg som fjärde man. Innan motorn kommit upp i full speed var Jesper nere på åttonde, men han fick inte ens behålla denna placering, då någon upptäckt att karten rörde sig innan startljusen hade släckts. Det blev tio sekunders påbackning för besväret.

Över mållinjen kom alltså Jeppe S, Emil, Rasmus, Noah, Viktor, Charlie, Axel Bengtsson från tolfte startrutan samt Jesper W. Men det var inte bara den sistnämnde som bestraffades. Såväl Rasmus som Noah, Viktor och nian i mål Tobias Sjögren hade tryckt tillbaka nosspoilern, så den slutliga listan kom därmed att lyda: Jeppe S, Emil, Charlie, Axel, Rasmus, Noah, Karim Jaiem, Emil Eklund, Viktor, Linus Lagerström och Tobias, medan Jesper W förvisades till 15:e plats. Tyvärr råkade Casper ut för något fel och bröt efter ett varv.

Andra och tredje heaten kördes inte förrän under fredagen.

Andra heatet bjöd på dramatik, då från start ledande Jeppe S och Jesper W slog ihop i den långa och mycket snabba höger efter startrakan. Jesper W låg ytterst, så han for ut i gruset och studsade omkring en stund innan han lyckades lotsa tillbaka karten in på banan igen och gå i mål som tia. Han blev dock senare uppflyttad till nionde plats. Karten tog tydligen ingen skada eftersom han lyckades sätta loppets snabbaste varv till 48,786 sekunder följd av Noah på 48,804 samt Rasmus på 48,968. Ingen av de övriga kom under 49 sekunder.

Jag misstänker att Jeppe S också förlorade fart efter touchen, för plötsligt kom Tobias farande från sin åttonde startruta och tog över ledningen. Jag hoppas det finns på film (YouTube) så man får se hur dalmasen lyckades med detta konststycke. Innan dess var även Axel uppe på andraplatsen efter en kanonstart och låg alltså före Jesper W innan den sistnämnde fick upp ångan. Axel sjönk sedan tillbaka till sjätte plats, men liksom Jesper W flyttades han upp en position efter slutbesiktningen.

Charlie gjorde ett nytt fint race och tog tredjeplatsen före Rasmus och Noah, men det var Rasmus som bestraffades och alltså var orsaken till att många förare tjänade en placering, då det sades att han hade rört sig för tidigt. Rasmus blev till slut tolva.

Så Noah blev fyra, Axel femma, Viktor sexa och Emil bara sjua denna gång med Linus tätt efter. Casper bröt igen, nu efter tre rundor.

I det tredje heatet gjorde Jesper W allt rätt. På denna bana liksom på Järfälla startar ytterförarna i racingspåret, som nu var ganska väl gummibelagt och gav bra fäste. Så utan att tjuvstarta och med en motor som fungerade som den skulle så flög Jesper iväg i starten och ledde sedan under samtliga varv före namnen Jeppe S som fick kriga med Rasmus om andraplatsen. Emil var fjärde man hela vägen, medan Noah fick kämpa sig fram till sjätte plats som senare blev femte, då femman i mål, Casper, befanns ha tryckt in nosen och ledsagades ner till nionde plats. Tobias blev nu sexa, Viktor sjua och Charlie åtta. Däremot gick det sämre för Axel, som ansågs ha "bråkat" med någon medtävlare. Han var bara elfte man över mållinjen och fick sedan tre sekunder för bråket, vilket gav honom ras till 14:e plats.

Därmed var det dags att summera inför lördagsmorgonens förfinal: Jeppe S och Emil fick starta från första led, Charlie och Noah från andra, Tobias och Rasmus från tredje, Viktor och Axel från fjärde samt Jesper W och Karim från femte led. Casper fick nöja sig med att stå 15:e rutan. Av någon för mig obegriplig anledning så startade inte alla på sina fräschaste däck! Alla prognoser visade på eftermiddagsregn, så beslutet att inte köra på sina obegagnade däck var märkligt. Förfinalen gick cirka 10.05 och tre timmar senare (under lunchen) så vräkte regnet ned.

Precis som under fredagseftermiddagen, så flög mastertvåan, det vill säga, Emil, iväg från denna position och höll sedan undan i alla 20 varv, men han hade Noah mer eller mindre i bakbågen hela vägen och vann med blott 0,177 sekunder.

Efter första varvet låg Tobias trea, Rasmus fyra, Axel femma, Jeppe S sexa, Viktor sjua, Jesper W åtta, Karim nia och Charlie bara tia.

Jeppe S var snart uppe på fjärde plats och även Axel körde om Rasmus och var därmed fortfarande femma. Bakifrån kom Casper farande som ett jehu och hängde på Charlie, när denne körde om Karim.

Jeppe S fortsatte och passerade snart Tobias, medan Rasmus petade ner Axel, som sedan fortsatte sitt ras genom att både Viktor och Jesper W körde om honom. Det gjorde även Charlie, medan Jesper W mot slutet tog sig förbi Viktor och uppe på sjätteplatsen.

När Jeppe S var uppe på tredjeplatsen, så såg han inte röken av tätparet, vilket var hela sex sekunder framför. Rasmus låg emellertid tätt efter Jeppe förbi målflaggan med Tobias femma. Efter Jesper W som hade förgasarproblem och Viktor följde Charlie och Axel, medan Casper på sista varvet tappade tiondeplatsen. Eller var han bara smartare och ville starta på insidan i den troligen blöta finalen? Det blev därmed Linus som fick nöjet (?) att starta finalen från tionde rutan.

Finalen kom att som väntat köras i spöregn och blev inte särskilt publikvänlig. Förarna hade lika svårt som publiken att urskilja vem som låg framför.

Jag vill inte påstå att jag är någon expert på karting, men jag gissar att gummit i racingspåret inte är till någon större nytta om det regnar. Antingen jag har fel eller ej, så var det mastern på innern, alltså Emil Skärås som tog den sista starten med mastertvåan Noah Milell tvåa och Rasmus Jansson trea. Viktor Öberg från sjunde rutan sköt iväg upp på fjärde plats med Tobias, Axel och Jeppe S närmast efter. Jag vet faktiskt inte om Jesper W fortfarande hade motor- eller förgasarstrul men han hamnade långt bak i inledningen och fick kämpa för att hänga med.

Rasmus hade hemmabana, men banan är ju busfärsk, så han kan väl inte ha kört så många varv mer än de övriga. I vilket fall så körde han först förbi Noah och sedan även Emil, så när målflaggan sänktes var hemmasegern ett faktum. Han körde ifrån Emil med 1,127 sekunder och Noah med hela 9,942!

Viktor behöll sin fjärdeplats före Tobias med Jeppe S sexa, Casper sjua, Charlie åtta och Jesper W nia. Men sedan tillkom straffsekunder. Jeppe S och Charlie fick fem vardera, medan Casper fick tre för ojuste körning. Emil fick sig också en släng av sleven, men hans fem sekunder spelade ingen roll eftersom Noah var så långt efter. Lyckan log dock mot Jesper W till slut, då han kunde stiga upp på sjätte plats - visserligen ett ljusår efter Tobias men i all fall. Casper hamnade till slut på sjunde plats, Karim på åttonde, Jeppe S på nionde och Charlie på tionde.

Exakt vad Axel hade för sig såg väl bara banobservatörerna. Han blev nämligen diskad efter målgång, men det spelade nog mindre roll då han var 15:e och näst siste man i mål.