Bakaxlar och kilar till karting kartar och gokart

Bakaxlar och kilar till karting kartar och gokart  

Din bakaxel är en viktig del av gokartchassit och påverkar vilket grepp och känsla du får i gokarten. 

Ska du bara äga enda bakaxel rekommenderar vi en i hårdhet Medium som fungerar till de flesta förutsättningarna, men det bästa är att ha ett par olika hårdheter att testa emellan. 

Läs vår guide nedan om hur du kan tänka när du väljer bakaxel till karten 

De 3 typerna av gokartbakaxlar

Bakaxeln ändrar en mycket stor del av hur gokarten beter sig eftersom det inte finns någon fjädring på karten. Bakaxeln reglerar kraft till gokartens bakhjul. Axeln är det som fjädrar gokarten i det bakre partiet, Det finns tre olika axlar: Medium (eller neutral), Mjuk och Hård.

Medium (neutral) axlar

Merparten av tiden, kör du medel- eller neutralaxeln. Det tenderar att vara den bästa axeln totalt sett eftersom den hjälper gokarten effektivt runt kurvorna. Den svarar och anpassar sig bra till olika förhållanden på banan.

Om du någon gång har svårt att avgöra vilken axel du ska använda och du har provat olika typer, är det bästa alternativet att sätta tillbaka den neutrala axeln och köra med den.

Mjuka axlar

Ett steg ner från mellanaxeln är den mjuka axeln. Den mjuka axeln är lite annorlunda och det ger karten en annan känsla. Den mjuka axeln gör att gokarten får mycket mer bromsstabilitet när den går in i kurvorna.

Det känns som att chassit fäster i marken och liksom sätter sig lite i bromszonen. Detta kan göra att du känner dig mer säker på bromsarna och kan ta kurvorna med mer självförtroende. 

När du kommer in i kurvorna lyfter axeln inte så högt som den skulle med den medelhårda axeln, men du har mycket mer grepp i första sektionen av kurvan och kan ta med dig mer fart in i mitten/apex.

Problemet med den mjuka axeln är när man kommer till mitten av kurvan så har man inte den där avfjädrande kurvtagningen som man får med den mellanstora axeln:

När du kommer in i mitten av svängen är det mycket belastning på gokarten. Du vill att gokarten ska fjädra tillbaka och räta ut sig lite när belastningen släpps. Med den mjukare axeln tenderar den att absorbera den belastningen bra, men den släpper inte mitten av kurvan. Du har inte samma fjädrande hörn som du har med den andra axeln. Det kan leda till bogging eller andra liknande problem. 

Hård axel

Ett steg upp från medelaxeln är den hårda axeln. Den här är lite annorlunda eftersom du istället tappar bromsstabiliteten när du går in i kurvan. Som jag alltid har föreställt mig det är att ju mjukare axeln är, desto mer fungerar gokarten. Ju hårdare axeln är, desto mer fungerar däcket.

När du går till en hård axel tappar du bromsstabiliteten vid ingången till kurvan eftersom chassit inte fäster mycket i marken. 

När du går från ingången till mitten av kurvan kan en hårdare axel låta däcken arbeta och flexa mer och du får mer rörelse det inre bakdäcket. Det hjälper till med rotation, och det hjälper dig även att få karten rakare.

Detta gör karten lite friare när man går in i mitten av kurvan och centrerar sig - man tappar lite av den stabiliteten som man hade på de mjukare axlarna. Fördelen med den hårda axeln är att du fortfarande får den avfjädring som du tappade med de mjukare axlarna.

Varje axel har positiva och negativa egenskaper, och det är därför många kartracerförare tillsist hamnar på den neutrala medium axeln. Den bästa axeln är normalt standardaxeln eftersom den fungerar i 75 % av de förhållanden som du kör. Den fungerar mer effektivt överlag och du har fortfarande en bra återfjädring från däcken utan att ge avkall på det greppet som du får när du går in i kurvan.

Axellängd: Kort vs. Lång

En annan aspekt på bakaxlar är en kort axel kontra en lång axel. 

Du kanske undrar "Vilken längd på axeln behöver jag för min gokart?"

Med en kort axel tenderar du att tappa bromsstabiliteten. När du går in i  kurvan på en kortare axel är karten mer responsiv. Det känns när du kommer in i mitten av kurvan kommer axeln att lyftas från marken snabbt och hålla sig uppe hela vägen till apex.

Med den korta axeln kan karten ibland lyfta för snabbt och kastar då runt bakdelen. Eller så går den upp för högt, och när axeln vill sänka sig tillbaka så sjunker den för hårt och det kastar runt bakdelen. Dessa axlar fungerar normalt bra runt snäva banor, där du vill få till en responsiv / kvick kart. 

När du går till banorna med längre svepande kurvor vill du inte ha en kart som svänger supersnabbt. Du kanske bör testa en längre axel eller din standardaxel. Den längre axeln ger dig mer bromsstabilitet. Du får mindre glid från däcket från ingång till mitten av kurvan och du får lite mindre rotation i gokarten. 

Om du vill ha en gokart som är mycket smidigare och kan byta riktning mycket snabbare, kan det vara dags att kapa axeln. Om du vill ha en kart som är lite stabilare och du känner att din kart är för lyhörd just nu, kanske gå till en längre axel.

Guide för att välja diameter på din bakaxel: 

  • 950 kart för barn – 30mm axel 
  • DD2 - 40mm axel 
  • OK/OKJ/Senior/Junior/KZ – 50mm axel 


Radne AB, Markörgatan 2, 138 44 Handen.

Organisationsnummer: 556289-7834

© 2022 Radne AB. All rights reserved.

Hej, vi använder cookies för att denna sajt skall fungera bättre för dig.

Mer info