Bromsdelar & Tillbehör

Bromsdelar, bromsreservdelar och tillbehör till bromsar och bromssystem på gokart.

Här hittar du alla dina bromsdetaljer till gokart, oavsett om du letar efter bromsbelägg, bromsskivor, bromsslang eller bromsskivenav så hittar du det hos Radne. Vi har också smarta kompletta bromssystem av universalmodell som passar bra om du ska bygga en egen gokart eller liknande fordon. 

Tips från vår mekaniker för service av dina gokartbromsar: 

"Rutininspektion av bromssystemet bör vara en del av varje tävlingsdag, oavsett om det är racing eller bara träning.  "Jag börjar med de uppenbara mekaniska anslutningarna som börjar med bromspedalen och tillbaka till huvudcylindern. Alla punkter bör kontrolleras för överdrivet slitage och se till att säkerhetsspärrarna (sprintar, snabbsprintar etc.) är på plats. Jag kontrollerar sedan bromsok och skivans anslutningar till ram och axel. Återigen, leta efter lösa bultar på bromsok eller skivbultar och se till att saxsprintarna är på plats.”

Denna inspektionstid också är ett bra tillfälle att kontrollera om det finns överdrivet slitage på beläggen eller läckor - två av alla bromssystems vanligaste problem. "Detta är ett bra tillfälle att titta på bromsbeläggen för ovanligt slitage eller sprickbildning. Undersök alla ledningsanslutningar för tecken på läckage. Följ bromslinjen tillbaka till huvudcylindern och bekräfta att ledningarna inte vid något tillfälle kan komma i kontakt med marken eller klämpunkterna på ramen. Detta kan orsaka ett katastrofalt fel på banan. Väl tillbaka till huvudcylindern, undersök igen infästningsbultarna och se till att allt är torrt utan tecken på läckage. Om allt detta är i gott skick finns det vanligtvis ingen anledning att förvänta sig några bromsproblem.”

Förutom rutininspektioner för läckor, kommer de flesta experter att rekommendera dig att byta tätningar i huvudcylindern och bromsok under lågsäsongen. "Jag har alltid rekommenderat att om karten används under en hel säsong av racing, bör bromssystemet vara en del av vinterns underhållsschema", säger Mekanikern. ”Det vore lämpligt att ta isär systemet, rengöra och inspektera alla komponenter. Jag skulle rekommendera att köpa ombyggnadssatser för både huvudcylindern och bromsok.

"Bromsvätska tenderar att torka ut tätningarna. När en tätning börjar torka ut skapar den mer friktion i hålet i vilket den färdas. Friktionen gör att returresan saktar ner. En långsammare bromsretur kan orsaka tillfällig minskning av accelerationen ut ur kurvor. En läckande tätning inträffar i slutet av cykeln, inte i början. Om du väntar tills du har en läckande (dålig) tätning har du redan lidit under veckor om inte månader av dålig prestation.”

"Den andra huvudorsaken är smuts och damm. Smuts kommer att göra att tätningar försämras ungefär som bromsvätska gör. Underhåll mellan race bör åtminstone innebära att man drar av dammskyddet och spolar ur smuts och damm med ett bra bromsrengöringsmedel på både huvudcylinder och bromsok. Multispray är bra för att upprätthålla smörjningen av kolvtätningar. Byt alla dammskydd vid behov.”


Radne AB, Markörgatan 2, 138 44 Handen.

Organisationsnummer: 556289-7834

© 2022 Radne AB. All rights reserved.

Hej, vi använder cookies för att denna sajt skall fungera bättre för dig.

Mer info