Paramotor - paraglider

Paramotor är en flygfarkost för en person som drivs med en propeller och hålls i luften med en skärm. Termen paramotor skapades av engelsmannen Mike Byrne och blev en populär hobby på åttiotalet. Numer används den även professionellt och en del stridsförband testar tekniken för luftlandsättning.
Yrkesmässigt är det främst i användning som renskötsel samt flygfotografering. Man anger powerd paraglider för att skilja glidflyg utan motor från denna typ av flygning. 1986 blev detta en populär sport i Frankrike och sedan har den spridits över hela världen, även till Sverige. För att få flyga en paramotor – paraglider krävs licens antingen från SSFF - Svenska Skärmflygsförbundet - eller SPMF - Svenska Paramotorförbundet.

Paramotor - paraglider

Paramotor - paraglider upp i det blå

En paramotor väger mellan 18 till 36 kilo med sele, men utan bränsle. Hastigheterna varierar mellan 25 och upp till 70 kilometer i timmen på höjder från 150 meter upp till 1 000 meter. Men även höjder på 6 000 meter är möjligt att uppnå. Selarna bär skärmvingar som bär upp flygkroppen och föraren, men som även används som styrmedel. Oftast används numer reflexvingar som är mer starka och tåligare än de tidigare vanliga glidflygningsvingarna. Piloten styr flygfarkosten med gaspådrag och med vingarna. Man skall medföra en nödfallsskärm som utlöses manuellt och vecklar ut sig efter några sekunder.

Ljudlig flygfarkost
Beroende på bränsleåtgång och tankens rymd varar en flygsession mellan tre till fem timmar vanligtvis. Motorstorleken går från 80 cc upp till 350 cc och det är i stort sett endast tvåtaktsmotorer som används. Men det finns även eldrivna motorer som har omkring en halvtimmes flygtid och tar ett par timmar att ladda. De eldrivna motorerna är tystare men paramotor är ändå en ganska ljudlig farkost på grund av propellrarna. Konstruktören av paramotor får kompromissa mellan vald kraft och det oväsen som uppkommer. Hjälm med hörselskydd, overall, handskar och rejäla skor/boots är viktiga delar i pilotens utrustning.