Sparco Evo

Rallysäten i den lite högre prisklassen får naturligtvis kämpa mot de med lägre priser. Men Sparco Evo har trots att den är ungefär dubbelt så dyr som Sprint visat sig väldigt gångbar och blivit många förares favorit. En orsak kan vara att modellen utvecklats i flera klasser så att en av dem passar alla. Evos tävlingsstol har en av de högsta kvaliteter och prestanda inom den linje av produkter som Sparco skapat. Speciellt förare inom DTM Deutsche Tourenwagen Masters och ITC har anammat denna modell och tagit den till sitt hjärta. Evo har löstagbara kuddar, för att kunna anpassa ryggstödet för föraren, benstöd och speciell stoppning i sitsen. Naturligtvis är Sparco Evo FIA-godkänd.

Sparco Evo

Sparco Evo-serien

Det är en mångsidig stol som finns i fyra olika storleksmodeller:

  • Evo, grundmodell som är i mediumstorlek. Nederdelen är 520 cm bred, 460 i mag-brösthöjd och 610 bred vid skuldrorna. Höjden upp till skulderpartiet är 590 cm och totalhöjden 890 cm. Vikt 6,2 kg.
  • Evo II, är medium/ tall med måtten bredd nertill 535 cm, mag-brösthöjd 440 cm och vid skuldrorna 590 cm. Höjden upp till skulderpartiet är 620 cm och totalhöjden 915 cm. Vikt 7,7 kg.
  • Evo III, är för den storvuxne med storleken X-large. Nederdelen är 570 cm bred, 510 i mag-brösthöjd och 645 bred vid skuldrorna. Höjden upp till skulderpartiet är 600 cm och totalhöjden 875 cm. Vikt 6,9 kg.
  • Dessutom finns Evo II US, specialmodell för amerikanska marknaden.

 

Sparco S.p.A
Totalt har Sparco 14 olika modeller i rallyklassen och 6 för standardbilar. Naturligtvis har man några olika fästen samt kuddar för extra tillval. Sparco är ett företag I Turin Italien och har erfarenheter från 40 år bak i tiden då de startade sin tillverkning av bilutrustning med huvudinriktning på racing och rally, och det syns på deras stolar.