Radnes kartingblogg

Claes Uddgren är en av Sveriges mest välmeriterade motorsport journalister, men många år i branshen och har bevakat karting i flera decenier. Classe skriver för Radne Motors räkning denna kolumn, och han har helt fria händer på innehållet i artiklarna.

Kartingnyheter på nätet

Oktober 2019

Claes Uddgren

Mathilda - fin 8:a i X30-final

Det är inte bara Rotax, som kör Världsfinal. Två veckor före Rotax Världsfinal, kördes nämligen IAME X30 sin Världsfinal. Till skillnad mot Rotax, som kör på olika ställen varje år, så kör IAME alltid på Le Mansbanan i Frankrike. En annan skillnad är att i X30 kör man med egna kartar. Ett stort antal svenskar var kvalificerade. Bland dem fanns upplänningen Mathilda Olsson, som i den sista och avgörande finalen körde upp sig till åttonde plats.

Claes Uddgren

Inte så ruskigt Höstrusk

Prognosen om att det skulle bli en frostnatt inför Höstrusket på Hällabanan i Västerås visade sig som tur var vara fel. Visserligen var förmiddagen kylig men det blev aldrig någon frosthalka på banan. Icke desto mindre blev det så stora skillnader mellan tidsgrupperna i Junior 125 att arrangörerna bestämde sig för att saxa resultaten. Detta tog en kvart extra, så dagen lång låg man 15 minuter efter tidsschemat, men allt var ändå klart vid 16.45-s

Claes Uddgren

Isac Valtonen slutsegrare i X30 Challenge

Finalomgången ax IAME X30 Challenge kördes tillsammans med Sverigecupen i Linköping en kylig söndag, som dock bjöd på uppehållsväder. Isac Valtonen från Göteborg får försvara Sveriges färger i Världsfinalen i och med att han blev totalsegrare i serien, men det var en annan göteborgare, Simon Sjögren, som var segerherre på Sviestadsbanan efter att ha stått över och sparat sig från lördagens Rotax Max Challengefinal.

Claes Uddgren

Besvärligt för Cambio Cup

Ifjol hade Cambio Cup semester, då KZ 2 ingick i Swedish Kart League, som tyvärr är till banor baserade enbart i Södra Sverige. Så i år återuppstod Cambio Cup, men det visade sig nästan vara omöjligt att få till ett vettigt program, då 10-15 svenska åkare kör EM-serien, VM och Tyska Mästerskapet. Man plockade ut fem svenska tävlingar varav fyra kunde genomföras, men krock med VM gjorde att endast fyra växellådspiloter dök upp vid finalen i Linköp

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.