Marie Radne

Andreas Forssade fram

I fjol överraskades man av ett jättestort startfält i Klippan Cups DD2-fält. I år var det lika bra med 31 anmälda varav 30 kom till start. Båda finalerna vanns av hemmasonen Andreas Forss, som tyvärr har låtit meddela att han inte har möjlighet att köra hela serien på grund av jobbet hos Kockums i Malmö.

DD 2

Man delade upp gänget i två tidsgrupper och slog sedan ihop tiderna. I den första var Andreas Forss med sin Haase snabbast på 44,348 sekunder, vilket var ungefär sekunden sämre än vid fredagens fria träning, då det fortfarande låg ett gummilager på banan.

Helsingborgs Peter Asp var en god tvåa på 44,439 och sedan följde Henrik Andersson på 44,545, Fredrik Fransson på 44,615 samt tvillingarna Ernholm med Peter på 44,689 och Johan på 44,889.

I den andra gruppen fanns ingen mindre än Åmåls stolthet, numera tävlande för KAK Motorsport, Freddie Carlsson. Han hade i smyg kört en tävling på Kanarieöarna. Kanske det räckte, då han blev snabbast av alla genom att vinna andra gruppen på 44,189 före Dennis Strandberg på 44,687 (sexa totalt). Peter Eklund var siste man under 49 sekunder med 48,946.

Alla 30 var med i första heatet, där mastern Freddie snart blev av med ledningen till Peter, som sedan kom att leda under samtliga tio varv. Andreas kunde snart också köra om Freddie, men den senare kom igen efter en stund och återtog andraplatsen. Så Andreas blev trea med klubb- och teamkompisen Fredrik tätt i hälarna.

Johan Ernholm hade ett ensamt race till femte plats med Dennis sexa. Dennis var femma i mål men bestraffades med tre sekunders tillägg för att han bröt startkorridoren för tidigt. Johans bror Peter aldrig kom iväg av någon anledning.

Andra heatet bjöd på mer raffel. Efter ett par varv blev ledande Freddie omkörd av Peter, medan Andreas efter en mindre lyckad start lyckades ta över tredjeplatsen från Fredrik.

Om starten gick dåligt för Andreas, så gick det så mycket bättre i fortsättningen. Nu var nämligen inställningarna optimala, sedan tidskörningsinställningen inte visat sig ha fungerat så bra i första heatet. Så Andreas gav järnet och körde om allihop.

Mot slutet kunde Freddie smita om Peter igen och sno åt sig andraplatsen med Fredrik fyra, Dennis femma och Johan sexa.

När det drog ihop sig till final, så fick Andreas ställa upp på pole position med Peter bredvid sig. Båda hade ju tre poäng samtidigt som Andreas var snabbare på tidskörningen. Freddie intog tredje rutan med Fredrik på fjärde, medan Dennis och Johan ställde upp i tredje ledet.

Det blev direkt en intensiv kamp om förstaplatsen, där Freddie snabbt var uppe och stötte på Andreas. Men Andreas är ingen duvunge utan höll emot och då tappade Freddie så mycket fart att Peter istället kunde glida upp på andraplatsen. Bakom tättrion hade Dennis lagt sig före Fredrik.

Freddie gjorde så småningom en lyckad attack på Peter och snodde andraplatsen. I övrigt höll kvartetten sina positioner till mål. Strax efter kom Johan i ensamt majestät, medan broder Peter aldrig startade i racet. Varvrekordet spikades slutligen till 43,395 sekunder av Freddie Carlsson.

I finalen fick Freddie en usel start och var genom första kurvan nere på femte plats. I täten tronade Andreas, Peter, Fredrik och Johan. Freddie fick därmed en del att göra, men han bet ihop och körde om allihop utom Andreas, vars ledning hela tiden växte, trots att han kostade på sig att hålla igen lite. Men det var trean i mål, Peter Asp, som satte den bästa varvtiden med 43,675 sekunder.

Det blev ett ovanligt stort manfall med endast 19 kartar över mållinjen, men många blev bortplockade inför varvningar.

Johan hade inte samma fart som ifjol utan rasade sakta bakåt till sjätte plats bakom Dennis Strandberg, medan brodern Peter Ernholm avancerade från 30:e till tionde plats. En bra körning noterades även för hemmatjejen Amelie Qvick, som tog sig in på sjunde plats och hade ett snabbare varv än både Dennis och Fredrik, alltså den fjärde bästa!