Claes Uddgren

Andreas i stöten

Andreas Forss tävlar i år inte om Rotax Max Challenge men gör sporadiska inhopp vid sidan om sitt kontinuerliga tävlande i SKCC:s DD2-klass. Vid Göteborgs Stora Pris var han på plats och gav Freddie Carlsson en hård match. Freddie vann den första finalen, men Andreas tog hem den mer prestigefyllda andra finalen och kunde återvända hem till Helsingborg med en baksätesstor pokal.

DD 2

Andreas Forss följdes från Helsingborg av både Peter Asp och klassens debutant Filip Gudmundsson, vilken inte har tävlat på ett antal år och då i KZ 2. Nu blev det ingen lyckad comeback för Filip som dagen lång drogs med maskinproblem. Han tvingades därmed bryta i tre av sina fyra race och nådde som bäst tolfte plats av 23 startande i det andra kvalet efter att ha varit 17:e man på tidskörningen.

Tidskörningen vanns av Freddie Carlsson på 42,310 sekunder med Andreas Forss tvåa på 42,423 och Peter Asp på 42,561. Sedan kom tvillingarna Peter och Johan Ernholm på 42,590 respektive 42,767. Peter Eklund var sjua på 42,773 och Peter Liljeros åtta med 42,812.

Freddie och Andreas höll sina positioner från start till mål i det första heatet, där Peter Ernholm kom iväg som trea. Han blev dock snart passerad av Peter Asp. Ernholm-bröderna samsades sedan om fjärde och femte plats utan inbördes fight med Eklund och Liljeros i hälarna.

Andra heatet blev en aning annorlunda i och med att Andreas kom efter i starten. Så mastern Freddie följdes istället av Asp, J Ernholm och P Ernholm med Andreas femma. Den sistnämnde lyckades emellertid slinka förbi P Ernholm och därmed ta fjärdeplatsen. Eklund bröt tyvärr efter två varv, så Liljeros tog över sjätteplatsen.

Därmed fick Freddie sällskap av Asp i det första startledet till den första finalen med Andreas och Johan i det andra ledet, medan P Ernholm och P Liljeros samsades i tredje ledet.

Peter Asp fick i första finalen det lite jobbigt på yttern genom den första långa högerböjen på Torslandabanan, så han var bara fjärde man fram till nästa hårnålskurva. Freddie ledde med Andreas tvåa och P Ernholm trea. Asp lyckades dock åter snabbt köra om tvillingen och sedan hände inte så mycket mer än att Peter Ernholm fortsatte att gå kräftgång ner till sjätte plats. Broder Johan tog sig fram till fjärde och Liljeros till femte. Men P Ernholm fick inte behålla sjätteplatsen, då han hade tjuvstartat. Så med tio sekunder extra i bagaget innebar det att han fick starta sista finalen från 15:e rutan!

Andreas fick samma tidiga problem i starten av andra finalen, som Asp fick i första. Så Freddie ledde iväg med Asp tvåa, Andreas trea, J Ernholm fyra och Liljeros femma. Men nu var Andreas taggad. Han hade ju lyckats slå Freddie på sin hemmaplan i Klippan i april och var nu sugen på att göra om det med sin Haase. Jodå, det gick vägen. Först klippte Andreas Asp och en stund senare fick även Freddie vika ner sig.

Andreas stack direkt iväg och vann till slut med 1,447 sekunder över Freddie samtidigt som han noterade bästa varv till 42,572 sekunder. Peter Asp hade en kurva kvar att avverka när tätparet gick i mål med Johan Ernholm ytterligare ett par sekunder efter. Strax efter följde Peter Liljeros och sedan blev det en paus på nästan fem sekunder tills Joakim Elander styrde in på sjätteplatsen.

Peter Ernholm kämpade sig samtidigt upp från 15:e till nionde plats. Det lustiga var att han fick fem sekunder extra för rubbad nos, men han hade ett så stort försprång till näste förare att Peter ändå kunde behålla niondeplatsen.