Claes Uddgren

Bara ungdomar i DD 2 när Haase dubbelsegrade

Från och med i år får förare som fyllt 18 år tävla i DD 2. Tidigare var det 32 år som gällde. Under alla DD2-race hittills i år har ungdomarna tävlat ihop med "gubbarna" i DD 2 Masters. Det var inte hellyckat i Eskilstuna, där det dök en hel del gentlemannadrivers, som inte hade så bråttom. När det rann in hela 38 anmälningar till Göteborgs Stora Pris, så bestämdes det att separera klasserna, så de 15 ungdomarna fick köra själva. Därmed skilde de

DD 2

Charlie Andersen var tillbaka i DD 2 igen efter ett mindre lyckat framträdande i VM för KZ 2 i Kristianstad. Han firade återkomsten med att köra fortast under den blöta tidskörningen med tiden 51,632. Det skulle gå cirka åtta sekunder fortare när banan blev torr på eftermiddagen. Tvåa blev "debutanten" Rasmus Fridell, som blev så besviken under den första tävlingsdagen i Eskilstuna att han åkte hem. Nu ville han pröva sina vingar i denna klass istället. Hans tid blev 51,690 följd av David Rehme (som också misslyckades i Kristianstad) på 51,874, Felix Sandin på 51,952, Max Lindén på 51,976 samt redan klare SKCC-mästaren Andreas Forss, som nu gjorde ett tillfälligt inhopp i Rotax Max Challenge. Han styrde runt på 51,983. Inga andra kom under 52 sekunder.

Det regnade friskt under det första heatet, där Charlie tog täten före Rasmus. Den senare knuffade sig förbi redan i andra kurvsn, vilket senare renderade honom åtta sekunders tillägg, tre för knuffen och fem för intryckt nos. Så efter att ha skurit mållinjen som etta blev Rasmus nerskickad till nionde plats.

Charlie hade på känn att Rasmus skulle bli bestraffad, så han nöjde sig med att ligga en halvsekund bakom och sedan utropas till vinnare. David låg trea hela vägen och blev följaktligen tvåa efter Rasmus pålägg. Efter David kom Andreas, medan Felix som var femma i inledningen blev omåkt av tvä norrmän samt också debuterande DD 2-föraren Rasmus Jansson. Så i den rättade listan blev Ruben Kverkild fyra, Rasmus Jansson femma och Nikolai Stien sexa med Felix sjua.

Regnet hade visserligen upphört till det andra heatet, men banan var fortfarande mycket blöt, så regndäck var fortfarande ett måste. Charlie tog åter starten men gled ut så långt i en kurva att den efterföljande Rasmus kunde smita förbi utan knuff. David intog tredje position före Felix och Andreas.

Men redan under tredje rundan kunde Charlie återta ledningen och sedan hålla undan för Rasmus F till mål, dit det skilde 1,015 sekunder. David, som satte det snabbaste varvet, kom in tätt efter. Andreas gick upp på fjärde plats men blev i efterskott nerpetad till sjunde, då han hade tryckt in nosen. Så Felix återfick fjärdeplatsen före Nikolai och Rasmus J, vilka dock båda var en bra bit efter tätkvartetten vid målgången.

Så till den första - torra - finalen med en del solsken fick Charlie inta masterpositionen med David bredvid sig. Andreas och Rasmus F fick stå i andra led, Felix och Nikolai i tredje samt Rasmus J och Ruben i fjärde startled.

Under årets tidigare race i Järfälla och Eskilstuna har både Julle Ljungdahl och Max Lindén haft framträdande positioner. Det hade de inte nu eller i varje fall inte medan banan var våt. Med slicks på kartarna blev det en helt annan visa med Julle från elfte startrutan och Max från tolfte.

David fick en usel start, så Charlie tog snabbt täten före Rasmus F och Nikolai. Sedan började Rasmus få ont, då den här karten var mycket jobbigare att köra än Rotax Max-karten som han tidigare hade rattat. Så han inledde ett långsamt ras och körde in i depån redan efter tre rundor. Därmed kunde Nikolai ta över andraplatsen före Andreas och David. Men nu var Julle på gång och smet fram till fjärdeplatsen.

Medan trion Charlie, Nikolai och Andreas speedade mot mål, blev Julle faktiskt omkörd och det var av Jonathan Karlsson, som hade blivit åtta i båda kvalen och sedan fått starta från nionde rutan. Väl uppe på fjärdeplatsen, så stannade Jonathan där. Julle körde då i mål som femma och David som sexa. Men Julle hade tryckt in nosen och David hade kört utanför banan så mycket att han fick tio sekunders tillägg och skickades ner till 13:e plats. Julle förlorade bara en position till Max L, så de blev femma och sexa. Sedan följde Max Runesson, vilken hade startat från 13:e rutan och gjort en fin uppåkning. Men Felix hade kunna gå in som sexa om han inte hade varit lite för ivrig i starten. Det kostade honom tre sekunder och ras till åttonde plats.

Charlie var först iväg som sig bör i den sista finalen, där Andreas inte var sen att hänga på. Resten av loppet handlade bara om denna duo, som faktiskt var teamkamrater med varsin Haase-kart. De var dock inte kamrater ute på banan utan stred som vilddjur men på ett juste sätt. Andreas lyckades till slut köra förbi men bjöd tillbaka strax efter då han inte täckte insidan vid ingången till den första hårnålen. Därmed trodde man att Charlies seger var klar. Icke så. Redan i påföljande vänsterkurva lämnade han en liten lucka på insidan som Andreas inte var sen att klämma sig in i och därmed ta tillbaka ledningen. Något varv återstod och då valde Andreas att köra innerspår i hårnålarna och därmed kunde han ta sin finaste seger på många år.

Norrmannen Nikolai låg trea tills motorn lade av på sjätte varvet. Max L var fjärde man iväg men blev sedan omåkt av Rasmus J, som hade startat från nionde rutan. Men även Rasmus kart lade av efter nio avverkade varv. Innan dess hade Rasmus F kommit stormande från sin 15:e startruta och klev upp på femte plats när Nikolai parkerade. Jonathan K var dock på krigsstigen och smet efter lite jagande om både Rasmus F och Rasmus J, varpå Rasmus F hängde på och körde om Max L. Men sedan parkerade ju Rasmus J, medan Rasmus F åter kroknade och körde in i depån med värkande kropp.

Jonathan kom därefter att göra ett ensamt lopp till tredjeplatsen, sju sekunder efter Helsingborgs-Andreas och Varbergs-Charlie. Samtidigt var Jonathan dryga två sekunder före David, som dock hade kört ojuste och dessutom tryckt in nosen, vilket puttade ner honom till nionde plats.

Felix var femte man över mållinjen, men med intryckt nos blev det sjunde plats istället. Sedan kom Jesper Zackrisson, som efter att ha varit 14:e på man på tidskörningen uteblev från båda kvalen och sedan körde upp sig till tolfte plats i den första finalen. Men med nosen på fel plats, blev det hiss ner till tionde plats.

Julle var sjua till målflaggan, men han fick tre sekunder extra för att han hade genat för tidigt i starten och blev då åttonde man istället.

Max Lindén hade inte något kanonrace, men han hade "alla rätt" och fann sig då ha blivit fyra i resultatlistan med Max Runesson femma. Storebror Joachim Rehme gjorde också ett felfritt lopp, flaggades av som tia men flyttades fram till sjätteplatsen. Vid Rotaxfinalenerna i Linköping blir det säkert ingen uppdelning av DD 2-klasserna, men den som lever får se.