Claes Uddgren

Benji tog fel men vann ändå till slut

Benjamin Törnqvist-Persson missade ett kvalheat och tvingades köra B-final men vann till slut även A-finalen i det rekordstora startfältet, som hade celeanbert besök av racerföraren Joel Eriksson från tyska DTM-serien. Och Joel hängde med bra i sin kartingcomeback och var fjärde man i den första finalen, men tyvärr tvingades han tidigt bryta i den andra finalen.

KZ 2

Det kom 36 förare till start, vilket var fler än i SM. Inhoppare förutom Joel Eriksson var förre DD 2-esset Andreas Dahlqvist samt Rasmus Jansson, som hade en helg ledig mellan sitt OK-åkande i Finland (För-VM och VM). Tyvärr fanns Emil Skärås och Alexander Dahlberg bara i depån som supportrar.

Jesper Sjöberg var på plats med sin CRG och toppade tidskörningen som ende förare under 40 sekunder när han noterade 39,839. God tvåa var överraskningen Lars Woitaschek med 40,019. Sedan kom Joel Eriksson, som inte visade minsta rattrost med tiden 40,125. Fjärde man var Isak Sjökvist med 40,146 följd av Haris Imamovic på 40,225 och dansken Julius Lassen på 40,271. Axel Malmström gjorde också extremt bra ifrån sig med 40,285 medan Per Gunnarsson var åtta på 40,293. Sedan kom näste dansk, Thomas Dam, på 40,313, medan Benjamin Törnqvist-Persson av någon anledning bara nådde tionde tid med 40,337 följd av alltid snabbe Tobias Sjögren på 40,387.

I och med att banan bara sväljer 34 ekipage blev det tre kval och sedan en B-final innan det blev dags för de båda finalerna.

Redan 10.40 på lördagsmorgonen inledde KZ den långa helgen med sitt första heat. Det blev tämligen odramatiskt med Jesper före Lars, Isak och Benji, som sedan följdes av Haris, Tobias, Axel och Per. Men Axel åkte dit på nosen och skickades bakåt till 14:e plats.

Det andra heatet var på plats 11.50, men Benji saknades. Han hade läst fel på startuppställningarna och ställde istället upp till tredje heatet, där han inte var välkommen. Så till hans fyrapoängare i första heatet, adderades nu 25 poäng till, vilket innebar att han bara var 20:e man totalt efter kvalen.

Jesper och Joel tog täten för det andra heatet, men medan Jeppe fortsatte sin resa mot seger, så blev Joel omåkt av Isak och Axel. Tätt efter kom även Simon Pettersson, Oscar Menander och Julius Lassen.

En timme senare var det dags för det sista kvalheatet, där Lars och Joel tog täten före Haris och Per. Men Tobias och danske Thomas var också på bettet och petade snart ner veteranen Per till sjätteplatsen.

I normala fall brukar de 28 bästa vara klara för A-final, medan övriga får kämpa om sex sista finalplatserna. Så gjorde man inte i Göteborg. Nej, här var endast de 16 kvalbästa säkra på finalåka. De övriga 20 förarna fick alltså köra B-final, där bara två skulle slås ut. Eftersom två nu bröt (bl a mastern Jens Lindquist), så gick alla måltagare vidare.

Benji T-P startade från fjärde rutan och hade inga problem med att gå fram och vinna B-finalen med 1,442 sekunder till Fredrik Andersson (som denna helg slapp fylla ut OK-klassen, eftersom denna klass inte fanns med). Endast Rasmus Jansson var i närheten av Benji och Fredrik vid målgången.

Jeppe och Lars bildade främsta startpar till den första finalen. Närmast bakom ställde Isak och Joel upp, medan Haris och Tobias återfanns i tredje led med Per och Simon P i fjärde. Benji stod naturligtvis i 17:e rutan.

Jeppe, Lars, Joel och Haris stack iväg direkt, men innan de hunnit köra ett varv, så viftades det med röda flaggan, sedan någon hade voltat rejält. Som tur var, behövdes ingen ambulansutryckning, men hela fältet fick återgå till depån och göra en ny start en kvart senare. Den här gången strulade Jeppe med kopplingen i fel ögonblick, varvid varvet sjönk så mycket att cirka tio konkurrenter hann smita före i starten. Han fick därmed starta en uppåkning och var till slut fjärde man över mållinjen. Men nosen hade fått sig en törn, så Jeppe skickades tillbaka ner till tionde plats.

Lars kom nu att leda från start till mål före Isak, som körde extrema stängspår för att hålla Haris bakom sig. Och det lyckades också med.

Ny fyra efter Jeppes nerflytt, blev Joel som hade Tobias, Per och Julius i släptåg hela vägen. En bit bakom stormade Benji fram till sin slutliga åttondeplats.

Trots ytterposition lyckades Isak klämma sig in på andra plats efter Lars i den sista finalen, där Haris och Joel snabbt fick sällskap av Benji. Den siste visade sedan sin storhet genom att blåsa förbi allihop och vinna med 0,917 sekunder till Lars. Isak släppte endast om Benji, så han tog tredjeplatsen på pallen.

Jeppe kämpade också på och blev avvinkad som fyra, men än en gång hade nospartiet fått sig en törn, så han blev nu åtta istället.

Så ny fyra blev Haris Imamovic, som var överlycklig, då det var han som vann Swedish Kart League totalt.

Danskarna Julius och Thomas slutade som femma och sexa, men de hade Per Gunnarsson emellan sig över mållinjen. Men Per hade också tryckt till nosen och flyttades därmed ner till tionde plats.

Simon Pettersson slutade därmed på sjunde plats före Jeppe, Andreas Rydell, Per och Rasmus Jansson.

Jag såg aldrig vart Joel Eriksson tog vägen. Han försvann nämligen i all tysthet efter bara fyra varv, medan Tobias Sjögren bara avverkade ett varv. Hade de möjligen med varandra att göra?