Claes Uddgren

Blöt inledning på Prinsens racingpokal

Årets premiär av den svenska Rotax Max Challengeserien sammanföll med invigningen av den nya kartbanan inne på GTR Motorstadion i Gröndal strax väster om Eskilstuna. Det var ett tvådagarsarrangemang med idel blöta race under lördagen och enbart torra åk på söndagen. Men det var nära ögat - inne i Eskilstuna ösregnade det på söndagseftermiddagen. I huvudklassen Rotax Max (seniorer) var Mathilda Olsson oslagbar i blötvädret och under söndagen var d

Rotax Max

Lördag

Upplägget i Gröndal var helt nytt, så nytt att man till och med hade döpt om tidskörningen till kval, 

Det kom endast något regnstänk under tidskörningen, men ingen blev störd utan det var full speed som vanligt på slicksen. Regnet inträdde inte förrän runt 13.45.

Mathilda Olsson, som i är har lämnat MRA (Morin Racing Academy) och kör sin Tonykart för engelska Strawberry Racing hade emellertid inga engelska mekar på plats utan hade precis som vid SM malmöpågen Philip Månsson, som mek. Vid SM lyckades man inte få fart på motorn, men i Gröndal var hon tillsammans med sin mjuka körning den vassaste och satte 34,825 sekunder. Marcus Radne överraskade med att vara tvåa med sin CRG på 34,834 och trea var Wilgot Edqvists OTK på 34,842. Sedan kom Felix Janssons Tonykart på 34,850 följd av Rasmus Fridells Tonykart på 34,884, Liam Anderssons FA-kart på 34,914 samt holländske gästen Joey Hanssen i en illgrön TB på 34,987.

Axel Bengtsson med en Tonykart var åttonde man på 35,023, medan Robin Knutsson i en Kosmic överraskade negativt med att bara bli elva på 35,092.

Det kördes alltså inga vanliga kval, utan det handlade om tre finaler istället. Så det blev en lång dag med sista racet i mål först 19.40. Cirka 15.50 kördes den första finalen, som skulle pågå i tolv minuter plus ett varv. Det var samma upplägg i de andra finalerna.

Efter en ganska kort startraka blev det en S-kurva vänster-höger, där det bildades luriga vattenpölar som kom att orsaka många snurrningar. Ur dubbelkurvan i första loppet kom Mathilda i ledning före masterfyran Felix, masterfemman Rasmus och mastersjuan Joey. Jag vet inte vad som hände Wille Edqvist, men jag såg aldrig till honom. Han kom dock så småningom i mål på tionde plats men fick likt många andra inte behålla sin plats på grund av intryckt noskon. Så Willes slutplacering blev 15:e.

Rasmus behövde inte lång stund för att smita förbi Felix och strax efter gjorde holländaren om bravaden. Nämnda ordning stod sig sedan till mål. Även Robin hade fått en bra start och hade snabbt avancerat fram till en slutlig femteplats. Marcus hängde med i tätgänget och flaggades in som sexa, men med nosen på fel plats blev det backning till nionde position.

Axel kom in som sjua men flyttades sedan upp till sjätte, medan Erik Bergstrand från nionde rutan kom i mål bakom Axel. Men Erik hade också flyttat noskonen, så han skickades bakåt till tionde plats. De som nu tjänade på kuppen var Simon Berg och Erik Callin, vilka hamnade som sjua och åtta.

Ivan Lenholm från SMK Västerås i en Tonykart har jag aldrig hört talas om. Han satte emellertid 15:e tid på den torra tidskörningen och blev slutligen elfte man före den mer kände Lucas Björk. Rasbos mångsysslare Rasmus Jansson startade från 13:e rutan men tvingade utgå efter precis halva loppet, vilket innebar att han fick nästa race från 20:e rutan.

Strax före 18.00 var det dags igen för de 23 förarna. Och ånyo kom Mathilda att leda från start till mål. Bakom henne kämpade den inte helt unge Joey med Rasmus. De bytte plats ett par gånger, men till slut var det Joey som drog det längsta strået. Felix var också uppe och rörde om i grytan, då han återigen kom ur startsvängarna före Rasmus. Sedan den sistnämnde hade glidit förbi, lyckades Felix behålla fjärdeplatsen hela vägen.

Axel fick också en smakstart från sjätte rutan och hakade snart på Felix. Han lyckades dessutom hålla undan för Robin hela vägen. Robin hade tyvärr flyttat nosen, men de fem straffsekunderna kostade honom bara en placering. Den som fick flytta upp från sjunde till sjätte plats var ingen mindre än Rasmus Jansson, som gjorde ett kanonåk i det tysta från 20:e rutan. Det tysta beror på att allt vattensprej gjorde att det var omöjligt att se fina uppåkningar eller bakåtras.

Marcus kom i mål strax efter Rasmus J med Simon och Ivan i släptåg, men Marcus hade åter igen flyttat nosen liksom Simon, så Ivan fick flytta fram till en slutlig åttondeplats före Marcus och Simon. Wille hängde inte med nu heller och flaggades av som 16:e man, närmast bakom Erik. Men den sistnämnde torskade också på nosen och hamnade istället på 17:e plats, varvid Wille hoppade fram till 15:e. Lucas bröt tidigt liksom Liam.

Enligt de nya reglerna, som enligt uppgift även ska gälla vid avslutande dubbeltävlingen i Uddevalla i slutet av september, så baseras startuppställningen till den tredje finalen, titulerad Superfinal, på de två första finalernas ihopräknade resultat. Surt för dem som haft ett dåligt race.

Så när fältet radade upp sig klockan 19.20 i det aldrig avtagande regnet, stod Mathilda och Rasmus i första led, Joey och Felix i andra, Axel och Robin i tredje, Elias och Simon i fjärde samt Marcus och Ivan i femte led. Vad vi inte visste då var att Fridell hade gjort en jättetabbe och lagt på splitternya regndäck, som dessutom hade fått fel lufttryck.

Så finalloppet blev inte särskilt spännande med Mathilda i klar ledning hela vägen före Joey. Rasmus var trea från start, men hans däck sänkte honom så Robin, Felix och uppstormande Rasmus J från tolfte rutan kunde alla snabbt ta sig förbi Rasmus F. Innan målflaggan viftades hade Fridell kanat ner ända till 13:e plats, men tjänade sedan två positioner på andras bestraffningar. 

Robin åkte dit på nosen, så han fick inte behålla tredjeplatsen utan sänktes till femte bakom Felix och Rasmus J. Marcus var sedan sjätte man över mållinjen, men i resultatlistan var han bara 15:e man. Han fick nämligen fem sekunder för att nosen satt fel samt fem sekunder extra för att han hade knuffat någon konkurrent. Så ny på sjätteplatsen blev Elias Callin följd av Erik Bergstrand. Simon Berg vinkades av som nia, men med nosen på fel plats blev det dykning till tolfte plats.

Trion Leo Palmgren, Axel Bengtsson och Lucas Björk var prickfria och kom samtliga in före Rasmus Fridell på listan. Simon var alltså tolva och följdes av årsdebutanten Melinda Öberg från Umeå. Hon hade varit nere i Eskilstuna och tränat i början av juli men i övrigt inte kört en enda tävling. Likväl hade hon Wille Edqvist närmast bakom sig liksom Ivan Lenholm på 18:e plats.

Söndag

Både lördagen och söndagens likvärdiga evenemang hade 23 startande. Men det var inte exakt samma gäng, för Rasmus Jansson saknades av okänd anledning. Den här dagen missade Mathilda Olsson tidskörningssegern med fem tusendels sekund till värste konkurrenten Rasmus Fridell. Hon nämnde vid dagens slut att hon haft tre punkteringar. Jag såg de två i finalerna, så kanske fick hon en även under tidskörningen? Hennes bästa varvtid blev 34,946 sekunder mot Rasmus 34,941.

Robin Knutsson hängde bättre med denna lite varmare och torrare dag och satte den tredje bästa tiden med 34,974 följd av Marcus Radne på 34,.982. Wilgot Edqvist var åter snabb på femte plats med 35,021 med Felix Jansson sexa på 35,027. Sjua blev Simon Berg på 35,077 före Joey Hanssen på 35,099, Axel Bengtsson på 35,110 och Liam Andersson på 35,114.

Denna dag var det tidig finalstart, så gänget släpptes ut redan 12.00. In i första dubbelkurvan var ställningen Rasmus F, Robin, Wille och Mathilda. Efter ett varv låg Robin först, men det blev inte så lång ledning, då Rasmus redan under andra rundan återtog initiativet. Mathilda hade så dags glidit förbi Wille. Simon var femma i inledningen men blev snart omkörd av Joey. Vad som hände Axel vet jag inte, men han parkerade redan efter ett varv.

Mathilda lyckades efter några varvs jagande knäppa Robin och inte långt efter gjorde Wille om bravaden. Sedan satte Mathilda loppets snabbaste varv och lyckades även ta ledningen. Rasmus gav sig dock inte så lätt utan de skiftade plats flera gånger. Hur utgången hade blivit vet ingen, då Mathildas högra framdäck lossnade från fälgen. Det ramlade dock inte av eller deformerades, men det gick ju naturligtvis inte att hålla samma fart, så Rasmus kunde därvid sticka iväg och vinna med nästan två sekunder.

Robin stannade inte länge bakom Wille, som sedan blev omkörd av en rad förare och till slut blev åtta. Men Robins i början återtagna tredjeplats försvann igen när Felix fått upp ångan. Tillsammans kunde de lite senare passera den haltande Mathilda och på sista varvet lyckades även holländske Joey smita förbi henne. Simon och Liam tog sig också förbi Wille, som i sin tur hade Elias, Lucas, Erik och Ivan i släptåg. Däremot gick det inte så bra för Marcus, vilken utan bestraffningar ändå bara blev 15:e man i mål.

Två timmar senare var det full fart igen med Rasmus, Robin och Mathilda först iväg. När de kört ett varv så var Rasbotjejen (som tävlar för KAK) uppe på andraplatsen och började jaga Rasmus. Nu satt däcken kvar, men hon fick till sist ändå ge sig med en halv sekund till Rasmus efter att ha varit uppe i ledning. När Mathilda tog täten så hängde Robin på och plötsligt hade han även passerat Mathilda och blev loppets tredje ledare. Men i ett enda svep körde Rasmus om båda två och släppte sedan aldrig taktpinnen ifrån sig.

Mathilda kunde åtminstone glädja sig åt att åter vara snabbast med 35,0026, vilket på denna korta, snabba bana med blott 890 meter såg en snittfart av 91,475 km/tim. Någon utsocknes förälder nämnde att banan mest hade formen av en racerbana.

Robin fick således nöja sig med tredjeplatsen före Felix och den uppjagande Marcus, som nu hade ett helt felfritt lopp till femteplatsen före Joey och Axel, som också hade gjort ett kanonrace. Så Wille fick vara nöjd över en ny åttondeplats följd av Simon, Erik, Lucas, Elias och Ivan.

Nu blev det sammanräkning av resultaten inför Superfinalen. Det gav Rasmus och Robin i första startled, Felix och Mathilda i andra, Joey och Simon i tredje, Wille och Marcus i fjärde, Elias och Erik i femte samt Lucas och Liam i sjätte led.

Otroligt svarta moln nalkades banan, så alla mekar stod beredda med regndäcken, men de behövdes aldrig. Vädergudarna var för en gångs skull nådiga och lät molnen runda banan och släppa ner sitt regn över Eskilstuna city istället.

Helgens sista race fick en aning oväntad inledning med Rasmus i täten före Joey, Wille, Robin, Mathilda, Elias och Marcus. Vad Rasmus och Joey beträffar, så höll de sig kvar i täten under alla 22 varv. Holländaren attackerade i inledningen men kom aldrig om Rasmus, som alltså gick obesegrad ur denna tävling.

Mathilda tog sig nu upp till tredjeplatsen, men väl där hoppade vänster framdäck av fälgen och det redan efter 5-6 varv, så hon fann för gott av avbryta tävlandet och slutade därmed på 21:a plats.

Robin tog nu över tredjeplatsen men blev strax omkörd av Marcus, Wille och Axel. Strax efter lyckades Axel ta sig fram till tredjeplatsen med Wille nu i släptåg före Marcus och även Simon var för en kort stund före Robin och Felix. Robin hittade emellertid ny fart och lyckades än en gång köra upp sig till tredjeplatsen med Axel och Marcus närmast. Men på sista varvet inträffade en masskrasch. Jag tror inte någon kart (eller förare) blev allvarligt skadad, men det blev naturligtvis stora omkastningar i resultatlistan. Inblandade i kraschen var Robin, Axel, Marcus och kanske någon mer. Enligt observatörerna var det Axel som orsakade krocken, så han tilldömdes tio sekunder extra. Då satte han dumt nog upp ett finger i luften, vilket domarna såg. Resultatet blev då istället uteslutning.

Så listan hade Rasmus etta, Joey tvåa, Felix trea, Wille fyra, Lucas femma, Liam sexa, Marcus sjua, Erik åtta, Simon nia, Moa Runesson tia, Elias elva och Robin tolva. Det var ett litet trist slut på en annars så fin tävling.

Närmast väntar nu en endagstävling i Göteborg och då körs det efter gammaldags modell med tidskörning, kval och två finaler. Väl mött, men det blir väl tyvärr åter publikfritt som här i Gröndal.